מנכל בונוס:אנו יכולים להציל חולי קורונה

חברת בונוס ביוגרופ, מבצעת ניסויים עם תרופת המזנקיור, לחולי קורונה במצב קשה, עד כה בהצלחה מרובה ומהותית. מדוע בתי החולים בישראל אינם מטפלים בתרופה כמוצא אחרון ומעדיפים לשלוח חולים להנשמה? מנכל בונוס ביוגרופ,שי מרצקי, בתגובה כמעט בלתי נתפסת. (1-8-2021)

עינב כהן

מדובר בסיפור כמעט בלתי נתפס.

בשעה שחולים נפטרים מקורונה במחלקות שונות ברחבי הארץ, בבית חולים רמב"ם, חברת בונוס ביוגרופ מבצעת ניסוי שלב 2 בתרופת המזנקיור שלה, ומקימה חולים על הרגליים בתוך שעות עד ימים ספורים כבר מהמתן הראשון של התרופה.

החברה דיווחה לפני כחודש,שתרופת ה"מזנקיור" שלה, המרגיעה את סערת ציטוֹקיניםהציגה שיפור ניכר,במדדי מניעת הרס רקמות,לרבות שרירים,בנוסף לריפוי דלקת ריאות.

נכון לכיום,לאחר הצלחה מלאה על 10 חולים קשה שהשתחררו הביתה, החברה מבצעת ניסוי בעוד 50 חולים,כאשר הניסוי מתקיים, נכון להיום, רק בבית חולים רמב"ם, ונמצא בשלב כרגע בשלב 2.

מהתוצאות עולה כי רמת השטח הדלקתי בריאות יורד משיעור של 55% בממוצע לשיעור של 15% בממוצע, כבר תוך חמישה ימים בלבד, מתחילת הטיפול, ועד לשיעור זניח של 1% משטח הריאה בלבד, כחודש לאחר תחילת הטיפול.

רמת החלבון הדלקתי CRP בדמם של החולים ירדה בשיעור ממוצע של 29%-34%.הטיפול גם הפחית את רמת האנזים קריאטין קינאז בדמם של החולים, בשיעור ממוצע של 20%-22%. תוצאות דומות נוספות התקבלו גם לגבי חומרים אחרים שרמתם בדם בשיעור שחורג מהנורמה מעידה על מחלה קורונה חמורה יותר.

כיצד ייתכן, שחולים מחוברים למכונת אקמו, בדרך הכמעט סלולה לסיבוכים בריאותיים קשים במקרה הטוב, או למוות במקרה הרע, אך אינם מטופלים בניסוי של חברת בונוס ביוגרופ,שעד עכשיו הוכיח את עצמו וללא שום תופעת לוואי?

כיצד ייתכן, שהתרופה אינה ניתנת בניסוי קליני,בבתי חולים נוספים, מלבד בית חולים רמב"ם? האם מדובר בשיקולים כלכליים כגון ימי אשפוז או יוקרה של בתי חולים? או סתם באדישות של פקידים איטיים?

כיצד ייתכן,שראש הממשלה , מר נפתלי בנט, דוחף לחיסון, שאיננו מאושר ע"י הFDA למתן שלישי , אך לא דוחף לתרופה מצילת חיים- תרופה שעשויה לשחרר את הלחץ מבתי החולים ולפתוח את המשק?

בהקשר זה יצויין, כי ראש הממשלה , הודיע בסוף השבוע, כי הוא מעביר את המעקב אחר כמות החולים הקשים למעקב אחר כמות המאושפזים בבתי החולים,שהם צוואר הבקבוק של המערכת הרפואית.

פניתי למנכ"ל בונוס ביוגרופ,ד"ר שי מרצקי, בראיון מיוחד ל"ישראל בורסה",כדי לקבל את גרסתו למה שקורה כאן, והדברים אינם פשוטים לקריאה.

ד"ר מרצקי,אנו רואים התפתחות בחולי הקורונה. כיצד אתה רואה את ההמשך?

"אנו מעריכים, שמספר החולים ימשיך לעלות,כאשר בזן הדלתא החדש, רוב החולים מחוסנים,כאשר הדבר נובע מעמידות נמוכה יותר של החיסון לזן זה, וכן בשל החלשות הנוגדנים אחרי חצי שנה".

תוכל לספר על התוצאות בשלב ביניים לתרופת המיזנקיור שפיתחתם?

"התוצאות בשלב 1 על עשרה אנשים, כפי שדווח, היו מובהקות ומשמעותיות עם שיפור במספר מצבים כגון סטורציה ודלקת וכל החולים קשה,שטופלו בתרופה, שוחררו הביתה, ללא צורך בתמיכת חמצן.

מתי הניסוי צפוי להסתיים?

"ברגע שהחולה האחרון יטופל, אנו ממתינים עוד חודש כדי לבדוק מעקב ואח"כ נוכל לדווח על תוצאות מלאות של הניסוי".

אני רוצה להבין ממך, יש כאן חולים שנפטרים מקורונה מידי יום. מדוע הם אינם מטופלים כמוצא אחרון עם התרופה שלכם שהוכיחה את עצמה עד עכשיו בצורה מלאה?

"אנו עובדים כרגע עם בית חולים רמב"ם בלבד ועובדים על פתיחת מרכזים נוספים.הדברים האלה לוקחים זמן רגולטורית.

הטיפול שלנו פשוט מאד וקל לנתינה, הרצון שלנו להיות בכמה שיותר בתי חולים ולהקים אנשים על הרגלים אבל לצערי זה לא בידינו".

אני שומע על חולים שניתנת להם הנשמה בבתי החולים, למרות שהוכח כבר שזה לא הפתרון המיטבי לחולי קורונה.

"חולים שמגיעים לסטורציה נמוכה מאד,בהיעדר טיפול אחר, יתקשו לשרוד, והמכשיר הזה יחזיק אותם בחיים, כאשר הסיכויים לצאת מזה אינם גבוהים, וגם אם יוצאים מסכנת חיים, ישנם נזקים משניים גדולים.

הטיפול שלנו היה יכול לחסוך את זה,הפתרון שלנו מוציא מסכנת מוות מיידית את כל החולים,אנו מטפלים בחולים, שלא מאמינים שנוציא אותם מזה, הם צוחקים מהייאוש, ותוך יומיים הם על הרגליים".

מדוע לדעתך בתי החולים לא ממהרים להצטרף לניסוי הקליני של המזנקיור?

הסיבה לסגירת המשק היא אי יכולת להכיל חולים קשים בבתי חולים, ואם אנחנו יודעים לשחרר חולה מהמחלקה תוך זמן קצר מאד, אז יש פה יתרון ענק.אנו רוצים להציל חיים אבל צריכים תמיכה של הגורמים המוסמכים לכך".

יכול להיות שחוששים מתופעות לוואי?

"לא היו שום תופעות לוואי.אנו נותנים כמות תאים לא גדולה לבעיה נקודתית שעוזרת למערכת החיסון להתמודד עם הנגיף. התאים לא עברו מניפולציה והם נלקחו מאדם בריא ותוך יומיים-שלושה, לא נשארים בגוף החולה תאים של מיזנקיור".

אתה מתוסכל?

"אני מאד רוצה לעזור להציל חיים, יש לנו את הכלים,וזה לא בידיים שלי. אנו מנסים לעשות הכל כדי לקבל אישורים רגולטוריים לפתוח את הניסוי בעוד מחלקות קורונה,יש לנו את היכולת לייצר ולתת טיפול מיידי למי שצריך.

מה שמתסכל פה,זה שזמן התפוקה של התרופה הנו שבוע, אנו זורקים תרופות לפח שפג תוקפן רק בגלל שאנו לא מגיעים לכל החולים קשה,אני קורא למדינה לעזור לנו לעזור לחולים".

במידה וחולה קשה רוצה להגיע להשתתף בניסוי ולקבל את התרופה, מה הוא צריך לעשות?

"כאמור, כרגע אנו מטפלים רק בבית החולים רמב"ם, החולה צריך לבקש שיפנו אותו לשם ולבקש מהרופא להיות מטופל בתרופה של מזנקיור.אנו מבטיחים מנה מוכנה וזמינה ללא שום עלות.

כל ההתחייבות של החולה הנה לבוא אחרי חודש לביקורת שנבדוק שהכל בסדר איתו".

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: