זמן להתחדשות עירונית?

בשנה האחרונה מחירי הנדלן נסקו לשיאים חדשים ולא נראה אופק בכלל מתי זה ייעצר. האם דווקא חברות ההתחדשות העירונית, הן היהלום החבוי בתחום הנדלן? (8-11-2021)

עינב כהן

בשנה האחרונה מחירי הנדלן נסקו לשיאים חדשים ולא נראה אופק בכלל מתי זה ייעצר.

לאחרונה פורסם, כי ועדת הפנים של הכנסת, בראשות ווליד טאהא, אישרה  את פרק ד` (התחדשות עירונית) במסגרת חוק ההסדרים.

נוסח החוק יובא לאישור הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. מדובר במהלך משמעותי שנועד לקדם את הליכי מימוש ההתחדשות העירונית (פינוי בינוי).

בין החידושים שמציע הפרק שאושר יש להזכיר את הורדת אחוז ההסכמה לתביעת דיירים סרבנים. בשנת 2006, נחקק חוק פינוי ובינוי הקובע כי רוב של 80% מכל בעלי הדירות שמסכימים לעסקת פינוי בינוי וחתמו על חוזה מכר, יוכלו לתבוע את מיעוט בעלי הדירות המתנגדים לעסקה, באם בית המשפט יקבע כי מדובר בסירוב בלתי סביר.

לפי התיקון שאושר אתמול יופחת הרוב הדרוש לתביעת בעל דירה שלא מסכים לעסקת פינוי בינוי לשני שלישים (66%) מבעלי הדירות.

אין ספק שזה דבר שעשוי להשפיע מאד על החברות שעוסקות בתחום,שהנו חם במיוחד גם ככה, גם בעקבות כל קריסת הבניינים לאחרונה והחרדות של הדיירים ממקרים כאלה.

תוסיפו לזה את העובדה, שאין עתיד לערים מרכזיות בישראל כי כבר אין שטחים-רק התחדשות עירונית. ומה קיבלתם?נכון. פצצת אטום.

אז מי מרוויח מהסיפור הזה? בואו ניתן 3 שמות.

1.חברת "אנשי העיר" –רוטשטיין:

חברת "אנשי העיר", הנה מהחברות המובילות בארץ להתחדשות, שבשנת 2018 חברת רוטשטיין רכשה שליטה בה (51%).

מדובר ביזמים תל אביבים, שמבצעים פעילות של התחדשות עירונית בתל אביב והסביבה, ומסרו כבר מס` פרויקטים, וכעת מרכזים למעלה מ- 30 פרויקטים בת"א בלבד. אנשי העיר מקדמת היום פרויקטים בת"א בהיקף של למעלה מ- 1,500 יח"ד.

`אנשי העיר` היא אחת מהחברות הראשונות בישראל, שסיימה ואכלסה פרויקטים מסוג תמ"א 38/1 ותמ"א 38/2, והראשונה שהוציאה לפועל פרויקט מסוג הריסה ובניה ברובע 4 בתל אביב ,ולפי הערכות רוטשטיין, כפי שפרסמו במצגת, מחזור המכירות שלה יהווה חלק מהותי ממחזור המכירות של רוטשטיין בעתיד.

רק היום דיווחה החברה על שני פרוייקטים חדשים בירושלים ובת"א שהיא עושה.

אני חושב, שבסופו של יום,רוטשטיין עשויה להנפיק בבורסה את החברה הזו ובכך להציף לה ערך.לא יודע כמה משקיעי שוק ההון יודעים על היהלום החבוי בה.

בנוסף, רוטשטיין עושה פרסום נרחב ליד בתי מגורים ישנים ומפנה דיירים אליה.

 

2.חברת אאורה השקעות

מהחברות המובילות בארץ להתחדשות עירונית אם לא המובילה ביותר במבט קדימה.

החברה מבצעת בימים אלה,קמפיין אגרסיבי, תחת הקונספט `אאורה מחדשים את ישראל`.

אאורה מקדמת נכון לעכשיו למעלה מ-50 פרויקטים הכוללים כ-23,733 יח"ד.

39 פרויקטים מתוכם הינם בתחום ההתחדשות העירונית אשר במסגרתם תבנה החברה כ-18,900 יח"ד, במסגרתם מתוכננים להיבנות גם מתחמים מסחריים שהיקפם הכולל עומד על כ-35,000 מ"ר.

 

3. חברת הכשרה התחדשות עירונית

מדובר בחברת בת של הכשרת הישוב ,בששליטת עופר נמרודי, שלפני חודשיים ניסה למחוק אותה מהבורסה ע"י הצעת רכש לפי שער 180 למנייה (שער נוכחי עומד על 908).

קבוצת הכשרת הישוב מחזיקה, טרם השלמת הצעת הרכש, ב-76% מהון המניות המונפק של החברה.

הכשרה התחדשות עירונית, שפעילה מאז 2016, עוסקת בביצוע פרויקטים תמ"א 38 ברחבי הארץ – בין היתר בתל אביב, רחובות, ראשון לציון, יבנה ועוד.

החברה מקדמת פרויקטים מסוג פינוי-בינוי במתחמים עירוניים גדולים, לצד פרויקטים מסוג תמ"א 38/2, בעיקר באזור תל אביב ובמרכז הארץ.

החברה הנפיקה, לפני מספר שבועות, 4.83 מיליון מניות להפניקס, קרן ספרה וקרן נוקד ואחרים וגייסה 29 מיליון שקל - במחיר של 6 שקלים למניה.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: