חברת VRM-מכונית יד 2 מטייס קרב?

בתקופה האחרונה,אנו פוגשים לעיתים שוויים נמוכים עם מכפילים זולים שגורמים לך לתפוס את הראש. האם חברת VRM נכנסת לקטגוריה הזו? (19-6-2022)

אלכס קולפקוב

שוק ההון זהו מקום מעניין. לעיתים, כשאנו בשוק שוורי, אני רואים שוויים מנופחים עם מכפילים לא הגיוניים לחברות ללא הצדקה. אולם, מהצד השני, כשאנחנו בגל ירידות, אינפלציה גואה, הריביות מזנקות, ויש יציאה גדולה של כסף "טיפש", ואנו פוגשים לעיתים שוויים נמוכים עם מכפילים זולים שגורמים לך לתפוס את הראש.

בשני המקרים צריך להיות חכמים ולא להתפתות לכל קנקן יפה, אלא להסתכל טוב טוב בפנים.

במקרה שלנו, חברת ורום (סמבול VRM) נסחרת היום ב 190.4 מיליון דולר, במכפיל מכירות 0.29; מכפיל על ההון 0.05; ומחיר על מזומן 0.32, עם מכירות שנתיות של 3.52 מיליארד דולר. כשהכנסותיה צמחו ב 56% בדוח האחרון מהרבעון מהמקביל בשנה שעברה. שווי שלד שלד בורסאי כבר אמרתי?

חברת ורום הינה חברה למכירת מכוניות יד שנייה ברשת הפועלת ברחבי ארצות הברית. שוק רכב יד השנייה בארצות הברית, קצת בדומה לישראל הוא עדיין ברובו שוק "עולם ישן", כלומר, חייבים לבוא, למשש, להסתכל, לבדוק.

איך עובד תהליך רכישת רכב משומש לרוב?

דרך א` זו להיכנס לאתר המשמש כמרקטפלייס, למצוא רכב שמתאים לנו ,להיפגש עם המוכר, אולי לשלוח את הרכב לבדיקה, ואם העסקה יצאה לפועל, אז ממשיכים לביורוקרטיה (העברת בעלות וכו`). דרך ב` היא לבוא למגרש רכבים של חברה מסוימת (לפעמים מוצאים רכב שנמצא במגרש דרך מרקטפלייס), למצוא רכב שאהבנו, אם צריך (ולרוב צריך), מקבלים הצעת מימון (במילים אחרות הלוואה), והחברה לרוב מתעסקת בניירת שאחר כך.

סוכנות רכב אינטרנטית

אז חברת ורום היא מעין סוכנות רכב אינטרנטית הפועלת ברחבי ארצות הברית המאפשרת לקנות ולמכור רכבים משומשים רכבים באונליין (e-commerce) שלאחרונה, באמצעות רכישת חברת United Auto Credit Corporation (שהושלמה ברבעון האחרון), יכולה להעניק ללקוחותיה אפשרויות מימון in house.

רכישה זו משמעותית מאוד, בכך שבצעם ורום תוכל להעניק ללקוחות שירות מעטפת ולהיות אחראים על אפשרויות המימון, ובכך להיות אטרקטיביים יותר מפעם. מלבד זאת, מנכ``ל החברה הנכנס, טום שורט, ציין כי החברה שנרכשה  UAACהייתה מצליחה עוד לפני שהם רכשו אותה, וכבר ברבעון האחרון ורום השלימו עסקאות מימון ראשונות באמצעותה, מה שהכניס לה כ 30 מיליון דולר.

הצפי הוא ש UAAC תניב לחברה הכנסות מימוניות בטווח בין 65 ל75 מיליון דולר.

מה השתבש לורום?

החברה הפכה לציבורית בקיץ 2020, בשיא המגפה, והנפקה של חברה שלוקחת שוק "אופליין" מסורתי לדיגיטלי בשיא המגפה היה מאוד חם מה שגרם לקפיצה של המנייה בלמעלה ממאה אחוזים בפחות מחודש. ורום מציעה ללקוחותיה לקחת את רכביה לנסיעת מבחן לשבעה ימים, ו 250 מייל, דבר שסוכנויות הרכב לא חלמו להציע.

תשוו נסיעת מבחן של שבוע לעומת נסיעת מבחן של חצי שעה במסלול שאיש המכירות לרוב בוחר. כמו כן, החברה מציעה במהלך הרכישה ללקוחותיה שקיפות במחירים, ללא חוזה, ושילוח הרכב עד הבית, לחילופין איסוף.

מאז החברה התמקדה בצמיחה, צמיחה, צמיחה, והיא אכן צמחה.

ההנהלה שמה לעצמה מטרה לצמוח בתלת ספרתי, והם היו ממש באזורים האלה, והמותג שלהם אף התחזק. אולם, ההנהלה לא ידעה להתאים את עצמה לגדלים שאליהם צמחה ואז צצו הבעיות.

בשיחת הועידה האחרונה מספרים כי החברה התחילה לפקשש בבירוקרטיה (ויש המון, עמידה בתקנות השונות של משרדי הרישוי בכל מדינה, העברות בעלות), וזה גרם למקרים בהם הלקוח מקבל את הרכב אך הוא לא יכול לנהוג בו, ואז או שיש החזרות, או שאנשי החברה מתעסקים בעסקאות שהושלמו במקום לחפש לידים חדשים/לעבוד על סגירת עסקאות מה שמביא לבזבוז משאבים יקר, ומכאן ההפסדים הגדולים.

בד בבד, הסנטימנט בשוק מתחילת השנה שינה כיוון, והכסף יצא מחברות הצמיחה ועבר לחברות הערך, הרווחיות. ומכאן זה ניהיה כבר כדור שלג.

המנכל החדש, ותוכנית ההבראה

טום שורט הצטרף לחברת ורום בינואר 2022, כ COO, כאשר במאי האחרון, לאחר חצי שנה, הדירקטוריון מינה אותה למנכל החברה ואיתה להוציא לפועל את תוכנית ההבראה שעליה ארחיב בהמשך.

לשורט יש שנות ניסיון רבות בתחום הייעוץ, הלוגיסטיקה, ובתפקידים ניהוליים. בתחילת הקריירה שלו עבד ב6 שנים KPMG בתחום ייעוץ המס והניהול (בייחוד לוגיסטי), המשיך לשנתיים ב EY לתחום הייעוץ לחברות הפצה, ייצור, וקמעונאות. כמו כן הוביל פרויקטים בשרשראות אספקה. לאחר מכן היה סגן נשיא באופיס דיפו הגדולה למשך שלוש שנים. לאחר מכן היה במספר תפקידים ניהוליים/לוגיסטיים בחברות גם כן. מ 2013 כיהן כ סגן נשיא בכיר לשרשראות אספקה בהום דיפו. לאחר מכן, למשך 4 שנים בסגן נשיא בכיר בוולמרט עד שהגיע לוורום.

האיש ללא ספק בעל רזומה מרשים ביותר ונראה מתאים להוציא את וורום מהבוץ שנקלעה אליו.

 

בדוח האחרון, המנכל הנכנס הכריז על "תכנית הבראה" לבחרה שמטרתה העיקרית הייתה “live within our means, accelerate path to profitability and dramatically improve the customer experience”. כלומר, לחיות ממה שיש, להתקדם במהירות לרווחיות, ולשפר דרמטית את חוויית הלקוח.

*תיעדוף יחידות כלכליות על פני צמיחה: החברה מתכוונת למקסם את מכפיל הכוח שהביאה הרכישה של UACC ובכך להציע עסקאות טובות יותר ללקוחות בשילוב עסקאות מימון. כמו כן, החברה הולכת להתמקד במכוניות עם רווח גולמי גבוה יותר, היכן שאפשר יהיה להרוויח יותר. מעבר לכך, החברה רוצה לעבוד בצורה יותר אזורית, על פני אזור אחד.

*צמצום הוצאות תפעוליות: צמצום הוצאות הפרסום והשיווק על ידי התמקדות בערוצי פרסום עם ה ROI הגבוה ביותר. בנוסף, להפוך את החברה לדיגיטלית יותר, ובכך ליעילה יותר. בנוסף, פיטור משמעותי של עובדים

*מקסום נזילות: שיפור חוויית הלקוח בצורה משמעותית, והתמקדות בשימור מזומן בד בבד מיצוב החברה לכיוון רווחי.

ניכר כי בתוכנית הזאת הם נוגעים בכל הנקודות על מנת להתקדם אל עבר המטרה. החברה מעריכה כי ברגע שתוכנית ההבראה תושלם ותיושם, ייחסך לחברה בין 135-165 מיליון דולר בעלויות תפעוליות לשאר שנת 2022, בהשוואה לרבעון הראשון בהשוואה שנתית.

דבר חשוב נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא סביבת המאקרו שבא אנו נמצאים היום. כפי שציינתי, אנו נמצאים היום בעליות ריבית, שבאו בעקבות האינפלציה הגואה בעולם ובפרט בארצות הברית. נדבך חשוב שהביא לעליית האינפלציה היו מחירי הרכבים המשומשים, שנוצר בעקבות המחסור בשבבים/שרשראות האספקה בעולם. הכל מתחבר.

כך שעכשיו עם העלאות הריבית, האזרחים בארצות הברית ילכו קודם לקנות לחם במכולת וימתינו עם החלפת הרכב, ובמיוחד כשמחירי הרכבים המשומשים בשמיים (גבוהים בלפחות 40-50 אחוזים מלפני המגפה). יתרה מכך, הדבר החם עכשיו הוא המכוניות החשמליות (השמועות הן שיש הטבות מס חדשות שממשל ביידן מבשל) כך שזה משתנה נוסף שצריך לקחת בחשבון אם כי לא מאוד משמעותי בכל זאת.

 

נתונים כספיים

הנתונים האחרונים שניתן למצוא על החברה, הם דוחות לרבעון הראשון  שפורסמו במרץ. ע``פ דוחות אלו:

סך ההכנסות עלה ב 56% ל 923.7 מיליון דולר, לעומת 591.1 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

סך ההכנסות מ Ecommerce גדלו ב 60% ל 675.3 מיליון דולר, לעומת 422.3 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.

 מכירות, הוצאות הנהלה וכלליות SG&A גדלו ב 72% ל 188 מיליון דולר.

הרווח התפעולי עלה ל 80%, לעומת 76% ברבעון המקביל.

לחברה 601 מיליון דולר מזומן, לעומת חוב ארוך טווח 687.4 מיליון דולר (סך התחייבויות 1.73 מיליארד דולר)

הפסד נקי של 310 מיליון דולר.

אחוז שורט  33.9%

אחוז מניות מוחזקות על ידי מוסדיים 79.1%

לסיכום השוק מתמחר את וורום כאילו היא על סף פשיטת רגל, ואחוז השורט עליה מאוד גבוה. אם אתם אוהבים הרפתקאות, בעלי סבלנות, ומאמינים שהמנכל החדש יצליח לסובב את הרכב המקרטע הזה לכזה שנוסע טוב, זו יכולה הזדמנות יוצאת מן הכלל. שהשווי של החברה כה נמוך עד שזה בלתי נתפס, ונדיר. ללא ספק זה לא בעלי לב חלש ולחסרי סבלנות. כדאי לעקוב.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: