חברת גרופון-קופון מיידי לרכישה?

חברת גרופון נמצאת במצב ביש ובהפסדים כבדים אבל עם רשימת דאטה משמעותית מאד שיכולה לעניין חברות קמעונאיות גדולות. מה הסיפור של גרופון? (11-12-2019)

עינב כהן

סיפורה של חברת גרופון, הוא סיפור על אימפריה בהתהוות, שקרסה כמעט לחלוטין, ונמצאת בפרפורי גסיסה.

חברת גרופון נחשבו פעם "דבר הגדול הבא בעולם הקמעונאות הדיגיטלית", אך היא בשל ניהול כושל ואופנה חולפת, הפכה לצל של עצמה ומה שנשאר לה כרגע זה בעיקר דבר אחד- למצוא רוכש.

בשנים הראשונות אחרי השקת אתר גרופון ב-2008 הפכה החברה, לאחת השמות החמים בעולם הטכנולוגיה, עם מכירת דילים יומיים למסעדות ולמוצרים שונים, וזכתה לצמיחה במכירות והיתה מודל לאתרים דומים ברחבי תבל.

בשנת2011 הגיעה החברה לשיא, כשהנפיקה לפי שווי של יותר מ-16 מיליארד דולר, וכל זאת, אחרי ששנה קודם לכן, סירבה להצעת רכישה מגוגל לפי שווי של 6 מיליארד דולר.

אבל למרות האופטימיות,הסוף היה עגום- העניין של הגולשים בעסקאות יומיות צנח משמעותית וגם העסקים, שהציעו את אותם דילים,הבינו שהם לא משתלמוים להם כלכלית, ולא מצליחות להפוך את רוכשי הדילים לקונים על בסיס קבוע ווהעסק הלך והדרדר.

החברה ניסתה כל מיני אלטרנטיבות כאתר סחר מקוון עם עסקאות בהנחה ומבצעים יוצאי דופן , אבל המאמצים לא זכו להצלחה משמעותית ונכון להיום עומד שווי השוק של החברה על 1.6 מיליארד דולר.התרסקות.

ולא רק המשקיעים מאוכזבים, אפילו חברת הקמעונאות הסינית הענקית עליבאבא ,מחזיקה משנת 2016, כ6% ממניות גרופון ונשארה עם אכזבה גדולה ביד.

ושימו לב לתוצאות הדו"ח האחרונות:

נכון לספטמבר ,2019 היו לקבוצת גרופון כ- 17.5 מיליון לקוחות פעילים בינלאומית לעומת 17.6 מיליון בסוף הרבעון הקודם.

נכון לספטמבר 2019 היו לחברה כ-27.7 מיליון לקוחות פעילים, שממוקמים בצפון אמריקה, לעומת 28.6 מיליון בסוף הרבעון הקודם.

החברה מפסידה כסף ושורפת ברבעון 55 מיליון דולר. אוי אברוך.

התעוררות של הקמעונאיות?

אך כרגע, למרות שהכל נראה חשוך ,יש אור אחד עיקרי בקצה המנהרה:

המידע שיש לחברה על הלקוחות יכול להיות שווה הרבה כסף ובשוויים האלה יכול להיות שיהיה מי שילטוש עיניים לרכישה.

צריך להבין, פרטים על צרכנים עשויים להיות שווים לא מעט לקמעונאיות הדיגיטליות שמחפשות להגדיל את נתחי השוק שלהם.

מי "שיישתה" את גרופון, ישתה בעצם מידע של 45 מיליון משתמשים.

בעולם הדיגיטל התחרותי של היום,יש מי שמבין את זה.

והנהלת גרופון עצמה גם לא טומנת את ידה בצלחת בעניין זה.

כבר בסוף השנה שעברה, החברה הודיעה בריש גלי, שהיא מנהלת מגעים, עם מספר חברות ציבוריות, כאשר הערכות בשוק היו, שבין הרוכשות הפוטנציאליות נמנות IAC שהנה בעלת טינדר (המנכ"ל שלה ג`ואי לוין חבר בדירקטוריון גרופון), ועליבאבא שכאמור מחזיקה במניות גרופון.

התייעלות בגרופון תקרב עסקת רכישה

להשקיע בחברה כזו זה קצת כמו לשחק ברולטה בלאס ווגאס, כאשר האפשרויות שעומדות בפניה הן קיצוניות לכל צד.

המקרה המצויין- גרופון נמכרת לחברה כלשהיא בשווי גבוה הרבה יותר מהשווי הנוכחי, ומי שנכנס סמוך לתחתית –מרוויח בענק.

המקרה הטוב- גרופון מצליחה לצמצם בהוצאות ולהתאושש, היא גם מנסה לשדרג את העסק כפי שדיווחה בדוח האחרון והמנייה מתאוששת מהשפל בדרך טיבעית.

המקרה הרע-גרופון לא מוצאת רוכש, נובלת לאיטה,עד שמגיעה למצב של פשיטת רגל.

אני אגיד לכם מה אני חושב שיכול לקרות,

גרופון עם הכנסות של 2.4 מיליארד דולר, כלומר היא נסחרת עמוק מתחת למכירות שלה,במכפיל של 0.7 על המכירות.

הם יצטרכו לעבור להתייעלות רצינית ובכך להשאיר שורה תחתונה רווחית, מה שהיא אכן מתכננת לעשות, רק שאני לא יודע באיזה סדר גודל היא תצליח (חסכה ברבעון 17% בהוצאות).

אם וכאשר, ישאירו שורה תחתונה חיובית, הם יבואו מתוך עמדת כוח וללא לחץ לתוך מו"מ על רכישה.

בשורה התחתונה, מי שבוחר להתעסק עם המנייה הזו, נכנס למצב שבו הכל יכול להיות ,רווח אדיר או הפסד אדיר ולכן יהיה מעניין לעקוב עוד רבעון או שניים אחרי ההתפתחויות בדוחות החברה וכך להבין לאן הם מכוונים.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: