בבילון-לא מה שחשבתם

מנכ"ל חברת "בבילון" אלון כרמלי בראיון בלעדי ל"ישראל בורסה": על המהפך של בבילון, עתיד האינטרנט, המאבק בין מנועי החיפוש,הלקוחות מאירן, ושותפו -נועם לניר. כרמלי: "הפכנו למכונית מירוץ" (22-12-2010)


עינב כהן

על מה אתם חושבים שאתם שומעים את המילה בבילון? אני מנחש שיותר מ- 99%  יגידו שמדובר בחברה שמפתחת תוכנת תרגום ומרוויחה מהמכירות של התוכנה.

אז זהו שאתם טועים ובגדול.
חברת "בבילון" הרוויחה ברבעון האחרון 20 מיליון ₪ מתוך הכנסות של 33.2 מיליון ,דווקא ממנועי החיפוש שפרסמו אצלה.
כלומר- 60% מהרווח של "בבילון" הוא דווקא ממנועי החיפוש ופחות מ-20% מגיע ממכירת התוכנה באופן פרטי וסיטונאי.
בשורה התחתונה ,מחברה שבשנת 2006 הייתה בהפסדים והתמחתה במכירות של התוכנה בלבד, עשתה "בבילון" מהפך מחברת תוכנה לחברת אינטרנט והפכה את הקערה על פיה, עד כדי כך שבשנת  2010 חילקה החברה דיוידנד בסך 47 מיליון ₪.
כיצד קרה הדבר? על המהפך הזה חתומים שני אנשים -אלון כרמלי ונועם לניר.


"המאבק על השליטה בתחום מנועי החיפוש רחוק מלהיות מוכרע"

בשנת 2008 אלון כרמלי (46) ,טייס קרב במילואים לקח לידיו את המושכות בחברת "בבילון" .כרמלי עבד ב"בבילון" כסמנכ"ל בין השנים 2002-2007 , אך עזב עקב חילוקי דעות בחברה.
את שיבתו והפעם על כסא המנכלות, במקום קודמו דב פאר, לקח לאחר שגיסו נועם לניר, השתלט בשנת 2008 על "בבילון".
לניר,  המוכר כבעליו של אתר האינטרנט  ששיווק אתרי הימורים "אמפייר און ליין" , ידע שיש כאן עסק שהוא יכול לנהל בצורה אחרת יחד עם כרמלי.
עד שנת 2008 מירב ההכנסות  של החברה (מיליונים בודדים), נבעו ממכירת תוכנת "בבילון".
לניר הביא את הח`ברה שלו מ"אמפיר און ליין" ואת הטירוף ,כרמלי הביא את הניסיון והמעוף והם הפכו את "בבילון" מחברת תוכנה לחברת אינטרנט.
כדי להבין מה עשתה "בבילון" בשלוש שנים האחרונות צריך לראות את התפלגות ההכנסות:
מתוכנת "בבילון" ומוצרי לימוד שפות- 15% מההכנסות,מכירות לארגונים- 10%,ממוקד מכירות טלפוני- 15% ומשיתוף פעולה עם מנועי חיפוש כגון בינג וגוגל-60%.
כרמלי מסביר כיצד רוב ההכנסות באות דווקא ממנועי החיפוש: "לבבילון יש מערכת משומנת של שיווק באינטרנט, אנו יודעים לייצר טרפיק בכמויות גדולות שמגיעות לכ-3.5 מיליון מבקרים חדשים מידי יום   ול80 מיליון התקנות של התוכנה בכל העולם בעקבות המספרים האלה אנו יעד אטרקטיבי למפרסמים ובעיקר לאלה שהשוק העולמי מעניין אותם ומטבע הדברים ההכנסות מפרסום הפכו להיות בשנתיים האחרונות מנוע הצמיחה הגדול של החברה".
המפרסמים הראשיים בתוכנת "בבילון" הם מנועי החיפוש הגדולים "גוגל ו"בינג" מה שמפתיע הוא שבדוחות האחרונים עיקר הרווח מגיע דווקא ממנוע החיפוש "בינג".
כרמלי מסביר: "ההכנסות שלנו מ"בינג" היו ברבעון הזה גדולות יותר עקב גידול משמעותי של "בינג" באזור ספציפי מסוים שבו אנו הלכנו איתם ולכן משם מהם ההכנסות גדולות יותר".
האם אתה רואה מנועי חיפוש מתחילות לנגוס ב"גוגל" או שהם שליטים בלעדיים בתחום מנועי החיפוש?
"המאבק רחוק מלהיות מוכרע. מהות המאבק הוא בעצם על עתיד השימוש במחשב האישי. מיקרוסופט אומרת שהכל יהיה על שולחן העבודה, וגוגל אומרת הכל ברשת ובחינם. כרגע מיקרוסופט יותר גדולה באופן כללי, אך גוגל שולטת בתחום מנועי החיפוש.צריך להבין שהשליטה שלהם משתנה ממדינה למדינה. ברוסיה ויפן למשל יש מנועי חיפוש אחרים וגוגל ומיקרוסופט לא שולטות שם".
 


"5 מיליון מבקרים ב"בבילון" בחודש מגיעים מאירן"

אם אפשר לראות מקום אחד שבו מערכת השיווק המשומנת של "בבילון" לא שולטת זה ברשת החברתית "פייסבוק" שלה שם פרסום שולי בלבד.
נראה כי "בבילון" מפנימים רק היום את המפלצת שיצר מארק צוקרברג, והם מתכוונים לפעול בנושא.
כרמלי: "אנו מתכננים להגביר נוכחות בפייסבוק ברמת השיווק וגם ברמת במיתוג".
כיצד אתה מסביר את ההתקדמות המטאורית של פייסבוק?
"התופעה של רשתות חברתיות בכלל ופייסבוק בפרט יצרה מערכת שלמה של חוויה סביב משתמשי הרשת והוסיפה מימד של חברתיות. אנו מודעים לעובדה שבכל מקום שבו אנשים מתקשרים  יש צורך בשפות וזה מנוע צמיחה מדהים לחברה שלנו".
מה לדעתך יהיה הטרנד החם באינטרנט בעוד 5 שנים?
"הדבר הבא יהיה תחום הפרסונליזציה- כל אחד יקבל דרך האינטרנט את המוצרים שמותאמים לו אישית. כבר היום גוגל מכירה אותנו מצוין.כמו כן התקשורת הסלולארית תתמזג באופן מוחלט עם רשת האינטרנט".
מנוע צמיחה נוסף של "בבילון" הוא מכירת מוצרים תומכי שפה.
"בבילון" מוכרת ללקוחותיה תוכנות לשיפור הכתיבה באנגלית, לומדות ל-14 שפות ,שיעורי לימוד באינטרנט,תכנים כגון אוקספורד,אבן שושן ובריטניקה בכל שפה אפשרית.על המגע עם הלקוחות ומכירת המוצרים אחראים טלפנים שעובדים בחברה ומתקשרים לכל מנוי בכל מדינה אפשרית (מלבד אירן ,סוריה ולבנון "שאיתם אסור לעשות עסקים" מדגיש כרמלי), ומנסים למכור לו מוצרים ללימוד שפות נוספות.
"אין כמו מגע עם בן אדם,שמדברים על לקוחות בצורה ישירה מבינים מה הם רוצים ומה הבעיות שלהם".
אחת הבעיות הקשות לאותם טלפנים הוא במדינות הלא מפותחות שאמצעי התשלום שלהם מוגבלים. כרמלי: "אתה תתפלא לשמוע, אבל במדינה שנחשבת מתקדמת כמו טורקיה יש רק ל15% מהאוכלוסיה כרטיסי אשראי.בפולין יש 70 מיליון איש ואין להם כרטיסי אשראי זה לאו דווקא נובע מעוני אלא מבנקאות לא מפותחת.יש מדינות שהתושבים שלה מנהלים את החשבונות שלהם מתחת למזרון".
כיצד אתם מתמודדים על הבעיה?
"יש היום אמצעי תשלום שנכנסים לאותם מקומות שעוקפים אפילו את דרכי התשלום המסורתיות.למשל תשלום דרך הסלולארי נכנס במקומות מסוימים שאפילו אין כרטיסי אשראי.יש את paypal, והטלפנים שלנו לפעמים מדריכים אותם צעד אחרי צעד כיצד להעביר תשלום".
ברור שיש מדינות ואזורים נחשלים שגם להסביר צעד אחרי צעד לא יעזור. אתם מוותרים על ההכנסות משם?
"ממש לא. גם שם יש לנו אסטרטגיה לטווח הארוך.המודל החינמי שנותן להם להשתמש בתוכנה שלנו מאפשר לנו לחדור למקומות שעד שיתחילו לזוז שם דברים מבחינה טכנולוגית אנו נהיה ממוצבים חזק מאד, זה מנוע צמיחה חזק מאד לשנים הבאות".

הבנו שאתם לא עושים עסקים עם מדינות עוינות, אבל מעניין לשמוע כמה כניסות יש לכם מהמדינות הערביות.
"יש לנו 5 מיליון מבקרים מאירן בחודש,3.5 מיליון ממצרים, 5.5 מילון מטורקיה. באופן כללי המדינות בהן מבקרים אצלנו הכי הרבה הן ברזיל וארה"ב. ישראל רק במקום השישי".

"השפות הם בעצם התירוץ למותג החדש"

אז מה בעצם בבילון מציעה שאין בתוכנות תרגום האחרות כמו "גוגל טרנזלייט" למשל? כרמלי מסביר לי "בשטח":
אנו כותבים בתוכנה שלו שני משפטים:
Iwant to see Hilton paris
I want to see paris Hilton
התוכנה מצליחה להבדיל בין בית המלון לבין הדוגמנית. שתוך כדי שהוא מדגים לי אני חושב כמה גברים היו מעוניינים לשלב בין שני המשפטים...
זה בעצם עיקר ההבדל- בבילון בנויה כך שתוכל להבין ביטוי, או צמד מילים שלאו דווקא מפורש כמות שהוא.
וזה לא ההבדל היחיד עפ"י כרמלי: "המוצר של בבילון הוא נוח,פשוט, זמין גם כשאתה לא מחובר לאינטרנט, לא צריך לעשות העתק/הדבק למילה אלא אתה ישר מסמן אותה. אין תחליף לפטנט שלנו משום בחינה".
מה עם אלה שמורידים חינם באינטרנט? היום הכל אפשר לפרוץ.
"מבחינתי זה עוד ערוץ הפצה, מכיוון שאנו יכולים לזהות שמישהו פרץ את התוכנה ושהתפוצה מגיע לכמות גדולה של אנשים אנו שולחים לכולם בקשת תשלום.אולי אתה תופתע אבל אחוז המשלמים בסוף לא רחוק מאלה המורידים את התוכנה מבחינה חוקית".
אז למה באמת לא להפיץ את התוכנה חינם? גם ככה רוב ההכנסות שלכם באות מפרסום.
"אנו נהנים מזה שיש אנשים שמוכנים לשלם קצת יותר כדי לקבל תוכנה איכותית.יש לנו שירותים חינמיים של תרגום אך לא באותה רמה".
האם ישנה אפשרות שתכנסו לעוד תוכנות מלבד תרגום השפות?
"לא.אנו מאמינים שהגידול בתחום השפות באינטרנט הוא בעל פוטנציאל עצום ולכן אנו מאד מרוכזים בזה".
מה טווח הגילאים הפעיל ביותר בתוכנה?
גילאי 20-50 נשים וגברים באופן שווה".
מה תעשו אם תקום חברה שמספקת תוכנה חינמית איכותית כמו שלכם ותשבור את השוק?
"קיימות תוכנות חינמיות כבר מסוף שנות הה-90. אנו יודעים לשמור על עצמנו בחזית התחום ולדאוג שהתוכנה תיתן כל הזמן ערך מוסף על פני כל השאר,ואל תשכח שהחברה שלנו מתמחה בשיווק באינטרנט ומכל העובדים פה פחות מ10% עוסקים בשפות. השפות הם בעצם התירוץ למותג החדש".
 

"הפכנו את החברה מרכב בינוני למכונית מרוץ"

לא נראה ששוק ההון "מת עליכם" למרות שאתם מציגים רווחיות ומחלקים דיוידנד היקפי המסחר שלכם יחסית נמוכים.
"אני ונועם לניר לקחנו את החברה לפני שלוש שנים עם משימה להפוך את החברה מרכב בינוני למכונית מרוץ ועל פי ההכנסות והרווח עמדנו בזה, לקחנו חברה שהרוויחה 2.5 מילון ₪, לחברה שמרוויחה 20 מיליון ₪ במהלך 3 שנים,עשינו שינוי בעסק מחברת תרגום לחברת אינטרנט, חילקנו דיוידנד שמן,ובשנה שבה היורו צנח ליהמן ברדרס נסגרו ומדינות נעלמו כלכלית אנו עמדנו על הרגליים עם עסק בריא.אני חושב ששוק ההון יגיב בסופו של למה שבנינו".
יש תוכניות לשיתופי פעולה משמעותיים בעתיד?
"כן. גם מיזוג או רכישה באים בחשבון למרות שכרגע אין דבר קונקרטי".
מה אתה יכול לספר על גיסך נועם לניר שעובד איתך.
"נועם הוא הבן אדם הכי חד שאני מכיר במובן של לקיחת החלטות והוצאה לפועל של דברים,יש לו את הכריזמה וסיפור ההצלחה שלו שמביאה איתה רוח רענן".

לסיום, היכן נראה את בבילון בעוד 3 שנים?
"התפקיד שלנו הוא להמשיך לפתח את המודלים העסקיים המתאימים לכל אדם כפי צרכו. כל מי שגולש היום באינטרנט צריך היום בבילון. אנו נגיע למצב שאתה תגיד לנו מה מתאים לך-ותקבל את זה מאיתנו כמו כפפה ליד".

 

הכותבים הינם מנהלי האתר "ישראל בורסה", הכותבים אינם בעלי רישיון יועץ השקעות על פי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, צוות האתר "ישראל בורסה", עשויים למכור ו/או לקנות ו/או להחזיק בניירות ערך ו/או הנכסים הפיננסיים הנזכרים בהודעותיהם עבור עצמם ו/או עבור לקוחותיהם. אין לראות באמור בהודעותיהם של חברי הצוות או  מישהו מהכותבים באתר "ישראל בורסה" משום הצעה ו/או המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכס פיננסי המתוארים בהן או של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים אחרים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה שימוש בו, עושה זאת על דעת עצמו ועל אחריותו בלבד

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: