הנפט, הקורונה ומה שביניהם

מחיר חבית נפט מתרסק מיום ליום. איך קשור לזה וירוס הקורונה? מי מרוויח ומי מפסיד? ומה הקשר למגילת אסתר? (22-3-2020)

עינב כהן

לא רבים עסוקים בזה, אבל מה שקורה בשוק הנפט הוא לא פחות דרמטי מהקורונה, למרות שהוא זוכה לפחות רעש....

לא רבים מבינים מה הסיפור ומה הקשר בין הירידות בנפט ווירוס הקורונה.

זה אולי הזמן לעשות קצת סדר.                  

למהלך של נפילת חבית נפט לרמה של 21 דולר קדמו כמה דברים:

מחלת הקורונה- סין הסתגרה בעקבות ההתפשטות, הסתגרה והורידה את ההזמנות לנפט לנדלן,אנרגיה וכ"ו...המחיר התחיל להתפרק.

ברית אופ"ק, של כל מפיקות הנפט הגדולים, במכילים סונים ושיעים שאף פעם לא היו ביחסי בוננזה- התפרקה והבלגן החל עם מלחמת מחירים ביניהם. כי הם שברו את המונופול.

ואז באה סעודיה לרוסיה וביקשה תיאום מחירים...ככה ששניהם ירוויחו ולא יורידו מחיר וילחמו אחת בשנייה.

פוטין ,שלא עושה מהלכים גאוניים לאחרונה סרב,ואז ארהב וסעודיה שילבו ידיים והציפו את השוק בנפט שגם ככה אין לו כרגע כמעט ביקוש!! אין בנייה, אין טיסות,אין נסיעה ברכבים, ומה קיבלתם?בומבה של נחיתה למטה. פשוט מדהים!!

הקרב על נתח השוק

עכשיו שני הכוחות האלה- ארהב וסעודיה מול רוסיה נלחמים...כל אחד אומר "סבבה לי 30 דולר למחיר חבית, אני מרגיש  מעולה".אבל שניהם שקרנים. פחות מ45 דולר אף אחד לא מרוויח מי יודע מה ושניהם עם רווח קטן.

שימו לב- לרוסיה עולה לייצר נפט ב20 דולר, לארה"ב עולה 16 דולר. תבינו את המצב שהם נמצאות בו נכון להיום...

אבל הם מחכים שמישהו יכופף את הידיים.הימור שלי? פוטין עושה שרירים שכבר אין לו.

טראמפ אולי מבסוט שהוא מצליח לכופף את רוסיה ואיראן,אבל הוא מחסל בדרך את תעשיית האנרגיה שלו וגם פצלי השמן, שאם המחיר נפט לא מעל 45 דולר- פשוט לא שווה להם להפיק והן פושטות רגל.

היינו בסיפור מאד דומה בשנת 2016 למי שזוכר...

כלומר- טראמפ גם מוגבל פה בזמן ויודע שככה הוא לא יכול להמשיך לאורך זמן ,כי הוא יחסל תעשיות שלמות בארה"ב.גם פוטין יודע את זה ולפיכך הוא מנסה להחזיק מעמד.איראן כבר על הברכיים.

יש פה עוד אלמנט. במחירים כאלה ,חברות רבות לא מסוגלות להפיק. הם פשוט עוצרות או פושטות רגל.

אם ככה אז למה המחיר לא עולה? רבותיי,אל תשכחו, הקורונה הורידה את הביקוש לרצפה!! כלומר, כל עוד הקורונה פה, יהיה אפשר למשוך מטה את הנפט עוד ועוד.

כלומר, תנסו להבין מה שאני אומר פה- שחרור העולם מהקורונה, יביא בוודאות גדולה לעליות גם בנפט וליהפך. כי הביקוש בנפט תלוי בפתיחת הגבולות והכלכלה העולמית. יש?

לאן יילך הנפט בהמשך?

אחרי שנראה התאוששות בסיוט בהקורונה שאנו חיים בו יהיה כמה סיבות נוספות לפוטנציאל עליות הנפט. ביניהם-

המשך צמיחת כלכלת ארה"ב, אף אם בקצב איטי, מהלך יישום תקנות IMO 2020 שיעלה את הביקוש לתזקיקים דלי גופרית, הסכם הסחר שלב א` בעסקת הסחר שבין ארה"ב ובין סין, הצפויה להביא בהמשך לשיפור הדרגתי במגזר היצרני במהלך המחצית השניה של שנת 2020, אבל צריך גם לקחת בחשבון, שכתוצאה מהתפשטות וירוס הקורונה, סין תתקשה לקיים בזמן הקרוב את התחייבותה בשלב א` בהסכם הסחר להגדיל את היקף רכישות האנרגיה מארה"ב ב-52.4 מיליארד דולרים בשנתיים הקרובות,אז כנראה שזה ייקח זמן,חצי שנה-שנה.

אז בואו נשים נקודות סופיות ונעשה יישור קו:

1.המלחמה על נתחי שוק הגיע לשערים לחבית שכמעט לא משתלם לרוסיה וארה"ב להפיק הם ינסו למשוך את זה כמה שניתן, כדי להגיע לרגעי הביקוש המשמעותיים,אחרי תקופת הקורונה, עם נתחי שוק כבדים יותר.

2.לקורונה חלק מהותי מאד במלחמה, שיכולה להחריף בשל חוסר ביקוש לנפט.כמה להחריף?כנראה שלא עוד הרבה, כי זה כבר המחיר שעולה לרוסיה להפיק.

3. לאחר שהקורונה תפתר, יהיו שלל סיבות רציניות וכבדות לעליות בנפט בעקבות עלייה קיצונית בביקוש העולמי+הסכם הסחר.

4.בעיניי, מחיר חבית שפוי, עומד על איזור 45 דולר.טוב לכל הצדדים.שוב, כל עוד הקורונה פה- זה יכול להימשך ולהיתקע באיזור המחירים הנ"ל.זה זמן קלאסי בשבילם להמשיך במלחמה הזו משום שגם ככה אין ביקוש.

5.לא מזמן קראנו מגילת אסתר, בה מתרחשים ניסים לעם ישראל דרך פוליטיקות קלאסיות. אני מקווה,ואולי אפילו מאמין, שהפוליטיקה הזו עם הנפט, תעזור לנו להיפרע מאויבנו, האייטולות האיראנים, ונראה במפלתם בעז"ה.

(ואולי גם נס קטן ייקרה גם ליצחק תשובה בעוד כמה חודשים).

רוצים להיות מעודכנים בכל המאמרים שלי, מידי יום?הצטרפו עכשיו זה הזמן- מגזין ישראל בורסה בכל לילה

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: