עקבו אחרינו
ברשתות החברתיות:
לפרטים נוספים
צלצלו:
050-756-0642
[email protected]
לפרטים נוספים צלצלו: 050-756-0642
[email protected] או שלח לנו וואטסאפ

LLNW-חברת המשלוחים הדיגיטלית

עולם הסטרימינג המתפתח,פתח אופציה לחברות העוסקות בתחום לצמוח ובגדול. הכירו את חברת Limelight Networks. (6-10-2020)
LLNW-חברת המשלוחים הדיגיטלית

דור איזמאילוב

כדי להגיע לחברה המעניינת שאני רוצה לדבר עליה היום, בואו לפני זה נבין את השתלשלות האירועים.

בשנות ה2000 המוקדמות נכנסו לעולם קלטות הוידאו.

את קלטות בוידאו החליפו במהלך השנים הDVD. סרטים נשמרו על דיסקים והיו להם שלל יתרונות: עמידות גבוהה, שרידות, תחזוקה קלה, איכות וידאו טובה יותר ועלויות ייצור נמוכות יותר. ככל שתעשיית הDVD התפתחה ותפסה יותר מקום, תעשיית הקלטות הלכה ונעלמה לה.

השלב הבא הוא כניסה של הBluray וה- Streaming לשוק.

בלוריי נתנה לסרטים איכות הרבה יותר טובה תוך שמירה על רווחיות ועמידות כמו DVD. אבל הסטרימינג העלה את עולם התוכן לרמה אחרת לגמריי.

נפתחו חברות חברות של סטרימינג שרובנו מכירים: Netflix, Disney+ , AmazonPrime ועוד מלא, וזה רק בקטגוריית הסרטים. מה עם המוזיקה? Spotify, Apple Music  ועולם הלמידה באינטרנט? Lynda, Udemy, Pluralsight? יש עוד שלל תת תחומים תחת כל הסקטור שנקרא סטרימינג.

עכשיו, אני רוצה לקפוץ לסקטור אחר לגמריי והוא הצרכנות באינטרנט.

 

"מערכת משלוח לתכנים"

ככל שקמו יותר ויותר חברות כמו אמאזון, וולמארט, איביי , אלי אקספרס שהציעו לנו קניות באינטרנט, הכל נהיה הרבה יותר זמין.

לאט לאט אנשים גילו את הרעיון של לעשות קניות של כל מה שהם רוצים מהכורסא ולקבל אותן עד פתח הבית. התחום תפס תאוצה מטורפת וכמו כן גם אותן חברות שהציעו את שירות הקניות באינטרנט. אבל כמו כל רפורמה, יש עוד סקטורים שהרוויחו מזה המון, ואחד הסקטורים הוא המשלוחים. חברות כמו UPS, DHL וכו... גם הרוויחו המון מכל התפתחות תחום הקניות באיטרנט.

אחריי שרשמתי את כל הדברים האלה, אני רוצה להכיר לכם את סקטור, שדובר עליו פה מעט ועינב אף רשם סקירה בנושא אחת החברות המובילות בסקטור ושמה CloudFlare סימול ( NET) . שם הסקטור הוא Content Delivery Network (CDN).

בתרגום קליל לעברית – מערכת משלוחים לתכנים. מה זה בעצם אומר?  כל החברות של העברות התכנים בעולם שסיפרתי עליהן כאן, בסופו של דבר שומרים את כל התכנים האלו במקום אחד (Data Center) ומנגד, יש לה לקוחות מכל העולם.

כאן הבעיה, אם לצורך הדוגמא האחסון של דיסני נמצא בארצות הברית, ואני לצורך הדוגמא נמצא כאן בישראל ורוצה לראות את הסרט החדש מולאן שיצא עוד כמה ימים ולא קיים CDN בעולם.

אני אקבל תקיעות של הסרט כל שנייה בגלל שהתקשורת מפה עד לארצות הברית עוברת לא מעט נקודות ברשת עד שהיא מגיעה אליי.(בשפה מקצועית קוראים לזה Latency) .

אז מה תפקיד הCDN בעצם? (ואני משתדל לצמצם מאוד במילים) חברת CDN מחזיקה בבעולותה שלל נקודות בכל העולם שבה היא מאחסנת תכנים (Point of presence – POPS) ובאמצעות איזשהו אלגוריתם שאני לא אחפור עליו הוא מפזרת ומשכפלת את התכנים לכל הנקודות האלו בעולם.

עכשיו אני בתור לקוח קצה, נכנס לדיסני ולוחץ לראות סרט. באותו הרגע משוגרת בקשה לאיזשהו שרת CDN מרכזי והשרת הזה מכווין אותי לPOP שהכי קרוב אליי כדי לראות את הסרט.

כלומר, במקום לקרוא את התוכן מאיזה אחסון שנמצא בארצות הברית אני קורא אותו מאחסון שנמצא פיזית קרוב אליי. ולזה אני קורא משלוח דיגיטלי שמתבצע מארצות הברית לנקודת איסוף קרובה וממנה אליי לסלון.

 

"שוק מתפתח בעולם הקורונה"

שוק הCDN זה שוק שמתפתח ממש עכשיו.

במיוחד בתקופת הקורונה שכולם ישבו בבית, למדו באינטרנט, ראו סרטים, שמעו מוזיקה, שיחקו במשחקים ועוד ועוד ועוד. השוק הזה תפס תאוצה מטורפת – יותר תוכן באינטרנט יותר רווח יש לחברות הCDN .

אנשים מתחילים יותר ויותר לנטוש את הסדרות בטלוויזיה ומתחילים לראות אותן בסטרימינג. אני בטוח בכולם פה נחשפו לכל שירותי הטלוויזיה שמוצאים לאחרונה שמבוססים על האינטרנט ולא על אנטנות, דור 5G קרוב מתמיד ובקרוב נראה גם השתלטות עקב כך של השידורים דרך הרשת והאנטנות יצאו מהאופנה.

כמובן שכל תוכן שעובר ברשת, עובר דרך CDN. בקיצור, כל העולם עובר לעבוד דרך האינטרנט וזה מושפע מחברות סטרימינג כמו דיסני ונטפליקס או מחברות שמעבירות תכנים אחרים, מושפע מהעברת שידורי טלוויזיה דרך האיטרנט, מושפע מכל הגל הענק של חברות שהולכות ומעבירות את כל השרתים שלהן לענן (CLOUD) בקיצור, השוק הזה הולך ומתפתח.

 

הכירו את Limelight Networks סימול-(LLNW)

ועכשיו אני רוצה לספר על החברה   Limelight Networks. חברת CDN שהוקמה בשנת 2001 והיא אחת הוותיקות בתחום. החברה מתמקדת בעיקר בסטרימינג – כלומר, העברת תכנים שהם סרטים או שירים. בנוסף לכך החברה מתחילה להכנס גם לשוק הIOT שזה סיפור ענק בפנים עצמו ואתן עליו כמה מילים בסוף, לשם כך החברה פיתחה כבר מערכת Edge Computing  על בסיס מערכת הCDN שלה – ובתור בן אדם שבא מהתחום אני יכול להגיד שזה נראה כמו בוננזה רצינית.


עוד חברות כמו LLNW בסקטור הן: Akamai, Fastly  - Akamai היא חברת CDN הגדולה בשוק כרגע לדעתי, היא מציעה שירותים ישירות מתוך הענן של מייקרוסופט (AZURE) יחד עם שיתוף פעולה עם מייקרוסופט. Fastly זאת החברה שהיא המתחרה המרכזית של LLNW.

שתי החברות עם אותן הכנסות, Fastly עדיין מפסידה   וLLNW ריווחית.

LLNW עשתה גיוס חוב  של 110 מיליון דולר שמשום מה הוריד את המנייה בכמעט 50 אחוז, למרות שבעלי החברה אמרו שהגיוס חוב הזה הוא אך ורק כדי לשפר ולהרחיב את תשתיות החברה.

בנוסף, החברה דיברה על החתמה של כמה לקוחות גדולים בקרוב שכרגע נמצאים בתקופת Beta אצלם.

אני רק יכול לשאר שאולי מדובר באמאזון שמתמש בשירותים שלה לצרכים שונים ואוליי תרצה להרחיב את השימוש גם לAmazon Prime.  בנוסף, אורקל היא אחד הלקוחות של LLNW ולאור הרכישה של TIKTOK לא מן הנמנע שיעשה שימוש בתשתיות של LLNW על מנת להפיץ את התכנים של TIKTOK בעולם. אבל אלו הן רק השארות. בשני הדוחות הבאים הכל צריך להיות ברור יותר.

אחד הלקוחות המרכזיים של LLNW הם DISNEY+ - חלק גדול מההכנסות של LLNW הגיע מדיסני וככל שדיסני יהיו פופלריים יותר ככה הרווחים של LLNW גדלים.

ניתן לראות שבזכות הקורונה המשתמשים של דיסני עקפו את כל התחזיות שלהם והם נמצאים בגדילה משמעותית ( זאת יכולה להיות אחת הסיבות שLLNW כל כך מיהרה לגייס כספים על מנת להחיב את התשתיות שלה כדי להתכונן לכל הגל של הסטרימינג שמגיע אליה)

החברה מצטיירת בשוק כחברה עמידה, עם דוחות יציבים ועד הגיוס חוב שהם עשו גם לא היו להם חובות כמעט בכלל.

סך הכל LLNW מחזיקה בטכנולוגיה טובה מאוד לדעתי ואם משווים אותה לFASTLY לדעתי יותר טובה ממנה גם.

העניין הוא שהשווי של FASTLY הוא 9.5 מליארד עם P/S של 38  וLLNW הוא 800  מיליון וP/S של 3.5 . לא כל כך מבין למה יש כזה פער גדול בין החברות. LLNW ריווחית יותר, עם אותן הכנסות, חברה שנמצאת עכשיו בגדילה והתחפתחות מטורפת. מחזיקה בטכנולוגיית Edge Computing ולאחרונה שיחררה יכולת חדשה בתחום בשם EdgeFunctions. אגב, זאת טכנולוגיה שעדיין לא קיימת אצל חברות מובילות כמו Akamai.

כמו שאמרתי החברה נמצאת כבר באמצע הדרך שלה להכנס גם לתחום הIOT (Internet Of Things) שזה תחום שהולך ומתפתח. אני לא כל כך בקיא בתחום הזה עדיין, אבל הוא עוסק בכל הקשור לתקשורת בין מוצרים ולא בין אדם למוצר. מערכת שעליה מושתת כל הסקטור של "בית חכם" הכוללת ניטור, אבטחה ותקשורת בין מוצרים.

בנוסף אני רוצה להציג את מה שהולך היום ואיך זה בעצם יכול לעזור לLLNW:

משחקי הספורט חזרו, יחד עם זאת שעולם הספורט מתקדם יותר ויותר לעולם הסטרימינג. יכול להקפיץ עוד יותר את שוק הCDN ואת LLNW בפרט שיש לה כמה לקוחות הקשורים לשידורי ספורט. (לדוגמא SKY הבריטית)

הם נמצאים עכשיו אצל כמה לקוחות גדולים בשלבי BETA ולפי מה שהם אומרים הולכות להיות החתמות גדולות בקרוב.

טכנולוגיית EdgeFunctions החדשה תיתן ללקוחות את הביצועים הטובים ביותר בכל הקשור בהעברת מדיה ברחבי העולם.

אנחנו נמצאים כרגע ברבעון הרביעי של השנה שהוא הרבעון הכי רווחי לחברות מסוג LLNW. רבעון שיש בו הרבה חגים וחופשות (במיוחד לאמריקאים) שבהם יושבים בבית ומשחקים במשחקי וידאו ורואים סרטים (במיוחד בקורונה).

ההשקה של Sony Playstation 5SONY היא לקוח של LLNW כבר יותר מעשור עוד מימי PS3 ו PSP. בקונסולה החמישית שצפוייה לצאת בזמן הקרוב, כל המשחקים (תכנים) יעברו למיטב ידיעתי מדיסקים להורדות מהאינטרנט. מדובר בהעברות מידע עצומות שכוללות בתוכן גם עדכונים שוטפים, ומשום שמדובר בקונסולה משודרגת שתכלול משחקים עם גרפיקה וביצועים משוגעים, כך גם גודל התכנים של אותם משחקים. LLNW צפוייה לקבל נתח גדול מכל תעבורת הנתונים הזאת שמתקרבת עכשיו.

לחברה ישיש כמה לקוחות גדולים שעל חלק מהם דיברתי וחלק לא והלקוחות האלו ממשיכים לגדול ויחד איתם גם LLNW. בלקוחות ניתן למצוא:
 Amazon Prime, Roku, CBS Media Group, DirecTV, Sony ,Tencent, Sky

 

לסיכום, מדובר בחברה שהוקמה מזמן איי שם בתחילת שנות ה2000 אבל הMONEY TIME שלה הוא עכשיו.

ניתן לראות את הצמיחה שמהירה שלה עכשיו מול העיניים, יחד עם ההתקדמות הטכנולוגית בעולם ובמיוחד בתחום שלה שהואץ בעקבות הקורונה.

בנוסף לכך, החברה מנסה לצאת מהבועה של סקטור הCDN ולפרוץ לסקטורים אחרים כמו IOT (Internet of things) , OTT (Over the top)  ומאמין שנראה עוד מקומות שהחברה תבדוק אפשרות של דריסת רגל בהם.

 




מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.

פרסומת
פרסומת

פרסומת
פרסומת