הבשורה על פי חברת צ`קראטק

בימים הקרובים,אנו צפויים לראות הנפקה חדשה, מתעשיית הרכב החשמלי. מי היא חברת צ`קראטק והיכן טמון הפוטנציאל שלה? (1-3-2021)

טל אילן

חברת צ`קראטק, צפויה בתקופה הקרובה, להנפיק את מניותיה בבורסה הישראלית.
מדובר בחברה מאד מעניינת מתעשיית הרכב החשמלי שעומדת בפני הכניסה לעולם חדש, שאם תצליח לקחת בו נתח-היא עשויה להיות שחקנית משמעותית.
 
מי היא חברת צ`קראטק והיכן טמון הפוטנציאל שלה?
 
תעשיית הרכב החשמלי גדלה באופן מסחרר, עד שנת 2030 הכבישים צפויים להיות מאוישים ביותר 100 מיליון מכוניות חשמליות, ועד 30 מיליון בארצות הברית בלבד.
 
על הנייר השינוי הזה משתמע כמשהו טוב לסביבה, וזה אכן שיפור אבל אסור לשכוח שחשמל אינו מיוצר בעצמו אלא ע"י תחנות כח שבדרך כלל מופעלות ע"י פחם שממש אינו עוזר למאבק נגד זיהום.
 
ככל שתעמיסו יותר על תחנות הכח ככה הן ישרפו יותר, ולהטעין רכב מצריך לא מעט אנרגיה.
 
במספרים? להטעין עשרה רכבים בו זמנית מצריך אותה כמות חשמל שתפעול מלא של גורד שחקים מצריך. מעבר לכך עם כל כך הרבה עומס על תחנות הטעינה גם הזמן שלוקח לטעון ארוך באופן שיגרום לאנשים להתגעגע מאוד לבנזין.
 
כיום כדי להתגבר על מכשולים אלה יש תחנות שמציבות מתקני אחסון אנרגיה, שמאפשרים טעינה יותר מהירה, ופחות עומס על רשת החשמל העירונית, הבעיה היא שמתקנים האלה יכולים במהרה להתקלקל ומצריכים טיפול יקר ודחוף וגם מסוגלים לזהם לא מעט את הסביבה, ככה שמה בעצם השגנו בכך שאנו נוסעים על רכב חשמלי?
 

אז, היכן צ`קראטק נכנסת לתמונה?

 
החברה הוקמה בשנת 2013 ונכון להיום המערכות שלה מוצבות בכמה נקודות באירופה (גרמניה, צ`כיה, איטליה ואוסטריה). החברה זוכת פרסים בקטגורית טעינת האנרגיה.
 
בקצרה, צ`אקרטק פיתחה טכנולוגית אגירת אנרגיה חלופית לטעינה מהירה המבוססת על הסוללה הקינטית שלה (Kinetic Battery) המוגנת בפטנט. הסוללה שלהם אמורה להציב רף חדש לתחום כאשר לטענתם היא יעילה פי 5 מבחינה כלכלית וסביבתית.
צ`קראטק היא אחת מעוד המון חברות המתקשרות לאנרגיה ירוקה שנכנסו השנה לרדאר בארץ בחו"ל ועל חלק גדול מהן הרחבנו כאן.
 
 
בתאריך 22.02.21 פורסם כי הטכנולוגיה שלהם תבצע פיילוט באחת מתחנות הדלק של חברת ארקו המוכרת לנו היטב בארצות הברית.
 
החברות חתמו על מזכר הבנות שלפיו ארקו תרכוש מערכת אגירה אחת. להזכירכם, לארקו יותר מ3000 אתרים ב33 מדינות בארה"ב, כך שאם הפיילוט יניב תוצאות יפות, צ`קראטק יהיו חשופים ללקוח בסדר גודל עצום. הפיילוט צפוי להתחיל בתחילת 2022 ולהיבחן במשך שלושה חודשים.
 
אם ארקו ירצו להמשיך את ההתקשרות, הם גם צפויים לקבל בלעדיות על ההפצה של המערכת בארה"ב, במשך שלוש עשרה שנים. 
 

Kinetic Battery

 
הסוללה הקינטת של צ`קראטק אמורה להביא בשורה לעולם ההטענה של הרכבים החשמליים.  
 
זה עובד בצורה נורא פשוטה, צ`קראטק מקימה עמדות הטענה. הסוללה שלה יודעת לאגור אנרגיה ולהפיץ אותה לרכבים בצורה הרבה יותר מהירה ממה שתחנות ההטענה הקיימות כיום מציעות, והיא בנויה בצורה מכאנית בלבד ללא סוללות כימיות מזהמות. 
 
הטכנולוגיה שלהם אמנם לא המציאה את הגלגל מחדש, אבל ללא ספק תיקנה לו פנצ`ר. בשונה מתחנות האגירה הקיימות כיום הטכנולוגיה אינה מבוססת על סוללות כימיות וקיים להן מחזור חיים הרבה יותר ארוך, יעילות הרבה יותר גדולה והן לא מזהמות כלל בעצמן.
 
הטכנולוגיה שלהם מתחברת לכל מקור הטענה ויכולה לפעול בכל מקום ללא שדרוג מיוחד של ציוד בכלל, אף תחנת דלק שתרצה להקים עמדת הטענה של צ`קראטק לא תיאלץ לבצע שינויים במבנה שלה או להטעים את עצמה לטכנולוגיה, ההיפך הוא הנכון: המערכת של צ`קראטק מתאימה את עצמה אליהם.
 
למען האמת, זו לא חייבת להיות תחנת דלק, המערכת שלהם יכולה לפעול מכל מקום, ולספק פי 3 יותר כח מעמדות הטענה רגילות. המערכת מוקמת תוך ימים ספורים. 
 
המערכות שלהם יודעות לווסת את האנרגיה לעמדות הריקות ולנהל את צריכת החשמל מבלי להעמיס על רשת החשמל המקומית כדי למנוע זיהומים וחיובים כספיים מיותרים.
 
למערכת יש זמן חיים של יותר מ20 שנה ויותר מ200 אלף הטענות שזהו שיפור עצום לעומת הטכנולוגיה הקיימת היום.  
 

עלויות תחזוקה מינימליות

 
מעבר לכיס שלנו ולאיכות הסביבה, יש עוד המון גורמים שחייהם יהיו יותר קלים עקב שימוש גובר במערכת של צ`קראטק:
 
התגברות השימוש במכוניות חשמליות עלולה לתפוס את הרשתות המקומיות לא מוכנות לעומס שיגיע מצריכת החשמל המרובה ע"י תחנות ההטענה.
 
ניהול החשמל החסכוני של המערכות של צ`קראטק יכול להועיל להן מאוד ולמנוע צריכה גבוהה בו זמנית. דבר זה יכול להועיל מאוד גם לתחנות דלק עצמן.
כיום, תחנות דלק מוגבלות בפריסת תשתית ההטענה החשמלית שלהן עקב פריסה חלשה של תשתית חשמל במיקומים מסוימים, המערכת עונה על בעיה זו באותה צורה, היא יכולה לפעול בעיירות קטנות בקצב גבוה מבלי לפגוע באספקת החשמל לאוכלוסייה כלל.
 
בנוסף, העמדה שלהן צריכה להיות הרבה יותר מושכת בעיני תחנות דלק וחברות גז / נפט שרוצות לבצע את המעבר לאספקת חשמל (ארקו מהווה דוגמא מצוינת) מכיוון שנורא קל להקים אותה והיא דורשת מן הלקוח הרבה פחות תשלום והמתנה ובקושי מצריכה תחזוקה, בנוסף לכך שהיא מוקמת בשביל להחזיק לפחות 20 שנה, בחירה מנצחת. Shell לדוגמא מתכננת להעמיד חצי מיליון עמדות הטענה עד 2025.
 
מכל זה מה יוצא לנו? 
 
•זרימת לקוחות הרבה יותר מהירה בזכות הטעינה החזקה של המערכת.
•מחירים הרבה יותר מושכים בזכות צריכת האנרגיה המידתית שהמערכת יודעת לנהל.
•עלויות תחזוקה מינמליות, המערכת יודעת לווסת את האנרגיה בצורה הנכונה מבלי להעמיס על עצמה והיא לא עשויה מחומרים כימיים ומתכלים כמו סוללות כימיות.
•יכולת הקמת רשת הטענה בכל מקום מבלי תלות ברשת החשמל המקומית.
•המערכת ללא כל סכנת התלקחות או אתגרים בטיחותיים כאלה ואחרים.
 
כפי שנכתב למעלה, לחברה יש כמה נקודות באירופה כאשר האחרונה בגרמניה.
 
העסקה בגרמניה כוללת הצבה של המערכות שלה במספר מלונות מקבוצת Premier Inn מותג המלונות הבינלאומי הגדול ביותר מבריטניה. המערכות ייפרסו בכמה בתי מלון לנוחותיהם של האורחים. ההודעה טרייה ושוחררה רק ב9 לפברואר, אם רשת המלונות יראו את ההבדל בצריכת החשמל כמשמעותי, גם זה חושף את צ`קראטק ללקוח בקנה מידה עצום. 
 

הסכם משמעותי עם סקודה

 
בתחילת 2020 החברה שילבה כוחות עם חברת Blink האמריקאית והשתיים קיבלנו מענק של 900 אלף דולר ממשרדי האנרגיה באמריקה וישראל ע"מ לשפר את איכות וזמן ההטענה של העמדות בארצות הברית ולהפוך את עמדות ההטענה ליותר נגישות ברחבי המדינה.
ביחד עם ארקו מדובר כבר שני שת"פים בארצות הברית, נורא חשוב לקראת שנונת הכהונה של ביידן שצפוי לדחוף את נושא איכות הסביבה משמעותית.
 
ב2019 החברה שיתפה פעולה עם Wein Energie האוסטרית ע"מ להפעיל תחנות הטענה בשדפה התעופה של וינה.
 
ב2019 החברה חתמה על הסכם נורא משמעותי עם סקודה, כדי לפתח עמדות טעינה משותפות לדגם הסקודה סופרב IV, ההתקשרות בין החברות התחילה כבר ב2018 וכללה ביקור של מנכ"ל סקודה במטה של צ`קראטק בלוד.
 
תחום אחד שהם עוד לא חדרו אליו אבל יכולים להוות בו גיים צ`יינגר זה תחום צי המכוניות/משאיות.
בכל אירופה וצפון אמריקה קיימות תחנות עצומות להטענת כלי משא גדולים, עם הזמן גם הם צפויים להתייעל ולעבור לכלים חשמליים, אתם יכולים לדמיין לעצמכם כמה חשמל צורכים כדי להטעין את המפלצות האלה בטח כשמדובר בהטענה בו זמנית. מה גם שאלה כלים שחייבים להיות כמה שיותר בכביש ולהטעין אותם בטכנולוגיה הקיימת כיום יקח המון זמן.
 
המערכת של צ`קראטק יכולה להיות הפתרון המושלם בשביל חברות המשא, השילוח והתחנות שלהן כאשר תחסוך להן המון זמן וכסף. נורא מעניין לראות מה החברה תעשה בתחום הזה בהמשך דרכה, השוק הכי גדול בתחום זה כנראה נמצא בצפון אמריקה ומה שהיא מתחילה בארצות הברית יכול לתת לה דחיפה רצינית לכיוון.
 
עד שנת 2027 בארה"ב, בלבד אמורים להיות יותר מ30 אלף תחנות הטענה. האתגר הכי גדול שכרגע ניצב בפני השוק הוא זמן ההטענה, גם כאן צ`קראטק הוכיחה שהיא יודעת לייעל משמעותית את טעינת הרכבים ולהפוך את ההטענה לפעולה של זמן מינימלי.
 
שלא תתבלבלו, כשמדברים על רכבים חשמליים לא מדברים רק על טסלה וניו. כיום כמעט ואין חברת רכב שלא מתהדרת בדגמים חשמליים השינוי הזה לאט לאט מחלחל לכולן כאשר אפילו פורד משיקה דגם חשמלי של המוסטנג, מוסטנג מתדהרים ברעש האימתני של המנוע שלהם ה”American muscle” ולכן זהו שינוי מפתיע ומשמעותי.
 
כיום, שוק הטענת הרכבים שווה מעל 4 מיליארד דולר, עד שנת 2027 הוא צפויה להגיע לאיזור ה20 מיליארד כאשר השחקניות העיקריות עדיין יהיו ארצות הברית ואירופה.
 

סוף סוף בורסה

כאמור, החברה צפויה להנפיק, ב25.3, את מניותיה בבורסת ת"א.
החברה תנפיק לפי 70 מיליון דולר פלוס 2 אופציות.
 
את ההנפקה מובילים לאומי ואייפקס.
 
ההנפקה באה אחרי יותר משנתיים מאז הגיוס הפרטי האחרון שלה שנעשה בשווי של 30 מיליון דולר.
 
בעלי המניות הבולטים אצלה הם הון טבע עם 19 אחוזים, קרן איי ארגנטו עם 20 אחוזים וקרן אלה עם 25 אחוזים.
לחברה עוד אין הכנסות אבל בהחלט מצפים משיתופי הפעולה שלה להניב פירות בסופו של דבר.
 
סך הכל, אנחנו מדברים על חברה באחד התחומים הכי חמים בשוק היום ואנחנו תופסים אותה בתחילת דרכה דרכי משמע (הציבורית לפחות), החברה צריכה להמשיך לפעול כמו שפעלה עד היום ולא חושב שבשמיים שנראה גם הנפקה בנאסדק והצלחה בין לאומית.
 
השוק כאן עצום, למדנו להכיר את זה השנה. העולם צמא לאנרגיה מתחדשת והמון ממשלות דוחפות לכך. כמו שגם למדנו המשקיע הממוצע לא מצפה לטכנולוגיה אמיתית ורווחים כדי להטיס מניה למעלה, כאן לצ`קראטק יש יתרון על חלק גדול מהחברות כי המוצר שלה אמיתי, עובד, נותן יתרון מוכח על מתחרים וכבר נמכר לחברות גדולות.
 
השימוש בסוללות ליתיום-יון שאמורות לכבוש את עולם הרכב בקרוב אמור נורא להועיל להם מכיוון שהוא רק יעלה את הצורך בטעינה מהירה של הרכב.
 
אני חושב שלחברה בהחלט יכול להיות עתיד מבטיח אם תתנהל בצורה נכונה, זו כבר החברה השנייה השנה שמנפיקה בתחום המנועים הירוקים (ביחד עם ג`נסל המוכרת לנו) ונורא משמח לראות את התחום הזה תופס תאוצה גם בארץ.
 
מכאן נשאר לנו רק לאחל להם בהצלחה בהנפקה.
 

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: