מגדל ביטוח- מגדל של יציבות

עם 17 מיליארד שח שווי מזומנים, מניית מגדל ביטוח פורצת דשדוש של 5 שנים ונראה כי היא פותחת דרך חדשה. עדי אפשטיין מסביר, מה השתנה בחברה הכבדה והמסורתית, שגרם למשקיעים להתאהב מחדש. (10-10-2021)

 

עדי אפשטיין

אם לומר את האמת,למרות היותי בעלים של סוכנות ביטוח, כשמדברים על שוק ההון, אני לא מתחבר לענף הבינוני שנקרא ענף הביטוח ופיננסים.

ענף רווי ביצרנים לא יעילים , ענף מיושן שכבר שנים מנסה לעבור לעולם החדש אך טומן בתוכו תהליכים ארגוניים כל כך ישנים, כבדים ומסורבלים שהקפיצה לטכנולוגיה של 2021 נראית רחוקה מהענף שנות אור.

הסקירה הנוכחית לא תהיה מהסקירות הרגילות שבה נתעמק במכפילי רווח/הון/ רווח למניה. אנחנו נדבר על מאחורי הקלעים של עולם הביטוח. כל הנקודות הקטנות שלעולם לא יצוינו באף דיווח למשקיעים. מהיכן מגיע הכסף הגדול בחברות הביטוח ואיך ניתן להסיק מסקנות על מחיר המניה ושווי החברה דווקא מהשטח, מלמטה.

נתחיל בענף עצמו, בפוטנציאל הגלום בו ונעבור לחברת מגדל:

ענף הביטוח- רקע פיקנטי

ענף הביטוח הוא ענף עם שם רע. השם הרע התקבל בזכות ולא בחסד.

להורים שלי, יש טראומה מהמילה ביטוח. שנים על גבי שנים הם מרגישו שעבדו עליהם. מכרו להם מוצר ועוד מוצר, ועוד מוצר....

שנים על גבי שנים של מוצרים לא שקופים, ידע לא מונגש והסתתרות של חברות מאחורי פוליסות ביטוח עם עשרות אלפי אותיות קטנות שאת חלקן אפילו לי, עד היום, קשה להבין.

בענף הביטוח שולטות החברות המסורתיות כגון: הראל, מגדל, מנורה, פניקס, כלל, ואליהן מצטרפות החברות הישירות (AIG  וביטוח ישיר).

מהיכן מגיע הכסף

עיקר הרווח בחברות הביטוח נובע מ:

פרמיות בענף ביטוחי הבריאות (בריאות, מחלות קשות, תאונות אישיות, ביטוח סיעוד ועוד).

פרמיות בענף ביטוחי החיים (ביטוח למקרה מוות, אובדן כושר עבודה ומרכיבים ביטוחיים בחסכונות פנסיונים- ביטוחי מנהלים ).

פרמיות מביטוח כללי(רכב, דירה, ביטוח עסקים, אחריות מקצועית וכו`).

רווחים מהשקעות ודמי ניהול במוצרים פנסיונים/פיננסיים.

מניסיוני בענף, הרווח מפרמיות ביטוח הינו המרכיב שהכי מעניין את קברניטי החברה ובארבע השנים האחרונות כלל החברות, החלו להתמקד במכירת מוצרים רווחיים יותר- בעיקר ביטוח חיים.

הפוליסה הכי רווחית בענף הביטוח- ביטוח חיים

כל פוליסת ביטוח בנויה מפרמיה מתפתחת עם השנים. ביטוח חיים לבן 30 על סכום פיצוי של מיליון שח, יתחיל בעשרות שקלים לחודש, אך אם הלקוח לא יבטל את הפוליסה- כעבור 20 שנה, הפרמיה תגיע גם ל1000 שח פרמיה חודשית.

שימו לב!!! הלקוח רוכש מוצר שעלותו יכולה להכפיל עצמה פי 10 תוך 15 שנה- כאן קבור הכלב. פרמיות מביטוח הן הבסיס של חברות הביטוח. גם אם לא יגייסו כסף חדש- עליה אקספוננציאלית בפרמיה, תביא לגידול משמעותי ברווחים. כל שנה מחדש הפרמיה תעלה! מספיק שהלקוח לא יבטל את הפוליסה והכסף כבר יגיע.

ענף הביטוח- לקוחות שבויים

בכדי להדגיש עד כמה בסיס הפרמיות בחברת ביטוח חזק, תנסו להבין שמדובר באחוז לא מבוטל של לקוחות שבויים. כאשר מבוטח מעוניין לעבור מחברה אחת לשניה, עליו לעבור שאלון רפואי מחדש. כאשר משתנה מצבו הרפואי של המבוטח- מבחינה חיתומית, הוא יהיה חייב לרכוש פוליסת ביטוח עם תנאים פחות טובים. תוספת לפרמיה או החרגת המצב הרפואי הקיים.

לקוחות שהורע מצבם הבריאותי, ממעטים לעבור מחברה לחברה (בכדי לא להיפגע באיכות הכיסוי) ובכך החברה יוצרת לעצמה קהל לקוחות שבוי. שלא יבטל פוליסה (ויישאר מבוטח), לא יעבור לחברה אחרת וימשיך לשלם פרמיה שתתפתח משמעותית עם השנים. פרה חולבת?

נתונים מהשטח- בתור סוכן פנסיוני אני יכול לומר שענף הביטוח והפיננסים ברתיחה מלאה בימים אלו. חברות מגייסות מהציבור סכומי כסף אדירים לתוך שוק ההון בהיעדר אלטרנטיבה לכסף. ניתן לראות בדוחות הכספיים בכל החברות בענף, גידול בגיוסים ובלקוחות.

ענף הביטוח- 2021- עונת הרכישות

על רקע שנה מדהימה בשוק ההון (שנת פוסט קורונה) וגיוסי ענק בענף הפיננסים ששיפרו משמעותית את הדוחות הכספיים של כל החברות, שימו לב מה קורה בשקט בשקט בענף:


ווישור רוכשת את חברת איילון בפרמיה של 33 אחוז (33 אחוז מעל מחיר השוק בבורסה).
הראל יוצאת לרכישה עצמית של מניות ב100 מיליון שח- "הדירקטוריון סבור שמחיר המניה הנוכחי אטרקטיבי" נכתב בתקשורת.
הפניקס רכשה את הלמן אלדובי בפרמיה של מעל 120 אחוז מנקודת המסחר האחרונה לפני שהחלה מלחמת ההשתלטות על החברה.

בשנה אחת, מתבצעות 3 רכישות ענק בפרמיה משמעותית על השוק. מה המוסדיים רואים פה?

ענף הביטוח כמראה לבורסה הישראלית? תמחור בחסר קיצוני? אחרת אין לי הסבר לרכישות הללו שמתבצעות כולן בפרמיה על מחיר השוק.

 

מגדל ביטוח- אופטימיות על הגרף

מבחינה טכנית,הנייר פורץ דשדוש עצום של 5 שנים!

שווי שוק- 5 מיליארד שח.

נכסים מנוהלים- 343 מיליארד שח.

מכפיל רווח 4.62

מכפיל הון 0.62

תשואה על ההון העצמי 14.51

מכפיל מכירות 0.13

יתרת מזומנים ושווי מזומנים- 17 מיליארד שח.

מגדל חברה לביטוח, הינה חברה מסורתית עם 4700 עובדים ועונה להגדרה הקלאסית של חברת ענק בענף. כמו כל חברות הענק בענף הביטוח, גם מגדל עונה להגדרות שתיארתי למעלה לגבי הסרבול והתהליכים הפנים ארגוניים שרוב הענף סובל ממנו.

בנוסף לסרבול המתואר, בשנים האחרונות מתקיים מאבק די מלוכלך בין בעלי השליטה בחברה לבין הדירקטוריון. המאבק מתקיים על בסיס חודשי בכל האתרים הכלכליים בישראל.

מאבקים מסוג זה גורמים לחוסר וודאות בחברה ציבורית, המאבקים הללו מהווים קרקע פוריה לעושי שוק ללחוץ את  מחיר המניה כלפי מטה. 

האם מדובר בנייר ערך ששווה לבחון אותו? האם המשקיעים לא שבעים מחברות מסוג זה? האם בבורסה הלא נזילה שלנו, נייר ערך כמו מגדל יכול באמת לזוז לכיוון הנכון?

אם מסתכלים בצורה קרה על הנתונים היבשים- מגדל יושבת על הר של מזומן עם מכפיל הון נמוך משמעותית מהמתחרות בסדר גודל שלה(מכפיל הון ממוצע של כלל/מנורה/פניקס/הראל 0.8) ועם החדשנות והיצירתיות שרואים ממגדל בשנתיים האחרונותמתחילים לקבל תמונה אחרת:

 

חטיבת ההשקעות במגדל- שינוי מרענן

שנים על גבי שנים הגופים המוסדיים לא התקרבו לענפי צמיחה. ענפי צמיחה היו סוג של "מוקצה" עבור המוסדיים. בכל טרנד מעניין ששבר שיאים בבורסה, המוסדיים איחרו את הרכבת בשלוש שנים. בשנים האחרונות עוד ועוד גופים מוסדיים משקיעים בענפי צמיחה כבר בשלבים ההתחלתיים. מדובר בשינוי מגמה מדהים ומגדל בין החלוצות.

פינטק- מגדל החלה לפני כשנה, לשים דגש משמעותי על תחום הפינטק והקימה קרן השקעות פנימית חדשה- החברה הקצתה לקרן כ5.5 מיליארד שח. פינטק הינו תחום צמיחה קלאסי, מלא בסטרטאפים. השקעה כה משמעותית בענף מהווה דריסת רגל משמעותית לחברה בענפי צמיחה.

כמו כן, מגדל החלה ליישם מדיניות השקעה אחראית - ESG  המתחשבת בהליך ממשל תאגידי תקין/ שמירת זכויות עובדים/ אחריות סביבתית/ חסכון במשאבי טבע וכו` - מה שמביא את עולם ההשקעות הפנימי של חברת מגדל עמוק לתוך 2021.

אנרגיה מתחדשת ותשתיות- עם תיק השקעות של מעל ל10 מיליארד שח( כולל התחייבויות עתידיות), מגדל הפכה לשחקן הגדול ביותר בתחום מבין המוסדיים בישראל.

הקורונה הביאה עמה תקופה חדשה- תקופה של אחריות סביבתית, אחריות בריאותית, חדשנות טכנולוגית, תשתיות חכמות והמון המון רצון לחסוך במשאבי טבע. עולם ההשקעות החדש של 2021 מקבל רוח גבית בזכות ממשל ביידן בארה"ב והנהגת הגוש האירופי. אין ספק שהמהלך של מגדל שוקי הון ושל חטיבת ההשקעות של מגדל מעניין ומרענן אל מול שאר המוסדיים.

העלייה בהיקף הנכסים המנוהלים בקרנות הנאמנות ובחברת ניהול התיקים ( שתי זרועות די סטטיות ללא בשורה חדשה) מוכיחה שלהשקעה החדשנית יש ביקוש במדינת ישראל.

 

יציבות היא שם המשחק

כפי שתיארתי, הבסיס הכלכלי המשמעותי ביותר לכל חברה בענף, הוא הפרמיות שנכנסות כל חודש מביטוח.

כתוצאה מעליה בגיל המבוטח, הפרמיה לביטוח הולכת ועולה עם השנים. לכל חברה במדינת ישראל יש בסיס לקוחות שבוי שלא יכול לעבור מחברה לחברה עקב הצורך בשאלון רפואי חדש. למגדל יש מעל 2 מיליון לקוחות וסביר להניח, שבסיס הפרמיות החודשי של הלקוחות השבויים לא קטן בכלל.

מוצר נוסף ששווה הון לחברת ביטוח ויצר בסיס ענק של לקוחות שבויים הוא ביטוח מנהלים.

מגדל היא השחקן החזק במדינה בביטוחי מנהלים לפני 2008. היתרון של ביטוחי המנהלים ישנים הוא מקדם תוחלת חיים קבוע (להבדיל מהמקדם המשתנה כיום). מקדם תוחלת חיים בעצם קובע את גובה הקצבה בגיל הפרישה. ברגע שהמקדם קבוע, הקצבה אמורה להיות גבוהה יותר.

חברות הביטוח לקחו את היתרון של המקדם הקבוע והפכו אותו למסך עשן כלפי הציבור הרחב:

דמי הניהול בביטוחי מנהלים ישנים גבוהים כמעט פי 10 מקרן פנסיה. חברות הביטוח ניצלו, ועדיין מנצלות את ה" יתרון" של המקדם הקבוע. החברות בענף מרשות לעצמן לגבות דמי ניהול פשוט מטורפים. אני נתקל פעמיים בשבוע בביטוח מנהלים שדמי הניהול של הלקוח יגיעו לחצי מיליון שח עד גיל פרישה. חצי מיליון שח!!! לקוחות לא ממהרים לנייד ביטוחי מנהלים לקרן פנסיה עקב המקדם, וכך החברה יוצרת קהל שבוי שאחראי לבסיס מאוד יציב של הכנסות חודשיות לחברה כתוצאה מדמי הניהול.

שורה תחתונה, חברת מגדל, עם יותר מ2 מיליון לקוחות, נהנית מבסיס יציב מאוד של הכנסה שנתית כתוצאה מבסיס לקוחות שבויים. הלקוחות השבויים והלקוחות המשלמים הם בסיס משמעותי מאוד לחברה ולדוחות הכספיים.

 

לסיכום, מגדל אחזקות היא ממש לא החברה המושלמת אך שימו לב לנתונים הבאים:

אין אלטרנטיבה לכסף- ענף הביטוח והפיננסים נהנה משנה מדהימה בתשואות בשוק ההון. 41 מיליארד ₪ שיצאו בתחילת הקורונה חוזרים לשוק ההון כתוצאה מהיעדר אלטרנטיבה לכסף. בשנה האחרונה הגופים המוסדיים גייסו לקרנות ההשתלמות ולגמל סכום גבוה יותר מה5 שנים האחרונות ביחד.

מכפיל הון- ענף הביטוח הוא הדוגמא הטובה ביותר שחלקים נרחבים בבורסה הישראלית מתומחרים בחסר. מגדל עם מכפיל הון של 0.62? מכפיל הון כל כך נמוך לחברה כל כך יציבה?

מכפיל הון שמתאים לחברה פיננסית במדינת ישראל?

חדשנות בהשקעות- מגדל חברה לביטוח לקחה את החדשנות בהשקעות כמה צעדים קדימה. פינטק/השקעות סביבתיות וענפי צמיחה. השקעה בחברות שנמצאות בשלבים המוקדמים שלהם. קצב הגיוסים מראה שהציבור אוהב את זה. מניות צמיחה נהפכו לחלק בלתי נפרד מהבורסה ומגדל הנחילה את החשיבה בכל חטיבת ההשקעות.

בסיס לקוחות שבוי- למגדל יש בסיס לקוחות מאוד חזק שמהווים נתח משמעותי מהדוחות הכספיים, תוך בסיס יציב מאוד של לקוחות שבויים בביטוחי מנהלים ישנים או בפוליסות ביטוח עם שינוי במצב הרפואי. כל דוח כספי שהחברה מוציאה, כולל בתוכו חלק לא מבוטל של לקוחות שבויים.

מאבקי שליטה- המאבק בין בעל השליטה (שלמה אליהו) לבין הדירקטוריון, מתקיים במשך שנים. בחודשים האחרונים אף החריף. בסופו של יום, אנשים יודעים להסתדר. מה יקרה כשהעניינים יסתדרו? האם הלחץ על המניה ישתחרר?

תמחור בחסר- כשכל רכישה מתבצעת בפרמיה על מחיר השוק, המוסדיים מבינים שהענף מתומחר בחסר. האם מגדל תזכה לעדנה במחיר המניה ובשווי החברה? האם המספרים יתכנסו לשווי האמיתי?

הר של מזומן- חברת מגדל יושבת על 17 מיליארד ₪ מזומן. בענף שכולו רכישות ומיזוגים, מגדל בהחלט יכולה להילקח בחשבון כחברה שתרכוש/תשקיע בחברות שונות בענף. החדשנות בהשקעות מהווה קרקע מעניינת למהלכים גדולים יותר.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: