יצחק תשובה- סיפורו של אגח זבל!

האם יצחק תשובה, שוב עושה את זה כמו שעשה באגחי חברת דלק נדלן והוא בדרך להסדר חוב, עם אגרות החוב של קבוצת דלק? איזו רכבת הרים מחכה למשקיעים. (10-5-2020)

עינב כהן

האם יצחק תשובה, שוב עושה את זה, כמו שעשה באגחי חברת דלק נדלן, והוא בדרך להסדר חוב, עם אגרות החוב של קבוצת דלק?

האם יצחק תשובה,שוב יעשה "תספורת" ויכעיס מאד את מחזיקי האג"ח ששוב רואים בו מנהל ממונף כושל?

האם יצחק תשובה יכניס יד לכיס, יזרים כסף לחברה, וישלם לבעלי האג"ח את מלוא כספם?

כרגע, קשה לדעת, מה שכן אם זה ייקרה, המשקיעים שיכנסו כעת לאגחים שלו עשויים להרוויח במקרה כזה כ150-200 אחוז על השקעתם.

ואם יהיה הסדר חוב? פה השאלה מה יהיה עומק התספורת. 

אגחי זבל , המשלמים תשואה של עשרות ומאות אחוזים,הם דבר מאד מסוכן, צריך להבין מצויין מה עושים ולהבין את יכולת הפירעון של החברה גם במקרה של הסדר חוב, אבל האגחים האלה מסוכנים במיוחד לנשמה, התנודתיות גבוהה מאד, יש רגעי ייאוש קיצוניים ורגעי התלהבות גדולים בשל ההתפתחויות הקיצוניות.

מצד שני, מדובר על ההזדמנות הכי גדולה שהבורסה יודעת לספק...

אז בואו אתן לכם סיכום קטן מהניסיון שלי עם האגחים האלה-

מניפולציות מהסרטים

צפו לניסיונות של גופים מסויימים לנסיונות להפיל את ערכי האג"ח מתחת לערכן הכלכלי.

מדוע? המון סיבות.

יש כאלה, שרוצים להשתלט על החברה דרך האגח, ומנסים "להלעיט" עיתונאים בכתבות שליליות והדלפות, על מנת להוריד את האגח מתחת לערכו הכלכלי וכך להשתלט על החברה.

מי שלא יכול לשערך את יכולת ההחזר של האגח יתקשה לעמוד בלחץ הכתבות.

מי שעוד ינסה להפיל את האגח אלה קרנות גידור, שיודעות לחשב את ערכן הכלכלי האמיתי של האגח ובכך לעשות בעצם "כסף קל", ולכן הן מנסות להשפיע ולהוריד את האגח מתחת לערכו הכלכלי.

מי שעוד יש אינטרס חזק מאד לראות את האגח נופל הם עורכי הדין והאנשים שמרוויחים מפעילות הסדר חוב.

מדובר פה בהרבה כסף,ויש אינטרס גדול לאנשים מסויימים להביא את החברה להסדר חוב וכך להרוויח מיליוני שקלים מההסדר שמתנהל. 

קחו בחשבון שיש גם מערכות עיתונים (אחת ידועה במיוחד), ששונאים בעלי שליטה עשירים ורוצים במפלתם. כן,ככה פשוט. אין מה לעשות, אנו מבינים באיזה עולם אנו חיים.

וכן יש את העובדה הטכנית הפשוטה, שהיא יציאת האגחים מהמדדים בשל הורדת דירוג.

מה שלוחץ מטה את האגחים בשל קרנות שמחוייבות על פי החוק למכור אותם.

בסוף השאלה היא מה יכולת ההחזר של החברה, אבל ההשפעות של הגופים האלה יכולות לזרז הסדרים גם מבלי שבהכרח יש צורך בהם (למרות שלעיתים קרובות הסדר דווקא טוב לבעלי אגח ובטח כאלה שקנו נמוך מתחת לפארי).

חוסר הבנה של כלי תקשורת

להבין בניתוח של חברות בכלל ובאגחי זבל בפרט -לא כל אחד יודע לעשות.

עיתונאים רבים מבשרים על סופה של החברה, ואי יכולת הפרעון שלה, בלי להבין שהאגח כבר נסחר עמוק מתחת לפארי שלו וכבר מגלם תספורת עמוקה (במקרה של דלק אגח לג למשל מגלם תספורת של כ65-70%).

בנוסף,רבים מהעיתונאים,לא בקיאים במו"מ בין נציגות האג"ח להנהלת קבוצת דלק בבעלותו של יצחק תשובה, ומצטטים בכותרות ,גורמים אינטרסנטיים, שעשויים להטעות ולזרות חול בעיניי הציבור.

צריך לומר, גם אם מחר בעל השליטה בקבוצת דלק, יצחק תשובה, יעשה תספורת של 50% ,עדיין מחזיקי האגח עשויים להרוויח תשואה משמעותית על ההשקעה נכון לשערים הנוכחיים.

כרישים מחכים בפינה

יש חברות, שאף אחד לא ממהר להשתלט עליהם, כיוון שהם טבועות בבעיות, אבל יש חברות, שמחזיקות בנכסים אסטרטגיים וטובים, שמעניינות מאד חברות ובעלי שליטה רבים.

האם קבוצת דלק עומדת בקריטריונים האלה או לא, כל אחד יחשוב בעצמו, אבל צריך להבין, במקרה שיהיה הסדר חוב,השליטה בחברה עוברת למעשה לידי בעלי האגחים והם יחליטו מה יהיה עם החברה ומי יהיה בעל השליטה בה, ברצונם הם ישלחו את יצחק תשובה הביתה ויביאו מישהו אחר וברצונם יקחו את החברה אליהם וינהלו עצמאית.

מי בעלי החוב הגדולים באגחים של תשובה? שימו לב לשמות-הראל,מנורה מבטחים,פסגות,מיטב דש, וילין לפידות.

עכשיו, במקרה שיצחק תשובה ירצה לעשות "תספורת", עשויים להגיע אנשי עסקים, שירצו לקחת את השליטה ע"י הצעה טובה משלו (טדי שגיא כבר הוזכר בעניין).

יצחק תשובה יכול לבקש תספורת של 40% ויבוא מישהו, שיציע רק תספורת של 30%, והצעתו תתקבל –ותשובה הולך הביתה במפח נפש ופרוייקט חייו יורד לטמיון.

אתם תשמעו עוד התפתחויות בנושא הזה תהיו בטוחים,אבל עד שלא נראה הליכה להסדר חוב וחדלות פירעון- לא תשמעו אותם יוצאים מהחורים.

לסיכום- יצחק תשובה ייכנס למו"מ עם נציגות האג"ח וזה יהיה מו"מ קשוח. צפו לרכבת הרים, שמי שמבין טוב את המסלול שלה- יכול לעשות הרבה כסף,ומי שלא בקיא-עשוי להתרסק.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: