המלצות ועדת ששינסקי במתכונתן הנוכחית פוגעות בכ 30-40% בשווי המאגרים לעומת המצב טרם הוועדה (בלי ששינסקי).
לעומת המלצות הביניים, הוועדה שינתה מספר סעיפים, הייתי אומר שההמלצות הסופיות משקפות כ- 70-75% מהמלצות הביניים. כמה סוכריות לתמר ולתטיס, אבל זה רחוק מאוד מלהיות החרגה משמעותית שלהן.
בשורה התחתונה ההמלצות הסופיות רוככו במידה פחותה מהערכות המוקדמות שלנו ושל השוק. הפגיעה היא כמובן ביזמים ובמשקיעים, חלק הממשלה גדל על חשבון השניים, והמשמעות היא ירידה בשווי השותפות המחזיקות במאגרים. המניות מתמחרות פגיעה חלקית בלבד, להערכתנו פגיעה הנמוכה משמעותית מההמלצות הסופיות של הועדה, למה רק חלקית ? כי עדיין קיימת האפשרות לריכוך נוסף של ההמלצות בממשלה ובועדות הכנסת לא מן הנמנע שזה באמת יקרה. גורם נוסף הוא הפוטנציאל לתגליות נוספות, המשמעותית שבהן תגלית נפט מסחרית, שתשנה לחלוטין את תמונת השווי של השותפויות. החלומות לעיתים חזקים מהמציאות.
השינויים העיקריים שעשתה הועדה לעומת המלצות הבנינים :
1. הורדת שיעור ההיטל המיוחד מרמה מקסימאלית של 60% לרמה של 50%. נקודה חשובה, אך כבר לקחנו בחשבון 40%.
2. הכרה בהוצאות המימון בתקופת ההקמה לצורך חישוב התשואה לקביעת שיעור ההיטל. נחמד, אבל כל עוד אין בל"תם רציני של עיכוב בהקמה זה לא כל כך משמעותי.
3. פחת מואץ. סעיף זה להבנתנו רלוונטי רק לצורך חישוב מס הכנסה ולא לחישוב ההיטל. גם כך המשקיעים מתעלמים מסוגית מס ההכנסה בהערכת השווי לשותפויות. הסעיף הזה טוב מאוד לדלק אנרגיה.
4. ההיטל המיוחד יחול גם על תמלוגי על.
הטבה משמעותית למשקיעים על חשבון היזמים, במקרה כזה תמלוג העל יוכר כהוצאה לצורך חישוב ההיטל ביחידות ההשתתפות. הנפגעות הן דלק אנרגיה, קבוצת דלק, כהן פיתוח, וכל מי שנהנה מתמלוגי העל.
5. הוראות מעבר. כלומר הסוכריות המיוחדות לתמר ולים תטיס, במה מדובר ? נתחיל מים תטיס זה הכי קל. מאחר והמאגר נמצא בסוף ימיו, הוא כבר החזיר את ההשקעה בתוספת תשואה שמשמעותה היטל מקסימאלי של 50%, הוראת השעה לגבי מאגרים שכבר החלו בהפקה קובעת היטל מהרף ההתחלתי הנמוך של 20% והנחה של 50% על ההיטל.
כלומר, ים תטיס ישלם היטל מס מיוחד של 10% בשנה הראשונה ו 25% בשנת 2013. המשמעות היא פגיעה של כ 10-13% בשווי המאגר .
לגבי תמר שסביבה התרכז המאבק.
שיחקו קצת עם ה R פקטור, שמייצג את ערך הזמן. במקום להתחיל לשלם את 20% ההיטל המיוחד מ 150% תשואה או שנת 2017, יתחילו מ 200% שתתקבל בשנת 2020. ההיטל המקסימאלי של 50% שהיה אמור להיות מ 230% תשואה יהיה מ 280% שתתקבל בשנת 2023. המשמעות היא שתמר עמוק בתוך המלצות ששינסקי ! השווי הנוכחי הנגזר למאגר אם ההמלצות יתקבלו במלואן כ 4-4.5 מיליארד דולר.
לסיכום, הוועדה ריככה את ההמלצות יחסית באופן מתון, הסוכריות שנתנו לתמר ותטיס הן יותר סטרפסילס להקלת טענות המימון ולא משהוא טעים באמת. אם ההמלצות יתקבלו כמו שהן אפשר לסכם הכל במילה... פגיעה. פגיעה בתזרים המזומנים למשקיעים, פגיעה בשווי המאגרים, פגיעה בשווי יחידות ההשתתפות.
הערכות השווי והמסקנות לגבי המניות עדיין לא שלמות, אפילו לא פורסמו ההמלצות הסופיות רק ההודעה לעיתונות והמצגת, יש עוד הרבה עבודה וקשה לקבוע מחירי יעד סופיים.
חשוב לזכור כי מדובר אחרי הכל בהמלצות שלא בהכרח התקבלו, החברות עבדו קשה והצליחו לשפר עמדות לקראת הקרב המכריע של המערכה, הפוליטיקה. הנכס העיקרי באמתחתן הוא חוות דעת המיעוט של נציגי השר לנדאו בוועדה.
אחרי לילה ארוך של משחק עם המודלים התמונה המתקבלת לגבי מחירי המניות היא שהן מתמחרות תרחיש אופטימי מדי.
ישראמקו ודלק קידוחים נסחרות בפרמיה רצינית וכדאי למכור. קבוצת דלק היא החשיפה הכדאית ביותר. אם לא יהיה נפט כל השותפויות פשוט יקרות, ולכן ביחסי הסיכון סיכוי זה נראה לא כדאי.
מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך] ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.