מנכל ויקטורי: שנת 2016 תהיה שנת הקמעונאות

אייל רביד,מנכ"ל רשת ויקטורי, בראיון מיוחד ל"ישראל בורסה" מדבר על הכל. על התחרות, על המודל לחיקוי, על העתיד ומדוע הוא לא ימכור מניות בשווי הנוכחי. (15-4-2015)

עינב כהן

רשת ויקטורי של משפחת רביד, הציגה לאחרונה דו"ח טוב ביחס למצב בסקטור הקמעונאות וקיבלה המלצות מקיר לקיר.
שיעור הרווח הגולמי עמד על 23% ושיעור הרווח הנקי עמד על 2.4%.
גבוה יותר מהרשתות הגדולות, וקרובה מאד לרמת הרווחיות של רמי לוי,שעומדת על 2.77% רווח נקי יחסית למכירות.

בעלי הרשת,אייל רביד, מרגיש בטוח מאד בשלב הזה וניכר בו כי הוא סימן לעצמו מטרה לנצח ב"מלחמה" מול הגדולות והקטנות גם יחד.

רביד אינו המנכ"ל הקלאסי של חברות ציבוריות, מדובר במנכ"ל "שכונה" במובן הטוב של המילה, אחד שמכיר את השטח כמו את כף ידו ומוכן לטרוף בכל עת שיזדמן לו. ניכר כי מעבר לרצון להצליח, יש בו יצר הישרדותי מאד חזק שבה לידי ביטוי בניהול העסק.

מרבית מניות ויקטורי נמצאות אצל בעלי עניין ורביד מחזיק לבדו ב37% מהמניות. ובכלל,המשפחה המורחבת מחזיקה ב78% מהנייר, מה שמקשה על הסחירות בנייר.

אבל רביד,שאולי יכול למכור מניות ולהגדיל סחירות- ממש לא מתכוון לעשות את זה בשלב הזה ויש לו הסבר מעניין מדוע. רביד: "כולם רואים את התוצאות שלנו, ככל שהזמן יעבור והסניפים שפתחרנו יתיישרו- התוצאות יהיו טובות יותר בהנחה שלא יהיו לממשלה החדשה שטויות בראש.

במקצוע שלי אני סוחר, אני לא למדתי באוניברסיטה כמו המנכלים האחרים שאתה מראיין.אני תפקידי לקנות בזול ולמכור ביוקר,ואני לא חושב שמחיר המנייה ביוקר.אני יודע מה החברה שווה אז למה לי לשחרר סחורה במכירים האלה?".

רמי לוי מלחמה

מה בעצם ההבדלים ביניכם לרשת "רמי לוי"?

"לרמי לוי סניפי "מלחמה", המטרה בעיקר השרדות. על כל סניף מלחמה שלו יש לנו ארבעה סניפים שכונתיים שאתה יורד לקנות ב50 ו-100 ש"ח, אני לא נערך לקרב, כי אתה מכאיב לי "בקטנה" עם הורדות המחירים. בסופרים הגדולים אתה כל הזמן מחפש מה במבצע, ועם קנייה גדולה זה כבר משפיע.אני מת על החנויות של ה1000 מ"ר, מעדיף אותם על הסופרים הגדולים".

אתה נשמע בטירוף.

"אותי מענין רק סופרמרקט לא שום דבר אחר.אני מאוהב בעולם הזה 20 שנה, אני מנכ"ל שנוגע פיזית במחירים, בתצוגה, אני מעורבב עם העובדים,אני יודע בכל סניף וסניף איפה כל דבר".

המודל שלך הוא רמי לוי?

"לא.המודל שלי הם רשת שופרסל. המותג טוב ,העסק טוב,אמנם היום הם עסק לא טוב, אבל יש להם שכל והם יודעים מה הם צריכים לעשות, הם כרגע מתעסקים בנישה שלא קשורה אליהם,זה טעות אבל הם יתקנו אותה".

אמרת בעבר שרמי לוי מלך ומלכים יכולים להתחלף.

"אני לא מחפש להמליך את עצמי במקומו.אני שואף להיות רווחי לרשת ולבעלי המניות. מבחינתי אני בתהליך צמיחה ואם השוק יתחזק-אני אתחק עוד יותר ממרבית המתחרות".

יש ביני לרמי לוי תחרות כמובן, לא בכל עיר אבל בנתניה למשל יש תחרות חזקה. אני מאחל לו חג עצמאות שמח. יש בינינו שלום-שלום בלבד".

הלקוח לא תמיד צודק

רביד פעיל מאד בפייסבוק, מגיב בעצמו לטוקבקים ובהחלט מכיר בכוחה של המדיה, אבל מצד שני לא מחפש להתחנף אליה כמו רבים ממתחריו. רביד: "אם צריך לתת לצרכן בראש-אני אתן.אני לא אתנצל אם לא מגיע,אני לא ארד על ארבע, האמרה הזו שהלקוח תמיד צודק לא בית ספרי.אני מכיר מצוין את השוק דרך הפייסבוק,זה עוזר לי להבין מה אנשים רוצים".

משקיעים מפחדים להיכנס למניות הקמעונאות. התחרות גמרה לכם את הרווח.

"מגה ושופרסל יבינו השנה שהם לא יכולים יותר להחזיק סניפים מפסידים והם יסגרו והשוק יחזור לפרוח.לא תהיה להם ברירה.

בשנת 2016 נראה לדעתי שנת מפנה כפי שהיה ב2006,החברות הקמעונאות יחזרו לצמוח וחזק אחרי שסניפים מפסידים יסגרו".

אתה רואה את עצמך ברמת היכולות של הרשתות הגדולות.

"אכן. התחרות איתם מחדדת אותי, אני מייצר את עצמי כל יום מחדש,אני אחד הקמעונאים הבודדים שמכירים מצוין את הצרכן, שיודעים מה הוא רוצה ואיך הוא רוצה.אני לא מנכ"ל של ישיבות אסטרטגיה,אני מנכ"ל בשטח.חי את זה 24 שעות ביממה וזה יתרון שאף אחד לא יכול לקחת ממני".

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: