המטאברס של פייסבוק

אז איך יראה האינטרנט שלנו בעוד 10 או עשרים שנים אתם שואלים? מארק צוקרברג כבר יודע-Metaverse. כל הפרטים בכתבה. (11-8-2021)

אלכס קולפקוב

כשקראתי את התמלול של שיחת הועידה של הדוח האחרון של פייסבוק, משהו שם תפס את העין שלי, שאני מרגיש שאני חייב לחלוק איתכם. מארק צוקרברג דיבר שם על משהו מהפכני, עם חזון, ששווה להכיר יותר מכל מספר שהוצג שם. קוראים לזה Metaverse, שזה בעצם הדבר הגדול הבא.

אם תחשבו לרגע על האינטרנט כשפי הוא שהכרתם אותו לראשונה:  מבוסס טקסטים, ולא מאוד שימושי.

כדי להתחבר לרשת היינו צריכים להשתמש בחייגן, המודם עשה לנו רעשים מצחיקים במשך דקה וחצי, וברגע שסיימנו לעבור על המיילים או לקרוא מאמר כלשהו, חזרנו לחיים הפיזיים שלנו.

נקפוץ חזרה ל 2021: מדברים היום שגישה לאינטרנט זו זכות אדם בסיסית, אנחנו משתגעים אם נופל לנו האינטרנט לרגע. אנחנו צריכים אותו כדי לתקשר, לעבוד, לנווט (בין אם ברכב או בתחבורה הציבורית), לצרוך בידור – סדרות, סרטים, גיימינג, ומוזיקה. רחוק שנות אור מהאינטרנט של לפני 25 שנים.

אז איך יראה האינטרנט שלנו בעוד 10 או עשרים שנים אתם שואלים? חוקרים ויזמים רבים מאמינים שבשנים הקרובות האינטרנט יעבור קפיצת מדרגה נוספת, מעין מהפכה של ממש, שבסופה יוולד מחדש בתור Metaverse, מעין יקום וירטואלי בתלת-ממד שבו יתקיימו רוב החיים שלנו. ב

מרחב הזה אנו נפגוש חברים, נשחק, נעבוד, נצפה בהופעות, ונרכוש מוצרים דיגיטליים ופיזיים. אחד האנשים שפועלים במרץ על מנת להפוך את החזון למציאות הוא מנכ``ל פייסבוק, מארק צוקרברג. לאחרונה הוא שרטט את חזונו והביע תקווה שבעוד מספר שנים, אנשים לא יתייחסו לפייסבוק כאל רשת חברתית, אלא כאל חברת מטאברס. "אפשר לחשוב על המטאברס כעל אינטרנט שמכיל אותך. כלומר, במקום לצפות בתוכן, אני בנמצא בתוכו".

בשבוע שעבר, פייסבוק הכריזה על הקמת צוות ייעוד למטאברס, שיפעל למימוש חזונו של צוקרברג, תחת הנהגתו של סגן נשיא פייסבוק למציאות מדומה ומציאות רבודה.

המטרה לפיו היא "להסיר את המגבלות של חוקי הפיזיקה" כדי לאפשר למשתמשים לנוע בין חללים וירטואליים ממש כפי שהם נעים בין חדרים בבתיהם".

הולוגרמות זה כבר לא רק בסרטים

לפני מספר שנים, פייסבוק כבר הניחה את היסודות לבניית המטאברס. בשנת 2014, כאשר רכשה את חברת משקפי המציאות המדומה אוקולוס תמורת 2 מיליארד דולר, ולאחר מכן, את חברת Horizon בשנת 2019, חברת מרחב וירטואלי שבו בני אדם יכולים להיפגש, לבלות ולעבוד יחד באמצעות אווטארים. כלומר, פייסבוק במציאות מדומה.

צוקרברג סיפר בהתלהבות בראיון שביצע איך הוא מנהל פגישות עבודה באמצעות הורייזון ותיאר הופעת סטנד-אפ וירטואלית שבה צפה עם הצוות שלו. לדבריו, במטאברס, "אינטראקציות שלנו יהיו הרבה יותר עשירות. הן ירגישו אמיתיות.

בעתיד, במקום לעשות שיחת טלפון, תוכל לשבת בתור הולוגרמה על הספה שלי, או שאני אשב בתור הולוגרמה על הספה שלך, וזה ירגיש כאילו שנינו באותו מקום, גם אם אנחנו במדינות אחרות או במרחק של מאות קילומטרים".

אולם, כפי שפייסבוק היא לא מהות האינטרנט היום, כך גם המטאברס לא יהיה מורכב מאפליקציה אחת. חברות טכנולוגיה אחרות - גוגל, אפל, אמזון, מיקרוסופט ועוד - נערכות גם הן, במוצהר או שלא, לעידן החדש המתקרב. א

דווקא חברת המחשק פורטנייט ורובלוקס – משחקי "ארגז חול" שבהם המשתמשים בונים עולמות ויוצרים תוכן בעצמם, נחשבים לחלוצים של המטאברס. למעשה, גיימרים רבים ככל הנראה חיים כבר בגרסה מוקדמת של המטאברס.

הם משתמשים בפלטפורמות השונות לא רק כדי לשחק, אלא גם כדי לבלות עם חברים, לרכוש נכסים דיגיטליים ואפילו לצפות בהופעות. בשנת 2020, התכנסו כ 12 מיליון איש על מנת לצפות בהופעה של הזמר טראוויס סקוט במקביל בפורטנייט. כך, גם הקריפטו והNFT הם מהווים חלק מחווית המטאברס: אם כבר אתם עורכים פגישות עבודה במרחב הווירטואלי, למה שלא תרכשו יצירת אמנות דיגיטלית בביטקוין שתשדרג לכם את חווית חדר הישיבות?

כאמור, העולם הזה עוד רחוק, ומלבד זאת זה מצריך מכשיר VR על מנת להשתתף בחוויה, אך ייתכן שזה העתיד שאנו צועדים אליו, וכדאי להיות מודעים להתפתחות הזו של האינטרנט ולפיתוחים משני מציאות מסוג זה.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: