עקבו אחרינו
ברשתות החברתיות:
לפרטים נוספים
צלצלו:
050-756-0642
[email protected]
לפרטים נוספים צלצלו: 050-756-0642
[email protected] או שלח לנו וואטסאפ

לא רק טסלה-האמת מאחורי הרכבים החשמליים

חברת טסלה תופסת את רוב הכותרות ,אבל היא לא לבד. בקרוב יגיעו עוד חברות של רכבים חשמליים והגיע הזמן להכיר. (16-3-2021)
לא רק טסלה-האמת מאחורי הרכבים החשמליים
 דור איזמאילוב
 
שנת 2019 היתה שנה מטורפת בטסלה.
 
המנייה החלה לעלות בטירוף עד שהיא עשתה כמעט 300 אחוז עלייה ב3 חודשים. ואז התחילה הקורונה וטסלה חטפה את הירידה שלה. 
 
מפעלים שלה נסגרו, תוכניות התעכבו, ואני הייתי בטוח שהסיפור של טסלה נגמר לזמן הקרוב. אך לאדון מאסק היו תוכניות אחרות והוא החליט שהזמן של הקורונה זה הזמן הכי טוב לפרוץ. מאז אתם כבר יודעים את הכל... באזז מטורף סביב הרכבים של טסלה. 
 
הרכבים שלהם הם הרכבים החשמליים הכי נוחים ונגישים שיש בגלל כמה סיבות – טווח נסיעה גדול, אפשרות טעינה מהירה ומתקדמים טכנולוגית.
 
הסיפור שטסלה מספרת הוא מיוחד, כי הרכב מדמה הכי הרבה רכב רגיל – חוץ מזה שהוא נוח ונגיש, הוא גם מביא איתו את העתיד בלי הרבה מאמץ של האזרח הקטן. 
 
הרכבים של טסלה הם יחידים במינם! בינתיים... לפני כמה ימים נסעתי בכביש וראיתי טסלה כחולה עומדת לידי בפקקים. וואו איך התלהבתי שראיתי טסלה, אבל הטירוף הזה חלף מהר. 
 
חברים, טסלה זה רכב רגיל, הכי רגיל שיש. עיצוב סטנדרטי ביותר, לא מוציא עיניים לאף אחד. וואלה התרגלתי לנוף של טסלה מהר מאוד. הנקודה שלי היא שבקרוב יגיעו עוד חברות של רכבים חשמליים ועוד חברות ענק של רכבים ממנועים בבנזין ודיזל עם רכבים חשמליים, ויכנסו לשוק הזה שכרגע טסלה נמצאת בו כמעט לבד. ואני אומר לכם דוגרי, הסיכוי שטסלה תהיה הבחירה של כולם שואף לאפס. 
 

זרקור על חברות הסוללות

 
כל הנושא הרכבים החשמליים הוא עולם ומלואו. זה לא מתחיל ונגמר בכמה ברזלים על גלגלים. כל החלקי הרכב משתנים להיות ממונעים בחשמל, סוללות ענק שצריכות לספק המון אנרגיה, תחנות טעינה מיוחדות, חלל פנים משוכלל. בעצם המעבר לחשמל פותח בפנינו עולם שלם של דמיון והמצאה של טכנולוגיה חדשה שעד כה לא הייתה ריאלית. אני חושב שכרגע הזרקור נמצא על חברות הרכבים החשמליים ועל חברות הסוללות. אז באו נכיר כמה מהן. 

LI Auto

 
לפני איזה עשר שנים, הורים של חברה שלי היו בסין והם אמרו לי שהונג קונג ובייג`ינג אלה הערים הכי מזוהמות שהם ראו בחיים. 
הם תיארו לי את זה בכך שכשמתקדמים לכיוון העיר ורואים אותה מרחוק, נראה כאילו ערפל רדיואקטיבי מקיף את הערים. 
יחד עם זאת, הם סיפרו לי שהמדריכה שלהם אמרה, שעוד כמה שנים סין תהיה המדינה הכי מפותחת טכנולוגית בעולם. כנראה שאותה מדריכה קצת המעיטה בערכה כשהיא החליטה להיות רק מדריכת טיולים. 
 
LI זאת חברת רכבים חשמליים בסין שמה שאני אוהב בה זה את הנתונים מאחוריי המספרים שלה, אבל נדבר על זה אחר כך. פעם היינו מודדים רכבים בכוח סוס וחיסכון בדלק (בערך.). היום הרכבים החשמליים קצת מזכירים לי טלפונים. רוצים את הרכב עם טווח הנסיעה הגדול ביותר (זמן סוללה), טעינה מהירה, יכולות חכמות ואולי בקרוב תהיה גם חנות אפליקציות. אלה שלושת האופקים שבהן הולכות החברות.
 
 LI לא מתיימרת להיות הרכב הזול של השוק, אבל היא כן הולכת לכיוון הרכב הכי מפותח בשוק והמטרה היא לא להיות כמו טסלה, אלא לעקוף אותה
LI   כבר בונה תוכניות לעתיד עם ענקית הטכנולוגיה NVIDIA 
 
עם שיתוף הפעולה הזה LI יכולה להקים מהר מאוד מערך תכנון ופיתוח עם יכולות ופוטנציאל אדיר שיביא לה תכונות של רכב חכם, נהיגה אוטונומית והכל ברמה הגבוהה ביותר. אז אני חושב שהיתרון של החברה הזאת הוא דווקא ברמה הטכנולוגית. 
 
LI מציבה לעצמה יעד של 70000 יחידות השנה שזה יעד מכובד ביותר. יחד עם זאת – אני הכי אוהב לראות שהמכפיל העתידי שלה ממוקם על 14. בעולם שמתקדם מהר מאוד ויש ציפייה שבשנים הקרובות שוק הרכבים החשמליים בסין יגדל ב40% בשנה. אם LI תציב את עצמה בראש מהבחינה הטכנולוגית, היא תקצור את הפירות מהר מאוד.  
 
שווי שוק החברה הוא 20 מיליארד ולדעתי מדובר בשווי שוק הגיוני אם מתחשבים בנקודה שהחברה נמצאת בה כרגע. בנוסף, לחברה של 4.4 מיליארד מזומן בקופה, אז תעשו את החשבון לבד. מי שאוהב קבלות – הן נמצאות כאן.
 

XPEV – XPENG Inc

 
אקספנג` היא אחת החברות אם לא ה"חברה" עם הצמיחה הכי גבוהה בסין בתחום המכוניות החשמליות. 
מתכננת לגדילה של 100% בהכנסות בשנים הקרובות. לחברה הזאת יש כותרות ודיבורים מאוד יפים בחוץ. 
אומרים שהיא דומה לטסלה והיא הולכת להצליח ובגדול. החברה מתפארת בכך שיש לה טכנולוגיה חזקה של סוללות ורכבים חכמים – עד כדי כך שטוענים שהיא לא רחוקה מהרמה של טסלה. 
 
החברה דיווחה עם מכירות רכבים בינואר ופבואר הגבוהות ב577% מהשנה הקודמת!!! 
 
בנוסף, לאקספנג` – בדיוק כמו לטסלה, יש מותג משל עצמה לתחנות טעינה. זוכרים את ההשוואה שלי לטלפונים? אז בבקשה, "מטען מקורי", רק שרכבים מגיעים בלי מטען בקופסא. אה, וגם טלפונים של אפל 😊. 
 
לאקספנג` יש סך הכל שני דגמים של רכבים. 
 
כנראה ששם בחברה מעדיפים לפתח את הטכנולוגיה של הסוללות שלהם ושל הנהיגה האוטונומית ורק לאחר מכן להתמקד בלהוציא לשוק כמה שיותר דגמים. 
אקספנג` כרגע לא בתחרות מכירות לדעתי – אחרת היא מוציאה יותר דגמי מכוניות. נראה לי יותר שהיא בתחרות טכנולוגית. 
 
יהיה מעניין לראות מי יהיה הרכב החכם ביותר. אני מחכה שכמו כוכבי בטיחות לרכבים יהיה גם כוכבי חוכמה. 
 
הבעייה שלי בחברה הזו היא המספרים. אין צפי לרווחיות בשנים הקרובות. יחד עם זאת, החברה מתכננת גדילה מסיבית בהכנסות, וזה מבורך. שווי שוק החברה הוא 20 מיליארד ויש לה 5 מיליארד מזומן. שיהיה לה בהצלחה. 
 
 

NIO-החלוצה הסינית

 
מי כאן לא שמע על NIO... היא התחילה כל הסיפור של הרכבים החשמליים בסין. NIO כבר עמוק עמוק בעסקים. 
היא כבר מכרה יותר מ47 אלף יחידות בשנת 2020 ואת חודש ינואר היא התחילה עם 7225 יחידות שזאת עלייה של 522% ביחס לינואר 2020.  
היתרון של NIO הוא לאו דווקא בטכנולוגיה או סוללה וכאלה.. היתרון של NIO הוא שכבר יש לה כבר כמה דגמים של רכבים. 
 
רכבי ספורט, פנאי, יוקרה וסדאן. NIO מתאימה את עצמה לכמה שווקים ובכך היא פורסת את עצמה ומנגישה את הרכבים שלה לכמה שיותר קהלי יעד. אין ספק שNIO לא הגיעה לשחק משחקים אלא היא באה לעבוד. 
 
אך יחד עם זאת עולה השאלה, האם זה לא מוקדם מידיי? האם היא תצליח לפתח במקביל טכנולוגיה שתעקוף או תעמוד באותו קו עם המתחרות? 
 
NIO טוענים שהרכבים שלהם מתחרים ברכבים של טסלה. אך יחד עם זאת, אני לא רואה איפה היתרון של NIO  בכלל? אפילו המחיר לא שונה משמעותית. טווח נסיעה דומה. טכנולוגית טסלה כרגע מנופפת לה מרחוק. 
 
אולי אני טועה אבל זה מה שאני רואה.
יחד עם זאת, NIO נסחרת לפי שווי שוק של 60 מיליארד דולר. היא צפי גדילה בהכנסות של 50-60 אחוז בממוצע ב3 השנים הקרובות. והמכפיל רווח הצפוי שלה לשנת 223 עומד על 275. האמת שלדעתי, טסלה נראית זולה לידה. 
מעניין יהיה לראות מה יקרה כשהחברות האחרות שהזכרתי יתחילו לצאת עם הטכנולוגיות המתקדמות שלהן. 
 
 

אז מה הדרך?

אחריי שדיברנו על כמה מהחברות החדשות, מיותר לציין שהחברות שכולנו מכירים לא ישבו בצד נכון? כמובן שכל חברות הרכבים היום גם מתכננות את הרכבים החשמליים שלהן ואני בטוח שהן לא מתכננות להישאר מאחור. לכן, טסלה לא תישאר לבד על המגרש, כולם יצטרפו אליה למסיבה. השאלה הגדולה היא – כמה נתח תקבל טסלה? 
 
כמו שאמרתי, הסוללה היא התא דלק שעומד מאחוריי הרכב החשמלי. הקטע הוא שזאת טכנולוגיה שלמה בפני עצמה. סוללות הליטיום מכילות את חומר הליטיום שהוא חומר מאוד דליק ומסוכן. יש לייצר אותן בצורה כזו שלא יתפוצצו ויחד עם זאת שיוכלו לאגור כמות גדולה של אנרגיה ובנוסף שיהיו בעלות יכולת טעינה מהירה.
כל האלמנטים האלו, ואני בטוח שיש אלמנטים נוספים כמו בלאי וכו`... בעצם יוצרים שוק חדש בתוך שוק הרכבים החשמליים. 
מדובר פה בשוק עצום שעד 2025 צפוי להגיע ל425 מיליארד דולר. בואו נצא מנקודת הנחה שהגדילה של השוק עד שהוא ישתלט לגמרי על שוק הרכבים הממונעים בבנזין תהיה עד 2035 (לפי דעתי) ואנחנו נראה פה מספר גדול מהרבה. 
 

QS – Quantum Scape – היהלום שבכתר!

 
כפי שאתם מכירים אותה, מדובר פה בחברה המבטיחה לפתח את הדור הבא של הסוללות לרכבים החשמליים. 
לחברה יש גיבוי חזק מאוד והנהלה מנוסה ששילוב של שני ההיבטים האלו יכולים לתת סיכויים טובים לחברה להצליח. כמובן שהסיכויים להצלחה של החברה הם לא בטוחים...
 
השוק שQS מכוונת אליו צפוי להגיע ל450 מיליארד דולר ומעלה. כמובן שהשוק הזה עוד רחוק עד שהוא יגיע לשווי הזה. וכך גם הסוללה של QS. יחד עם זאת, הסוללה שQS מפתחת כרגע בהשוואה לסוללות המפותחות תהיה הרבה יותר מתקדמת מכל דבר שקיים היום בצורה משמעותית מאוד! על פי מה שטוענת החברה, הסוללות שיפותחו לאפשרו טווח נסיעה של 300-500 מיילים (450-750 קילומטרים) בטעינה של 15 דקות בלבד! 
 
כמו שאמרתי, מאחוריי החברה עומדים משקיעים חזקים כמו ביל גייטס ווולקסוואגן אשר השקיעו בפיתוח של החברה מעל 300 מיליון דולר. 
QS נסחרת היום לפי שווי של 20 מיליארד דולר. שווי גבוהה, נכון. אבל אם היא באמת תממש את הפוטנציאל שהיא מציירת היום – השווי הזה יהיה בדיחה. 
 
כמובן שקיים כאן סיכון גדול. כמו שהזכרתי לפני כן, ליתיום הוא חומר מסוכן ודליק ביותר. לכן חשוב לפתח סוללה שתהיה בטוחה לשימוש וכשמשחקים עם חיי אדם, החבל הוא דק. 
 

ChargePoint – תחנות החשמל של הרכבים החשמליים

 
החברה התמזגה לא מזמן לSPAC והחלה להסחר בבורסה. 
החברה היא בעצם המובילה בתחום עמדות הטעינה הפזורות כרגע באמריקה הצפונית עם 73% שליטה מכלל השוק. הרבה מעל המתחרה השנייה BLINK עם רק 8% מהשוק. 
החברה הכניסה בשנת 2020 125 מיליון דולר וצופה להכניס בערך מיליארד דולר כבר ב2024.
 
בגלל שהחברה חדשה השוק והיא בין היחידות שמייצגות את שוק עמדות הטעינה, אין עליה הרבה מידע וגם קצת קשה להאריך את השווי שלה. 
אך ראיתי באינטרנט נקודת מבט מעניינת. BLNK בעלת 8% מכלל השוק של אמריקה הצפונית. 
 
לעומת זאת צ`ארג`פוינט עם 73% שזה פי 9 יותר. כלומר, שווי השוק שלה צריך להיות פי 8 מBLNK. השווי של BLNK הוא 1.5 מיליארד ולכן לפי החישוב שלנו השווי של צ`ארג`פוינט צריך להיות 13.5 מיליארד. אך השווי כרגע הוא 7.9 מיליארד.... נקודה למחשבה.  
 
לסיכום, תשמעו, תגידו לי שהשווי של החברות הוא גבוהה – אני לא אתווכח. 
תגידו לי שזה מסוכן ויש עוד הרבה חברות שיכנסו לשוק – אני לא אתווכח. 
אבל, יש פה טרנד שאני לא מאמין שיעלם בקרוב.
 
אנשים אוהבים את זה שהם "חלק" מהרפורמה של עולם הרכב. מדובר בשוק ענק שהולך ומתקרב. 
אני מסתכל על QS ואני באמת מתרגש לראות לאן העולם הולך. 
 
אני חושב על זה שאני לא אצטרך להוציא מלא כסף על דלק ואפילו לא אבזבז את הזמן שלי בתחנות האלה... זה מטורף.
 רק מלחשוב על זה שיום יבוא והשיעורי נהיגה שעשיתי ילכו לפח כי אני לא אצטרך לנהוג יותר – באלי להשקיע בעצמי בעולם הזה. שוק ההון כרגע מלא באנשים שבוערת בהם התשוקה ושוק ההון מכניס אותם לעניינים והם מרגישים את העתיד מגיע אליהם בצעדי ענק. את אותם אנשים לא באמת מעניינים מספרים, מעניין אותם החלום ופה זה נגמר. 
 
היום יש לנו טסלה בארץ וזה מדהים! אבל יש לנו עוד המון דברים מדהימים אחרים בדרך. 
קחו עובדה מעניינת – יצרן הרכבים הראשון אי פעם שהתחיל לייצר רכבים הוא מרצדס בנז או יותר נכון רק בנז בהתחלה. מאז קמו עוד המון חברות, חלקן גדולות יותר וחלקן קטנות יותר. גם טסלה תיזכר כחברה הראשונה שהביאה את המכונית החשמלית לעולם... אבל האם היא תישאר היחידה? לא ניראה לי.
אני מאחל לחברות האלה מלא הצלחה ושיביאו לי את העתיד לחנייה כמה שיותר מהר. 
 



מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.

פרסומת
פרסומת

פרסומת
פרסומת