הקורונה והקנאביס-הסיפור האמיתי

נגיף הקורונה ממשיך להכות בעולם אך סקטור הקנאביס פורח. איך זה בדיוק קורה ולאן זה הולך קדימה במאמר של טדי לנץ. (31-3-2020)

טדי לנץ

בואו נתחיל ממשפט המפתח בהקשר של וירוס הקורונה והקנאביס-סקטור הקנאביס הרפואי הוגדר כעסק חיוני לאור העובדה, שקיימת ההכרה (גם אם לא בפה מלא בחלק מהמדינות) שהקנאביס הרפואי עוזר למטופלים ומשמש כתרופה לכל דבר, וראינו את זה בשבוע האחרון עם עליות חדות במניות הקנאביס בישראל ובארה"ב.

זה צעד גדול וחשוב להמשך הדרך. בעקבות כך, בארץ החברות (המפעלים והחוות) ממשיכות כרגיל. בנוסף גם בתי המרקחת ימשיכו לעבוד גם אם בסגר מלא ובעצם חברות הקנאביס מצטרפות לחברות המזון בביקוש הגבוה למוצרים ולזינוק במכירות.

קורונה באמריקה-קנאביס רפואי עובד רגיל

בארה"ב המצב דומה.

גם שם הקנאביס הוכרז כעסק חיוני והכרחי ולכן חנויות הקנאביס הרפואי ממשיכות לעבוד כרגיל בעוד שחנויות שהן רק למטרות פנאי עוברות למתכונת און- ליין בעיקר.

כך ניתן לראות למשל את חברת Planet 13 שהקימה "סופר חנות" בלאס ווגאס ונאלצה לסגור אותה זמנית בעקבות המצב ולעבוד במתכונת און ליין ושליחויות. חברות הקנאביס הרפואי בארה"ב ממשיכות לעבד גם באמצעות החנויות עצמן.

העובדים שומרים יותר על ההיגיינה, לובשים כפפות, מסיכות, דואגים למשלוח מהיר בעזרת קביעת שעות לאוכלוסייה המבוגרת ועמדת פיק- אפ כמו במסעדות המזון המהיר למיניהן- ככה זה באמריקה.


המצב של חברות הקנאביס בארה"ב לא מזהיר כבר שנה וכמובן שהמשבר הנוכחי לא תורם.

צריך להבין שחברות קנאביס רבות בארה"ב הן לא רווחיות ומתמודדות עם בעיית מזומנים חמורה לעיתים.

בגלל שקנאביס אינו מאושר ברמה הפדראלית בארה"ב, הדבר מקשה עליהן לעבוד מול הבנקים ולקבל הלוואות נוחות.

לכן, הן עובדות בעיקר במזומן ונשלחות לקבל הלוואות מחברות ש"קורעות" אותן בריבית (9%- 13% ואף יותר).

בנוסף החברות הללו מכניסות סעיפים בחוזה שממחיר מניה מסוים או שווי חברה מסוים הן יכולות להשתלט בצורה כזו או אחרת על החברה. בקיצור, לא נעים בכלל.


אז כפי שניתן להבין, החברות הללו סבלו כבר קודם ממשבר נזילות/ יכולת גיוס כסף, והמשבר הנוכחי אינו מוסיף.

חברות הקנאביס אינן כלולות בחבילת החילוץ של טראמפ וייתכן מאוד שאם המצב ימשיך עוד זמן רב, חלקן הגדול אף יימחק. כלומר גם חברות טובות שאמורות להגיע לרווחיות השנה יימחקו כי הזמן להציג תוצאות התקצר משמעותית.
אני לא חושב שכל הסקטור יימחק ונחזור אחורה. זה לא ריאלי.

חברות מעטות ישרדו משבר ארוך ומי שרוצה להיחשף לסקטור יכול לבחון את החברות הללו מקרוב.

זה לא אומר שהן לא יפגעו עוד או שמחיר המניה לא ירד מנקודה זו, אך הן באמת במצב טוב מבחינת מזומנים ויכולות לשרוד עוד כמה חודשים במצב הזה (חלקן אף מגייסות עובדים בעוד ששכנותיהן מקנדה מפטרות).

חברות כאלה הן Truelive, Curaleaf, Cresco Labs לדוגמא.

חברות שהעסק שלהן טוב מתמיד ומחיר המניה נמוך מאי פעם- לא כל כך מסתדר...
דבר חשוב נוסף שיש לזכור, הוא יתרת השורטים.

כמות השורטים היומית של מניות קנאביס מהווה בין 40%- 80% בממוצע מכמות המסחר היומית. זאת בניגוד לחברות כמו פייסבוק, אפל, ומיקרוסופט.

קרנות גידור עדיין מבצעות שורטים למרות שהעלות יקרה (אחוז הריבית שעליהן לשלם בתמורה לביצוע שורט). כלומר, לחץ כבד מופעל על מחירי המניות, דבר שמגביר את הירידות ומוריד את מחיר המניה.

כלי להפחית לחץ


החברות מדווחות על עלייה משמעותית במכירות בעקבות הפאניקה שתוקפת את כולם. אנשים נוהגים בזמנים כאלה לאגור אוכל ומוצרים שיזדקקו להם מלבד נייר טואלט. סיגריות, אלכוהול וכמובן קנאביס, נכנסים גם הם לקטגוריה הזו- משהו שיעזור להפחית את הלחץ, בעיות השינה וכדומה.

אם נסתכל מעט צפונית לארה"ב, לשכנתה קנדה נראה כי במחוז אונטריו, חברת קנופי לדוגמא החליטה לסגור את החנויות על מנת למנוע התקהלויות ותורים ארוכים ומעודדת את לקוחותיה להזמין באמצעות האתר.

זה לא מנע מהם לדווח על עלייה של עשרות אחוזים במכירות משבוע שעבר. 
לפני כחודש סקרתי חברה שאמורה להנפיק בבורסה- Pelican Delivers.

חברת שליחויות קנאביס.היא עדיין לא הנפיקה את מניותיה ולא מצאתי חברת שליחויות אחרת שנסחרת, אך נדמה לי שחברה כזו הייתה עולה דווקא בצורה יפה מאוד בזמן כזה. שליחים זה ההיי טק החדש (לפחות עד לתום המשבר).

עד כה על פי הדיווחים והערכות, לא קיים מחסור בתפרחות אלא במכשירי האידוי והמוצרים ה"משוכללים" יותר שכן ברובם הם מיוצרים בסין. אך כל עוד המצב בסין ובעולם ישתפר, התוצרת תתחיל לזרום חזרה.

לסיכום, הזינוק הגדול במכירות הוא בעיקר בטווח הקצר. אנשים פוחדים מהסגר (וזה נכון לכל המדינות) וקונים את הכל ומהר.

אך אם ההסגר או ההסגר החלקי ימשך זמן רב יותר, הדבר יפגע גם בחברות הללו, שכן שעות הפתיחה ויכולת הקניה יהיו מוגבלות, סביר להניח שיהיו בעיות ברישיונות וכו`. בארה"ב עניין הרישיונות נוח יותר, כי במדינות שקיים שימוש פנאי, מטופלים רפואית יוכלו לרכוש גם את זה, כלומר לא בהכרח חייבים להזדהות כמטופל.


אני לא אתפלא כלל אם המכירות שידווחו בדוחות החברות הללו לרבעון השני של 2020 יהיו מעל הצפי. אולי המשבר הבריאותי הזה יפתח בסופו של דבר את הברז לסקטור הזה ודברים יראו מעט אחרת (לטובה).

רוצים להמשיך לקרא סקירות על סקטור הקנאביס מידי שבוע ולהיות מעודכנים בכל התפתחות בזמן אמת? הצטרפו למגזין ישראל בורסה

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: