החלום הנוצץ של גלילאו-ברייט

אחת המניות בעלות התשואה הגבוהה ביותר בבורסה הישראלית בשנה האחרונה הנה גלילאו טק שהתמזגה לחברת ברייט. מי היא חברת ברייט ומה קרה ביום רביעי שעבר ששינה עבורה את המשחק. (13-2-2021)

דור איזמאילוב

אחת המניות בעלות התשואה הגבוהה ביותר בבורסה הישראלית בשנה האחרונה הנה מניית "גלילאו טק" שזינקה בכ-700% בעקבות מיזוגה עם חברת ברייט אינובישיינס, עד לשווי נוכחי של 118 מיליון ש"ח.

על מנת להבין את פעילותה של ברייט , צריך לנבור עמוק בתוך פעילותה, שכן הנה מצפינה בתוכה את תחומי העתיד של הערים החכמות.

במאמר זה, אנסה להביא בפניכם את סיפור החברה.

איסוף מידע בערים שלנו

ברייט (Bright Innovation) הינה חברת סטרטאפ ישראלית בתחום הIOT שמפתחת פלטפורמה של עיר חכמה הנקראת "כורל ריף" (Coral Reef). השם של החברה וכך גם הרעיון שלה, מגיע מהשראה משונית אלמוגים שבה כלל בעלי החיים חיים בסימביוזה – כלומר, כולם מקיימים איזשהם יחסי גומלין המאפשרים להם לחיות.

הסיפור התחיל בעצם לפני 3 שנים. ברייט קיבלה פרויקט בחיפה שמטרתו הייתה לתת פתרון בתחום תאורת הרחוב, וזאת על מנת לשפר את נצילות האנרגיה וחיסכון בחשמל. על פי המנכ"ל מירסקין – העבודה עם העירייה חשפה אותם לכל הגופים שנותנים שירותים בעיר.

בין אם זה שירותי ניקיון, הצלה, אכיפה ועד... מירסקין הבחין כי אין שום תקשורת בין השירותים. בעצם כולם עובדים בשביל מטרה אחת – שירותי העיר ומצד שני, עובדים לחוד. המסקנה שבעצם נבעה מכך, היא שהעיריות צמאות לפתרון אחד שיגשר בין כל השירותים והמערכות האלו – שבסופו של דבר נועדו למטרה אחת בלבד.

המערכת של ברייט מכוונת לאסוף כמה שיותר מידע הכולל את התחומים: תאורת רחוב, מקומות חנייה, רמזורים, תנאי מזג אוויר, ועוד..

 

אז איך בעצם זה עובד?

שלב ראשון: ברייט מתכוונת לאסוף מידע מכל מקור ובכל צורה, אבל ליעד אחד בלבד. כלומר, השלב הראשון הוא לאסוף את כל המידע המפוזר ולאגור אותו בתוך נקודה אחת בתור התחלה. דוגמאות למידע שניתן לאסוף:  מצלמות תנועה, מצלמות רמזור ואבטחה, חיישני טמפרטורה, מונים חשמליים, רוח, שיחות טלפון ועוד...

שלב שני: נעשים כל מיני עיבודים שונים, למטרות שונות על כלל המידע שנאסף, ועל סמך העיבודים האלו מתבצעות פעולות מסוימות ומוסקות מסקנות. אלה בעצם האפליקציות/השירותים.

שלב שלוש: הצגה ויישום המסקנות בצורה אוטומטית או ידנית.

 

הדרך הכי מהירה לאמבולנס

שלב ראשון: ראשית כל, ברייט – בשונה בחברות האחרות, לא באה עם יותר מידיי דרישות – היא יכול לעבוד על מה שיש.

הכוונה היא שאם לדוגמא במקום מסוים מותקנות כבר מצלמות, או מותקנים חיישנים כאלה או אחרים, ברייט לא תכריח אתכם לקנות איזה מצלמה מיוחדת או משהו בסגנון. היתרון הגדול של ברייט הוא הגמישות שלה בהתקנה מול מקורות מידע שונים.

ברייט יכולה להתממשק לכל מקור מידע באשר הוא ולהשתמש בו ללא צורך בביצוע התקנה מיוחדת עבורה. אז יתרון מספר 1 – אין צורך לשלם כסף נוסף ולבזבז זמן יקר על התקנה של מכשירים חדשים.

יתרון נוסף בשלב הזה של ברייט, הוא שזאת חברה שיודעת לעבוד בענן. הכוונה היא, שהחברה לא כופה על אף אחד להקים רשתות פרטיות ומגה מחשבים בשביל שהיא תוכל לספק את שירותיה, זה לא חוסך בעלויות – אבל זה חוסך בזמן יקר והתחלת עבודה מהירה. היתרון המרכזי כאן בעצם הוא שברייט יודעת להגיע למקום מסוים ולהטמיע את המערכות שלה הכי מהר שאפשר. ההתחלה של העבודה מול ברייט היא קלה ומהירה להתקנה.

שלה שני: היתרון של ברייט כאן לעומת חברות אחרות, זה שהיא לא חושבת בתוך הקופסא או מחוץ לקופסא – היא חושבת על  הקופסא. תדמיינו כ"מפתחים"  שכל המידע שברייט אוספת בשבילכם הוא בעצם ארגז ענק של לגו.

אתם יכולים לבנות מכונית, אתם יכולים לבנות בית, גשר, סירה, מטוס... לא משנה מה – יש לכם לגו, אתם יכולים לבנות אותו מה שבא לכם. אותו דבר ברייט – אוספת בשבילכם מלא מידע מכל מיני מוסדות, ואתם יכולים לבחור כיצד אתם מחברים אותו על מנת לתכנן את האפליקציה שלכם בחנות האפליקציות של הקורל ריף. לדוגמא מפר היצירתיות שלי – אפליקציית מצב חירום באמבולנס. האפליקציה מאזינה לקריאות חירום של אמבולנסים +  מצלמות רמזור + מצלמות אבטחה של בתים +  מערכת עומסי תנועה.

באמצעות מערכת עומסי התנועה האפליקציה והמצלמות רמזור האפליקציה תדע מה היא הדרך הכי מהירה להגיע עם האמבולנס, ויתרה על כן – האפליקציה תשלוט ברמזורים בצורה כזו שהאמבולנס יגיע למקום האירוע כמה שיותר מהר. קחו עוד רעיון לאפליקציה – אפליקציה שתתממשק לשירותי הניקיון ולמצלמות על בתים ברחבי העיר – מטרת האפליקציה תהיה לראות מתי יוצאים באזורים מסוימים הכי הרבה לעבודה בשעות הבוקר וכך היא תתריע בפני שירותים הניקיון מתי לא  להביא משאיות זבל לשם (יצא לי להיתקע הרבה מאחוריי משאיות זבל... מפה הרעיון).

היתרון של ברייט פה הוא שההתפרסות שלה והפוטנציאל שלה הוא ענק וכל הזמן יכול לקבל אפיקים אחרים לגדול אליהם.

שלב שלישי: ברייט, בניגוד למערכות אחרות, מפתחת מערכות שידעו להגיב בזמן אמת ובצורה אוטומטית.

לדוגמא – אקסיליון מפתחת מערכת שתדע אחריי פרק זמן מסוים שהיא תאסוף נתונים, לתת איזושהי תכנית עבודה מיטבית לרמזורים וההתאמה של התוכנית תהיה ידנית ולא ניתנת לשינוי מהרגע להרגע. ברייט לעומת זאת, תדע להגיב בזה הרגע – כמובן שלא ניתן לצפות כל פקק בכביש. ישנם פקקים שהם בלתי צפויים כמו תאונה ומצריכים תגובה מיידית על מנת לטפל באירוע – להביא אמבולנסים מהר, לשנות כיווני תנועה , להקל בפקקים ועוד..

 

היעדים של ברייט

ברייט בעצם מציעה שירות (SAAS – Service As A Service) הכולל בתוכו גם תשתית, גם פלטפורמה וגם את האפליקציות. לידע כללי, ניתן להציע היום רק תשתית (Infrastructure as a service) שהלקוח אחראי על התקנת פלטפורמה ולכתוב את האפליקציות שהוא רוצה להריץ עליה. יש המציעים פלטפורמה (PAAS- Platform as a service) שהלקוח מקבל פלטפורמה ואינו צריך לדאוג כלל לתשתית ולפלטפורמה אלא רק לאפליקציות.

היעד הראשון – הושג ביום רביעי שעבר

ברייט יכולה לעבוד בענן (של מייקרוסופט לדוגמא) וכך בעצם אין לה בעיה. אך מקרה כזה בעצם מגביל אותה, שכן אין לה את החופש לצרוך כמה משאבים שהיא רוצה וכמו כן, יש מי שמגביל אותה. ולכן, המכשול הראשון שלה הוא יכולת פריסה של של תשתית ורשת תקשורת פרטית. למצב זה יש כמה יתרונות. היתרון הראשון הוא כמובן שאף אחד לא מגביל אותה והיא חופשיה להרחיב את התשתיות שלה כמה שהיא רוצה – כמובן בהתאם לצריכה.

יתרון שני וכמובן נחשק מאוד היום הוא אבטחה. כאשר עובדים מול רשת פרטית שעובר דרכה כל כך הרבה מידע שאפשר לעשות בו שימושים מאוד עוצמתיים, ישנה העדפה גדולה לרשת פרטית. כפי שראיתם, החברה דיווחה ב20.1 על משא ומתן עם תאגיד יפני. על פי הדיווח, הספק היפני הינו מוביל עולמי בכל הקשור לפתרונות תקשורת, לרבות LTE ו 5G. התאגיד היפני הינו תאגיד בין לאומי אשר פועל באסיה, אירופה ואמריקה.

המשא ומתן בא לצורך שיתוף פעולה בין החברות על מנת לפתח ביחד מערכת תקשורת לעיר חכמה. התפקיד של התאגיד תהיה אספקה והרכבה של התשתית, והתפקיד של ברייט יהיה מערכת ה- Coral Reef.

כמו כן, התאגיד היפני יהיה גם המפיץ של Coral Reef  בשוק האסייתי. אם כך, אז היעד הראשון הוא לחתום על הסכם שיתוף הפעולה עם התאגיד היפני.

דבר נוסף שיש לציין, הפריסה של התשתית של התאגיד הסיני היא לא רק תשמש את מערכת הCoral Reef אלא גם תספק בכללי יכולת של רשתות ופרטיות ופריסה של רשתות 5G. הפריסה מתבססת על עמודי תאורה. בגלל שיש המון עמודי תאורה והתקשורת מבוססת. כך שעיר שתתקין את המערכות האלו לא תהנה רק מהעיר החכמה של ברייט אלא גם מאפשרות אפשרות לרשתות פרטיות שמספקות את האבטחה הכי גבוהה וגם בפריסה של אנטנות 5G .

כמו כן, החברה צריכה לבצע כמה שיותר שיתופי פעולה.

 

היעד השני

עוד לפני המיזוג עם גלילאו, ברייט כבר החלה בפיילוט בסינגפור שבמסגרתו היא פרסה את המערכת שלה מסביב למיקום מסוים.

בפיילוט נוסו כל מיני מערכות הקשורות לערים חכמות כגון: זיהוי תנועה, חנייה, זיהום אוויר ועוד... השלב הבא הוא לעבור משלב הפיילוט והפיתוח למסחור. שלב המסחור בחברות שכאלה מתחיל כמובן בפיילוטים נוספים. החברה פורסת אצל הלקוח את הרשת שלה בכמה מקומות מוסכמים, הלקוח מתנסה במוצר ולאחר תקופת התנסות ידועה מראש הלקוח בוחר האם להמשיך עם המוצר או לא. לשלב הזה ברייט צריכה להתכונן לא רק מבחינה של קליטת לקוחות ופריסת התשתית והמערכת שלה, אלא גם מבחינת הרחבת היכולות והביצועים של המערכת שלה.

מן הסתם בערים גדולות החברה  תצטרך להיערך לעבודה הרבה יותר עמוסה ושם המערכת שלה תוכיח את עצמה – כמה מהר היא יכולה לעבוד. את ההתקדמות לעבר היעד הזה אנחנו נוכל לראות באמצעות הודעות של החברה בהתחלה של פיילוטים בערים/לקוחות מסביב לעולם.

המודל העסקי

המודל העסקי ברייט בנוי על לקוחות קצה החל מערים, מפעלים ואפילו אנשים פרטיים. בנוסף לכך אפליקציות צד שלישי שיפותחו מול החנות של ברייט ויוצגו בחנות האפליקציות שלה יספקו לברייט תגמולים בהתאם. בנוסף לכך, ברייט מכוונת שמערכת הCoral Reef שלה תהיה Data Marketplace כלומר, היא תוכל למכור מידע שהיא צוברת לארגונים אחרים על מנת שיוכלו לבצע בו שימוש לצורך אפליקציות צד שלישי.

פעילותה של ברייט בארץ ובעולם

פעילותה של ברייט בארץ היא אפשרית אך קצת בעייתית.

הפתרון הכי טוב של ברייט הוא עבודה מול רשת פרטית שאותה יכול לפרוס התאגיד היפני – בכך לספק את רמת האבטחה והגבוהה ביותר והסרת תלות בחברות סלולריות ותקשורת אחרות.

אך בארץ, יש בעיה לפרוס רשת כזאת עקב מדיניות התדרים במדינה. קשה מאוד לקבל היתר בארץ להשתמש בתדרים או לקנות סתם ככה ממשרד התקשורת. יחד עם זאת, סמנכ"ל החברה – יניב בן חיים הוא בעל ניסיון עשיר בכל עולם התקשורת וכל מה שקשור אליו וייתכן כי זה יקנה לחברה ייתרון בעבודה בארץ. לעומת זאת, באירופה שוק התדרים הוא יותר פתוח וניתן לקנות תדרים לפי מיקום, זמן, סוג ורוחב פס. בארצות הברית יש מערכת שיודעת לחלק את התדרים (להרחבה: CDRS).

החזון של ברייט-פלטפורמת ענק

ברייט מכוונת לפתח פלטפורמה ענקית שמרכזת לתוכה כמה שיותר מידע. המידע הזה הוא בעצם יהיה פתוח למפתחים מחברות פיתוח מסביב לעולם. המטרה היא שחברות חיצוניות ישתמשו במידע הזה על מנת לפתח אפליקציות משלהם ולמכור אותם דרך הפלטפורמה של ברייט ( Coral Reef). ככל שיהיו יותר אפליקציות הפלטפורמה תהיה יותר נגישה לערים ומקומות אחרים.

 

לסיכום,לחברה נכון לרגע זה כמעט ואין הכנסות, במידה והם יתחילו השנה מספר פיילוטים אצל לקוחות אנחנו נראה הכנסות אך לא גבוהות לדעתי.

שנת 2022 תהיה השנה שברייט תצטרך להוכיח את עצמה ותתחיל להחתים כמה שיותר לקוחות בעולם ולהציג חוזים וצפי הכנסות לעתיד.

ההסכם שנחתם עם התאגיד היפני כולל בתוכו הכנסות של כ10 מיליון דולר לשלוש השנים הבאות. בנוסף לכך, לברייט יש היום פיילוט שהולך ונבנה בעיר שנזן בסין שזו תהיה כנראה העיר הראשונה שברייט תפרוס בה את הCoral Reef. סין היא מדינה שמצטיירת כמתקדמת  מאוד בפן הטכנולוגי וניתן לראות זאת בסקטור הרכבים החשמליים שנכנס שם חזק. במידה והפיילוט בעיר שנזן ילך טוב, ייתן כי לברייט תפתח דלת רחבה לשוק הסיני.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: