עקבו אחרינו
ברשתות החברתיות:
לפרטים נוספים
צלצלו:
050-756-0642
[email protected]
לפרטים נוספים צלצלו: 050-756-0642
[email protected] או שלח לנו וואטסאפ

האם סקטור התעופה לפני המראה?

סקטור התעופה חטף מכה כואבת בשל נגיף הקורונה. מה צריך לקרות כדי שהוא תאושש והאם הבעיה הקשה שלו היא באמת הקורונה? (12-9-2020)
האם סקטור התעופה לפני המראה?

עינב כהן

לא צריך לפרט על כמה סקטור התעופה  חטף מכה קשה בקורונה ועוד חוטף, זה ברור לכולם,כאשר רק בארה"ב לבדה יש ירידה של מעל 60% בכמות הטסים נכון ללפני חודש וחצי.

השאלה מה מפה?האם הסקטור הזה עומד להתאושש, או בשל המגבלות החזקות עדיין המצב קשה ולא ייתן לסקטור להרים ראש?

וורן באפט בחוץ

למי שכבר הספיק לשכוח, וורן באפט דווקא נפתר בשיא המשבר ממניות התעופה הקורסות, הוא תירץ את זה בעובדה שהוא לא מוכן לממן להם את החוב. מה שלא הבנתי זה מראש מדוע הוא נכנס למניות האלה, הרי רמת החוב הגבוהה בבוינג ודלתא אירליינס למשל לא התחילו במשבר הקורונה.

לי למשל לא היה אומץ שנים להיכנס למניות האלה בגלל רמת החוב.אבל אם אני מנסה לתרץ את זה, לדעתי באפט לא האמין שיכול לבוא משבר כזה כמו הקורונה ולשתק לגמרי את התעופה. אני באופן כללי לא אוהב עסקים ממונפים מידי.

בגדול, השאלה שצריכה להישאל היא, כמה מהר הקורונה תעלם מחיינו, או כמה מהר נחזור כמה שיותר מהר לשגרה. כי חזרה לשגרה אומרת חזרה לתעופה ותיירות.

אז בואו נתחיל בזה, שהיות ואין לאף אחד בעולם תשובה נחרצת ,זה כבר הופך את הסקטור לספקולטיבי.

אבל אם מסתכלים לטווח ארוך יותר, מעבר לשנה הקרובה, אני לא חושב שיש למישהו ספק שייקרה אחד מהשלוש-

א.יהיה חיסון או תרופה משמעותית לקורונה.

ב.יהיה חיסון עדר לקורונה.

ג.העולם פשוט יתרגל למצב כמו שהתרגל למצבים קשים בהרבה.

עוד שאלה שצריכה להישאל –איך יראו חברות הלאו-קוסט אחרי המשבר?

לי נראה שיהיה להן קשה להתקיים במציאות החדשה, שכנראה תכלול הוצאות נוספות, מעבר להוצאות המוכרות (בדיקות וכ"ו), מה שיכול לעזור לחברות המסורתיות ואף לייקר עוד יותר את מחירי הטיסות ,כי גם ככה הן מתקשות להרוויח במציאות הנוכחית שבה אסור להם למלא מעל 60% מהתפוסה במטוס, מה שמביא אותן להיות לא רווחיות.

אני למשל מסתכל מה קורה במחירי בתי המלון.

כולם חשבו שבתי המלון ירוצו להוריד מחירים אחרי הקורונה.

זה קרה לשבוע בדיוק, אח"כ הכל עלה גבוה מאד.

הביקוש לתיירות חוץ יגיע לנקודה מסויימת שיהיה חולני מרוב ביקוש. כולם ירצו לעזוב את ארצם ולהשתחרר מתחושת הכלא שכולם סובלים ממנו (מלבד עומר אדם).

אבל שוב- מתי זה יקרה זו השאלה.

אם אני מנסה לנתח את המצב, ברגע שיודיעו על חיסון, זה יהיה האות לחגיגה של חברות התעופה, שכן חברות יוכלו "לאלץ" לעבור חיסון, והטיסות יוכלו להיפתח.זו תהיה סנונית מפוארת וזה לא נראה רחוק כל כך.

כלומר- בעוד 4-5 חודשים נוכל לחזות בראלי מפואר של סקטורי הקזינו,תעופה ונפט כמובן ,באם מודרנה למשל תודיע שיש בידה החיסון.

מה שעוד יכול לעזור לחברות התעופה, זו מערכת בדיקות מהירה של קורונה.

במקרה הזה, חברה ישראלית,שנסחרת בבורסה, יכולה אולי לעשות את השינוי וזו סנטק (של נקסטג`ן), שאם תצליח בניסוי הקרוב, תוכל להעמיד את המכונות שלה,או מכונות של חברות אחרות, שתספקנה בדיקות קורונה, מהירות וזולות, ואז מצב התעופה עשוי להשתנות מהר מאד.

כלומר תבינו, המעקב אחרי מניות התעופה הוא לא אחרי מניות התעופה- הוא אחרי כל מה שמסביב- חיסונים ובדיקות מהירות.

הבעיה המרכזית-זום

אבל איפה הבעיה הקשה של התעופה נכון לכרגע?

בעיניי היא לא הקורונה- היא האינטרנט.

המציאות הנוכחית,הביאה לפתרונות תקשורת מהירים ונוחים דרך הרשת,ככה שלא מדובר במשהו נקודתי, אלא בהרגל חדש ממשי למציאות ארוכת טווח.

אני למשל מכיר הרבה חברות,שנהנות מאד להתקשר לחו"ל דרך הזום וככה לחסוך לחברה כסף על טיסות.

זה היה קשה בהתחלה, אבל הן בהחלט התאהבו בזה.

לא הקורונה תשנה את זה.

כלומר- התעופה בסוף תחזור לפעילות נורמלית, אבל אבן ריחיים תהיה על צווארה לטווח היותר ארוך.

ואז יכול להיות שיהיה ראלי מפואר, לאור הפתרונות החדשים לקורונ,ה ורצון של ההמון לצאת לתיירות חוץ, אבל אחרי תקופת מה שוב ישאלו השאלות הקשות.

תוסיפו לזה את החובות האדירים, שחברות התעופה נמצאות בהן,את הטיפולים היקרים במטוסים, ונשארנו עם המון שאלות לטווח ארוך יותר מעבר לקורונה.

לסיכום,הבעיות בסקטור התעופה לא החלו אתמול, ולא יסתיימו מחר, אך יחד עם זאת, אופטימיות שתשרור ממציאת חיסון,תרופה או בדיקות מהירות, יכולה לעלות את הסקטור הזה על גל השמחה והאופוריה בצורה חדה, אבל לא בטוח שלמהלך עולה ארוך, לאור כל הדברים שכתבתי לעיל.

 

 

 




מובהר ומודגש, כי המאמרים המידע והראיונות המתפרסמים בפורטל "ישראל בורסה" מסופקים כשירות למידע בלבד,ולא כהמלצות קנייה או מכירה בבורסה ואין לראות בהם תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, לשיווק השקעות או ייעוץ השקעות לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.

כותבי המאמרים ,הנם כתבים בלבד ולא יועצי השקעות.

וכן מודגש,כי לכותבי המאמרים בפורטל זה, יש אחזקה בחלק מהמניות ,והם עשויים למוכרן מעת לעת.

חשוב להבין, כי במידע הנכתב במאמרים, עשוי ליפול טעויות וכן עשויים לקרות שינויי שוק ו/או שינויים אחרים במנייה, וכי עלולות להתגלות סטיות בין הנתונים הנכתבים למצב החברה בפועל.

אי לכך,צוות "ישראל בורסה", לא יהיה אחראי בכל צורה שהיא, לנזק או הפסד שיגרמו משימוש במאמר/ראיון זה.

 

פרסומת
פרסומת

פרסומת
פרסומת