מנכל ג`נסל:אנו ביתרון מהותי על המתחרות

חברת האנרגיה הירוקה ג`נסל, הונפקה בשבוע שעבר בבורסה, ומציגה פריצת דרך עולמית בכל מה שקשור לאספקת מימן. האם החברה בדרך להיות מובילה עולמית בתחום? המנכ"ל , רמי רשף,מסביר את היתרון המהותי של החברה על פני כל המתחרות בעולם. (2-12-2020)

עינב כהן

מנכל חברת ג`נסל,רמי רשף,רק חיפש לחזור הביתה בשלום ממסיבת יום העצמאות,ולפתע קיבל שיחת טלפון מפתיעה ששינתה את חייו.

מחברו מהצבא, גיל שביט, סיפר לו בהתלהבות: `רמי,מצאתי את הדבר הגדול הבא,טכנולוגית תאי דלק-בוא נצא להרפתקה הזו".

רשף, שכבר היה יזם ותיק במגוון תחומים שאל בתמימות –`מה זה תאי דלק?`.

וגיל ניסה להסביר. פעם,פעמיים,ורשף,עם ניסיון גדול בעיקר בתחום הטלקום-התקשה להבין.

אבל גיל לא וויתר. הוא קישר את תחום המימן להתחממות הגלובלית, שהיתה אז בראש החדשות, וקישר את רשף לגנדי פינקלשטיין, שלימים הפך למנהל הטכנולוגיות של ג`נסל, והוא, הסביר לו שוב את סיפורו של המימן.

בסוף רשף הבין והתחיל להכניס את עולם היזמות שהוא מבין בו יותר מכל השאר, והחל לבדוק מה הבעיות העיקריות בפיתוח הזה והאם יש להם את היכולות לנצח אותן, וכן מה גודל השוק אליו אנו פונים.

הם התייעצו עם טכנולוגים מובילים בעולם, שהסבירו לו שהדבר אפשרי, אבל יידרש זמן וכסף.

הם החלו לבדוק האם אפשר לקצר את הזמן, ומצאו פתרון, ואז "המנורה" בחדר של חברת ג`נסל החלה לדלוק.

רשף וחבריו רכשו שתי חברות ותיקות בתחום, שהיו בקשיים כלכליים, עם מטרה אחת מוצהרת- "לתפוס בחכה" את המדענים הותיקים שבהם-מברית המועצות לשעבר, ארה"ב וארופה, על מנת שיעזרו לקצר תהליכים.

ואז נפתחה ג`נסל, כאשר סביבה כוורת של מדענים, עם ניסיון מצטבר של מאות שנים, שפתחו את תחום המימן מתוכנית החלל האמריקאית, הצוללות של ברית המועצות, ומומחים מאירופה.

בשנת 2011, החברה יצאה לדרך על ידי רמי רשף, גנאדי פינקלשטיין, המשמש כמדען הראשי בחברה, וגיל שביט,החבר מהצבא, האחראי על הפיתוח העסקי.

אליהם הצטרף המשקיע העיקרי בחברה – היזם האגדי, בני לנדא, שהנו בעל המניות העיקרי.

חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם יעברו למימן

חברת ג`נסל, החלה בשבוע שעבר להיסחר בבורסה ישראל, לפי שווי נוכחי של כמיליארד ש"ח.

ג`נסל מפתחת ומייצרת גנרטורים העובדים על מימן,המייצרים חשמל המבוסס על אנרגיה ירוקה ב100% (תא דלק אלקלי).

מדובר בייצור חשמל נקי בשילוב של מימן וחמצן, שפותחה במאה ה-19, אך עד השנים האחרונות, בשל עלויות גבוהות, שימשה בעיקר להנעת מעבורות בחלל.

ג`נסל עשתה מהפכה עולמית בתחום, כאשר הצליחה להוזיל באופן משמעותי את עלויות ייצור החשמל באמצעות פיתוח טכנולוגית תאי דלק המאפשרות לעשות שימוש במימן ברמה תעשייתית.

מנכ"ל החברה, רמי רשף, התראיין ל"ישראל בורסה", והסביר מדוע ג`נסל ,עשויה להיות החברה המובילה בתחום בעולם כולו.

רמי ,אנו רואים את התפתחות עולם המימן כמחליף של הדיזל, אבל כולם מכירים בעיקר את האנרגיה החשמלית. תוכל לפרט איפה זה עומד כיום והיכן יהיה שיא הביקוש?

"הסיפור מאד פשוט. עד שנת 2050 המימן יספק 20% מהביקוש העולמי לאנרגיה.

מדובר בטריליוני דולרים, עם צמיחה שנתית של 22% עד 2022 וזה רק בשוק תאי הדלק הנייחים.

האיחוד הארופאי משקיע 750 מיליארד יורו במימן הנקי.

השוק העולמי,קיבל טוויסט בשנתיים האחרונות, לאחר שמדינות החליטו שלשם הן מכוונות את האנרגיה במדינה שלהן.

זה גם כל חברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם,שצריכות לעבור למימן לחוות שרתים הענקיות שלהן.

כל זה לא קורה במכה אחת ולהערכתי בתוך 3 שנים הדבר יהיה בבשלות מלאה".

"אנו מתכננים לעשות עסקאות אסטרטגיות משמעותיות"

חברת האנרגיה הירוקה ג`נסל  החלה להיסחר בלי שהיתה האפשרות לציבור הרחב להיכנס להנפקה.

ההנפקה בוצעה למוסדיים בלבד עם ביקוש מוסדי על סך 415 מיליון שח, שמתוך זה היא גייסה 205 מיליון שח, וכל זה לפי שווי של 800 מיליון שח אחרי הכסף.כלומר 25% ממניותיה.

אתם לכל הדעות מכוונים לשוק הבינלאומי כאשר השוק הישראלי הוא חלק קטן מאד. למה לא הלכתם להנפיק ישר בנסד"ק?

"להנפיק בנסד"ק אנחנו יכולים בקלות כל רגע. זו לא הבעיה. התלבטנו מה לעשות בשלב הזה,כי רצינו להתרכז בקפיצה גדולה ע"י השקעה בקווי הייצור על מנת להתחיל את הביזנס.

העדפנו בעיקרון בשלב הנוכחי לגייס כסף גדול ממוסדיים ישראלים ולהשאיר את החברה פרטית, אבל כל המוסדיים ביקשו מאיתנו להפוך לציבוריים על מנת שיהיה להם קל יותר ללכת איתנו, אז החלטנו לקפוץ למים.רק חצי ממי שביקש קיבל סחורה.

שנה הבאה מבחינתנו נתחיל בצמיחה חזקה והתייצבות טכנולוגית,כך שאנו מאמינים שנגיע לנסד"ק די בקרוב,נתחיל להסתכל על זה מאמצע שנה הבאה. אנו מתכננים לעשות עסקאות אסטרטגיות משמעותיות ואיתם נרצה לבוא להנפקה הגדולה בנסד"ק".

המהפכה של ג`נסל-מימן זול מדיזל

הטכנולוגיה של תאי הדלק הומצאה בעיקרון כבר בשנת 1839 בשביל המהפכה התעשייתית, כאשר,סוכנות החלל של ארה"ב, נאסא, היתה הראשונה שהשתמשה בה על מנת להביא למקור אנרגיה להגיע לירח.

עד היום היו לטכנולוגיה הזו שני חסמים-המתכות הכבדות והייצור ההמוני.

ג`נסל הצליחה להסיר את חסם המתכות הכבדות (ביטול הצורך בפלטינה היקרה והחלפתה באלטרנטיבה זולה) והצליחה להגיע לייצור המוני ע"י שילוב האמוניה הנוזלית,מה שהביא למצב בלתי נתפס,כך שהמחיר של המימן יהיה מופחת ממחירו של הדיזל.

המהפכה הזו נעשתה ע"י העובדה, שג`נסל הצליחה לשלב את גז המימן בתוך אמוניה, וכך לשנע אותו בכל העולם.

כלומר, הפטנט של ג`נטל, השילוב בין האמוניה הנוזלית למימן ה-גזי, מאפשר לפתוח תחנות כוח בכל מקום,שתעבוד 24/7 בעלות זולה יותר מדיזל .

שילוב שנכון לכרגע-אינו קיים בעולם על פי החברה.

לחברה פטנטים רשומים עד  2040  והמוצרים שלה נמכרים כיום ב18 מדינות.

רמי,על מנת שנבין טוב יותר את פעילותה של החברה, תסביר בבקשה מה בדיוק היתרון של המימן על הדיזל.

"למימן אין פליטות.הוא 100% נקי, ואינו `גניב` נכון לכרגע.

במימן יש פי 3.5 אנרגיה לעומת הדיזל.כלומר גם ירוק וגם יותר אנרגיה.

מימן לא יוצר רעש והוא עובד כמעט בכל תנאי מזג אוויר עם תחזוקה מינימלית וזה לעומת דיזל שצריך לתחזק,בנוסף, הדיזל קל בפי 46 מהאוויר,ככה שהוא גם הרבה יותר בטיחותי מדיזל".

אוקי, אז אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שיש לו כל יתרון אפשרי על הדיזל ומפה אנו מגיעים למחיר שהוא הבעייתי.

"נכון.כרגע המימן יקר ב80% לעומת הדיזל,אך קורים 2 תהליכים:

א.התייקרות קבועה של הדיזל משום שמדינות מטילות עליו מיסים על מנת להוציא אותו מהמשחק,אבל גם זה תלוי טריטוריה. ההחמרות במיסים פועלות בעיקר במערב.

ב.ככל שעוד חברות נכנסות לתחום והטכנולוגיה מתפתחת ,כך המחיר של המימן יורד.

כך שלהערכתי, בין 3-5 שנים תראה חיתוך בין המחירים עד לכדי איסור להכניס דיזל באופן גורף.

כבר נכון לעכשיו, יש מרכזי ערים בסין,שאוסרים על מכוניות מסחרות שמוטענות בדיזל,להיכנס לשטחן".

אוקי, אז פה אתם נכנסים לסיפור עם השילוב עם האמוניה ובעצם מוזילים מיידית את המימן לעומת הדיזל באופן משמעותי.

"נכון.השילוב שלנו בין המימן לאמוניה, הופכת את המימן שלנו לזול ב50% לעומת הדיזל. זו מהפכה עולמית, עם פטנטים רשומים ,שאנו כנראה מקדימים כל חברה אחרת בעולם בכ-6 שנים בערך".

"עם רכבים חשמליים בכל הרחוב- תצטרך להדליק נרות בבית"

אפשר לומר שהסיפור הגדול של ג`נסל זה השילוב בין האמוניה למימן. קשה למצוא חברות ישראליות פורצות דרך בתחום כה חם בעשרות שנים האחרונות, וג`נסל מכוונת גבוה מאד, עד לכדי להיות מובילה עולמית בתחום אספקת המימן.

מדובר במוצר שעלותו נאמדת  בכ-100 מיליארד דולר בשנה, ומשמש כמקור לחשמל באיזורים שאינם מחוברים לרשת החשמל.

עד היום היו לטכנולוגיה הזו שני חסמים-המתכות הכבדות והייצור ההמוני.

המהפכה הזו נעשתה ע"י העובדה שג`נסל הצליחו לספק את גז המימן בתוך אמוניה ולשנע אותו בכל העולם.

כלומר, הפטנט של ג`נטל, השילוב בין האמוניה הנוזלית למימן ה-גזי, מאפשר לפתוח תחנות כוח בכל מקום בעולם,שתעבוד 24/7 בעלות זולה יותר מדיזל.

רמי, יש לכם כבר 2 מוצרים של מימן שאתם מוכרים בשטח- מוצר הg5 ,המספק פתרונות גיבוי לחשמל לזמן ארוך ומוצר ה-G5RX,מספק פתרונות גיבוי חשמל לתחנות שנאה, שמספקות רציפות אספקת חשמל בזמני תקלות.

מדוע המוצר של הפקת החשמל מאמוניה עוד לא בשוק?

"המוצר קיים וכבר בשנה שלישית בעבודה. הוא רץ בולידציות, באנגליה, יפן, בחווה סולארית באיסלנד ועוד מקומות.

יש פה סדרה של מהלכים שתפקידה לסדר את המערכת ולהקשיח את המוצר לתנאי הסביבה, על מנת שנוכל למכור אותה מיידית לשחקנים הגלובליים, ללא צורך בטיפול בבעיות.

מדובר בחברות ענק ,שצריך לבנות איתן אמון.לא מדובר פה על הזמנות של מיליון דולר כפי שאתה בטח מבין ולכן אנו מכינים את המוצר לביצוע מיטבי".

האמוניה אינה מסוכנת?

"בשנת 2019 נהרגו מאמוניה בכל העולם עשרה אנשים בלבד. בעולם מייצרים 180 מיליון טון אמוניה למרקט של 70 מיליארד דולר.

האמוניה משמשת לחקלאות,טלפונים,שבבים,קרור,רפואה, פלסטיק ועוד.

האמוניה בטוחה מאד אם מקיפים אותה במים,וכמו בכל גז-צריך לדעת לעבוד איתה בצורה בטיחותית.אנחנו מזמינים אמוניה, כמו כל חקלאי שמזמין,ואנו לא משנעים אותה או מייצרים אותה אצלנו".

השוק חם מאד על כל האנרגיה חשמלית. בשביל מה בכלל צריך את המימן?

"האנרגיה החשמלית איננה יכולה להחליף את כל האנרגיה העולמית בשום מקרה. ומי שמבין בתחום יודע זאת היטב.

באנרגיה חשמלית אתה צריך זמן טעינה, ויש הרבה מאד מקומות ואירועים שאתה לא יכול להרשות לעצמך להיות מנותק ולא לעבוד.

תחשוב שאם כולם ברחוב שלך יהיו עם רכבים חשמליים ויטעינו בערב באותה שעה- אתה תצטרך להדליק נרות בבית.

תחשוב שכל ניו יורק יהיו רכבים חשמליים- אתה תצטרך תחנת כוח בכל רחוב!

אם תלך לחברת מרצדס ותשאל אותם על התוכנית שלהם ל-5 שנים קדימה, אז כן, הם ימכרו לך מכונית חשמלית,אבל התוכנית הגדולה שלהם-זה המימן. וכך גם החברות האחרות".

אז איך יראה עתיד החשמל בעידן החדש?

"עתיד החשמל יהיה מבוזר-גז,שמש,מימן, סוללות וכל החלקים האלה ידברו אחד עם השני".

שותפה מפתיעה בחברה-פז נפט

באופן מפתיע,או שלא, חברת פז נפט, רכשה לפני 3 חודשים, 5.4% ממניות החברה בסכום של 10 מיליון דולר.

מעניין לראות את תגובתו של מנכל פז, ניר שטרן,לעסקה:

"תחום אנרגית המימן להנעה הוא תחום עולה ומתפתח ברמה עולמית, עם צפי לזינוק בביקוש בעתיד הלא רחוק.אנו נכנסים אליו דרך השקעה בג`נסל שהיא אחת החברות המובילות בו טכנולוגית, ומוצריה יוכלו להשתלב במתחמי פז בדרך של תדלוק רכבים במימן".

רמי, איך אתה מסביר את העסקה עם פז?

"ברור לך,שהעתיד של פז כבר מאחוריהם.אבל יש להם 280 תחנות דלק וליבת העסק שלהם זה חנויות הנוחות ואת זה צריך לשמר.

הם מבינים היום, שבעוד עשור, תחנות הדלק שלהם יהיו שוות כלום, והם רוצים להביא את העתיד לתחנות שלהם בצורת עמדות תדלוק.ואת זה אנו נספק להם בצורה ישירה".

בוא נדבר על השווקים שאתם פונים אליהם.

"אנו פונים בעיקר ליפן, צפון אמריקה ואירופה. אלה שווקים שמעודדים את מהפיכת המימן ומעריכים מוצרים ברמה גבוהה.ביפן זו ממש משימה לאומית".

שאלה מתבקשת,מה עם סין?

"עד  לפני הקורונה ,היו מגיעים כל שבוע סינים למפעל שלנו.אנוכרגע לא ששים לעבוד איתם משום שזה שוק שיותר מעריך מחיר ופחות טכנולוגיה,עוד שנתיים אנו מתכננים להיכנס גם לשוק הזה".

איך לקוחות מגיעים אליכם?

"אנו נתפסים כחברה מובילה בעולם,ומראיינים אותנו יחד עם 8-10 החברות הגדולות בעולם שכבר נסחרות בשווי של עשרות מיליארדי דולרים.היתרון שלנו הוא בכך שאנו חברה פורצת דרך בתחום וככה מכירים אותנו מי שמתעניין".

איזה פטנטים מובילים יש לכם?

"הפטנטים הרשומים שלנו יושבים בעיקר על תחום `זרזי האמוניה` ויש לנו עשרות כאלה,יש לנו בתוך המפעל מאות פטנטים `סטייל קוקה קולה` שמתמקדים בתהליכי ייצור ומרכיבי החומרים המרכזיים".

האמריקאיות מתקשות לתת פייט למחיר הדיזל

ציינת שיש סך הכל בין 8-10 חברות מובילות בתחום. PLUG למשל נסחרת ל10 מיליארד דולר. מה בעצם היתרון שלכם מול האמריקאיות?

"יש שני סוגי כימיה- בסיסית ואסידית.

כל החברות המובילות עובדות עם הכימיה האסידית מפני שזו הכימיה שנדחפה בשנות ה2000 ע"י ממשלת ארה"ב.היתרון שלה הנו שהיא קומפקטית. החיסרון- היא חייבת לעבוד עם המתכות האצילות, מאד רגישה לרמת ניקיון המימן , אינה יכולה לעבוד בשילוב עם אמוניה ואיננה יכולה לעבוד בטמפרטורה מתחת למינוס 2 מעלות ולחות גבוהה.

הבעיות האלה יוצרות עלויות תפעול גבוהות מאד שמקשות לתת פייט למחיר של הדיזל לשנים רבות מאד.

אנו עובדים עם הכימיה הבסיסית. חיסרון- היא נפחית גדולה יותר ב30%,אבל היתרונות הן שאנו יכולים להוציא את הפלטיניום היקר,ולעבוד עם אמוניה גם במינוס 30 מעלות ולחות גבוהה".

אוקי,יבואו החברות האמריקאיות,יראו שכדי לעבור לרווחיות הן צריכות לשנות את הכימיה ויעשו מה שאתם עושים.

"אפשרי. רק שזה ייקח להם בערך 30 שנה וללא פטנטים".

יש חברות שכן עובדות לפי הכימיה הבסיסית?

"יש חברה אחת באנגליה, שבשליטת רומן אברומוביץ, היא שווה 250 מיליון דולר, אבל אין לה פטנטים ולא עשתה מעולם אף התקנה אצל לקוח ככה שאנחנו בעצם לבד במערכה".

בוא תן לי תחזית איפה אתה רואה את החברה בעוד חמש שנים.

"בוא נתחיל עם מספרים: בשנת 2040 55% מהמכוניות הפרטיות צפויות לנוע בתאי דלק מימן, וכן 31% מהרכבים המסחריים ו-12% מהמשאיות.

ג`נסל בעוד חמש שנים לא תספק ציודים,היא תהיה חברה שתמכור דלק".

איך זה בדיוק ייקרה?

"אנו מתכננים להיצמד לחוות סולאריות ולהוציא מהן את ה-15% האנרגיה "המתה", משעות הצהריים, ולאגור אותה בצורה כימית, בתוך אמוניה ירוקה, שתהפוך למימן.

מזה נייצר אמוניה חינמית, ונשנע אותה, כנוזל מימן, לכל מקום בארץ ובעולם.יש לנו פטנט גם על העניין הזה".

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: