פינדודו-דוהרת מול עליבאבא!

מדובר באחת החברות המסחר האלקטרוני הגדולות בסין עם קונספט מיוחד אשר תופס תאוצה בקצב גבוה מאוד. מי את חברת פינדודו? (13-10-2020)

אלכס קולפקוב

בשנה המיוחדת הזו שאני עוברים,סקטור המסחר האלקטרוני ( E-commerce) היה מהסקטורים החמים ביותר להשקעה.

בעוד שהמגפה מרימה את הראש מחדש בעולם, ובארצנו הקטנה אנו כבר חווים את זה מכבר שבועות את "הגל השני", חנויות הקמנעונאות השונות מדמות גן נעול, והמעבר מצריכה בחנויות פיזיות לקניות באונליין רק הואץ השנה.

למרות שמגפת הקורונה יצאה מסין לראשונה, לאורך זמן היא נפגעה הרבה פחות מהעולם המערבי, ונראה שהיא נמצאת במגמה הפוכה מהמתרחש בעולם והיא נפתחת לאט לאט עם פגיעה יחסית קלה בכנף מבחינה כלכלית.

הצרכנים הסינים גם טרם המגפה ובמיוחד בעקבותה, קונים כמעט את כל מה שהם צריכים דרך האינטרנט, עד לרמה שזה ייראה לנו כפרק במראה שחורה. לכן, הפעם אני רוצה להציג לכם חברת E-commerce מהמזרח הרחוק, סינית, שאולי עברה לחלקנו מתחת לרדאר. חברת פינדודו (סמבול PDD).

 

מסחר אלקטרוני עם טוויסט חברתי

לאלו מכם שחברת פינדודו פחות מוכרת, היא החברה השנייה בגדולה בשוק המסחר האלקטורני בסין, מאחורי הענקית אליבאבא, אך לפני JD.com, אשר מתמקדת בעיקר במוצרי אלקטרוניקה.

השוק הוירטואלי של פינדודו, מציע מגוון רחב של מוצרים, כמו אמזון. אולם, היכן שפינדודו מבדילה את עצמה מהאחרים הוא בעובדה ,שהיא חלוצה של המודל "מסחר אלקטרוני חברתי", המשלב קניות עם רשת חברתית.

ישנם שני היבטים מרכזיים מודל הסחר החברתי של פינדודו. ראשון, החברה מעודדת ומתגמלת פרסום אורגני מפה לאוזן מכיוון ,שהחברה מציעה יותר הנחות למוצרים , ככל שאתה מביא איתך יותר חברים לקניית המוצר. כשמזמינים לפחות חבר אחד לקנות את אותו מוצר, שני הקונים מתוגמלים בהנחה. זה מכונה כקנייה קבוצתית בפינדודו, החברה ממתגת את זה משפט הפשוט הבא "יחד, יותר חיסכון, יותר כיף".

פינדודו היא רק מפעילה פלטפורמת השוק שלה, ברוב המקרים המוצרים נשלחים ישירות מהיצרנים לרוכשים, שהם נהנים מסוג כזה של מודל כי כך הם מושכים נפח הזמנות גדול יותר.

 

ההיבט המרכזי השני הוא קניות בשידור חי, קונספט שפחות מוכר בעולם המערבי ולנו כישראלים, אך הוא בעצם בצורה זו מקדמי מכירות של מותגים משדרים את עצמם בשידור חי, ודנים על המוצר וכך מושכים קונים. בראיון שנערך עם עובד פינדודו (ניתן לקורא כאן) מסביר כיצד תופעה זו משנה את הקניות בסין:
"השינוי המשמעותי ביותר בהתנגות הצרכני שאנו רואים בסין היא ההתרחקות ממודל "לחפש, לשלם ולעזוב" של פלטפורמות מסחר אלקטרוני מסורתיות למודל מסחר חברתי כמו של פינדודו, שמחכה בצורה הקרובה יותר לחווית קנייה לא מקוונת  על ידי הטמעת האושר במציאת קניות מעולות ואינטרקציות חברתיות שקניות מביאות יחד עם מסחר אלקטרוני בשידור חי, למשל, הוא הופך מהר מאוד לצורה המועדפת לקניות בסין במיוחד כי זה יותר אינטרקטיבי וחברתי.

מצאנו שעם סטרימינג בשידור חי, הצרכנים היו מוכנים לרכוש מוצרים מקטגוריות שבאופן מסורתי נמכרו באופן מוצלח פחות בפלטפומרות מסחר אלקטרוני. זה הודות לעבודה שאפשר לראות וליצור אינטרקציות עם המוכר דרך השידור החי, וזה מקנה אמון וביטחון במוצרים"

 

משתמשים והכנסות = צמיחה יוצאת מן הכלל

מיותר לציין, שהצמיחה של פינדודו היתה עוצמתית, והתפרצותו של וירוס הקורונה רק תרמה לפינדודו לתחזק את הקצבים הנפלאים של הצמיחה.

כפי שניתן לראות בגרף למטה, פינדודו הגיעה למספר חסר תקדים של 683.2 מיליון קונים פעילים ורבעון השני של 2020, צמיחה של 41% משנה לשנה. בהשוואה לכמעט 742 מיליון קונים פעילים באליבאבא. בגזרת המשתשים פעילים חודשיים נצפתה צמיחה אף גדולה יותר של 55% משנה לשנה.

ייתכן ונתון יותר מרשים הוא ממוצע הוצאה פר קונה שגם נמצא במגמת עלייה יציבה, המצביע על כך שפינדודו מצליחה לייצר נאמנות והתנהגות דביקה של קונים.

למרות שהגיעה כבר לקנה מידה עצום, הנפח סחורות הנקי (GMV) של פינדודו, המודד את השווי הכספי של פעילויות הקנייה בפלטפורמה לאורך פרק זמן מוגדר) עדיין צומח בקצב מהיר. לפי הרבעון השני של 2020, פינדודו ראתה את נפח הסחורות הקי שלה צומח ב79% משנה לשנה, ל 1.27 טריליון יואן, שזה לפי שער הדולר הנוכחי, כ 187 מיליארד דולר.

 

לצורך ההשוואה: אליבאבא לא מדווחת נפח הסחורות הנקי שלה כל רבעון, אולם במאי היא דיווחה על GMV שנתי של טריליון דולר לשנה הנגמרת במרץ 2020. באותה מידה, אמזון לא מדווחת GMV גם כן אולם לפי הערכות צד שלישי המעריכות את הGMV של אמזון לפי 335 מיליון דולר לשנת 2019, בקצב צמיחה של 30%.

 

במונחים של מנועי צמיחה ספצייפיים לפינדודו, לחברה יש כבר תקופה, קהל מעריצים בין הקהילות החקלאיות של סין, שמרכיבות את רוב האוכלוסיה, בזמן שהמיקוד של Tmall (חברה המתפעלת אתר אינטרנט של שירותי קמעונואות מקוונים הנחשבת כחברה עצמאית תחת קבוצת אליבאבא) במוצרי אלקטרוניה ואופנה יוקרתית מדברת יותר לתושבי הערים.

החברה פרסה אסטרטגיה לכבוש יותר צמיחה בתחום החקלאי, שהוא אחד הסקטורים שהטכנולוגיה המסחר האלקטרוני נגעו בו הכי פחות. בשיחת הועידה האחרונה של הרבעון השני, David Liu, ראש האסטרטגיה של החברה ציין כי: "פינדודו היא כבר אחת מהפלטפורמות המובילות לחקלאות. בשנת 2019, החברה הכניסה כ 136 מיליארד יואן או 13.6% מה GMV שלהם ממוצרי חקלאות ומוצרים נלווים. כ 38% מהוקנים הפעילים השנתיים רכשו בקטגוריה זו בשנה האחרונה, עם קצב קנייה מחדש של 70%.

אנו מצפים להמשיך ולצבור נתח שוק בחקלאות ואנו רואים פוטנציאל לנתח הסחורות הנקי מחקלאות לעבור את הטריליון יואן בחמש השנים הקרובות".

הנקודה המרכזית כאן היא שפינדודו מצפה שמוצרי חקלאות בלבד כמעט בגודל של נפח הסחורות הנקי שלהם כיום בעוד חמש שנים, וזהו תחום שבו מתחרות כמו אליבאבא הצליחו ליצור הרבה פחות תנועה.

 

נתונים פיננסים

שווי החברה כ 91.12 מיליארד דולר.

החברה לא רווחית כרגע, מכפיל רווח עתידי של 155.30

מכפיל על ההון של 20.11.
מכפיל מכירות של 16.70.

רווח גולמי - 77.40%.

כמות המזומנים בקופת החברה היא 6.9 מיליארד דולר, עם חוב של 8.69 מיליארד דולר.

הנתונים האחרונים שניתן למצוא על החברה, הם דוחות לרבעון השני לשנת 2020, שפורסמו באוגוסט. ע``פ דוחות אלו:

סך כל ההכנסות עלה ב 70% משנה לשנה ל 1.76 מיליארד דולר, לעומת 1.03 מיליארד דולר.

ההפסד הנקי של החברה היה 10.9 מיליון דולר, לעומת 60.5 מיליון דולר ברבעון המקביל ב 2019.

ההפסד למנייה היה -0.01 דולר.

 

לסיכום, מדובר באחת החברות המסחר האלקטרוני הגדולות בסין עם קונספט מיוחד אשר תופס תאוצה בקצב גבוה מאוד בקרב הסינים, כפי שניתן לראות בקצבי הצמיחה הגבוהים של החברה.

אין ספק, שכרגע הסנטימנט כלפי סין בעולם ובקרב המשקיעים האמריקאים בפרט הוא שלילי, ודבר זה משפיע על רמות השורט הגבוהות מאוד כיום על החברות הסיניות. סין הינה אחת מסוגיות המפתח בבחירות ונראה שדווקא בנושא זה יש הסכמה בכל צידי המתרס הפוליטי, בין אם ברפובליקנים שהנהיגו מלחמת סחר מול סין, אל הדמוקרטים שמהנהנים בהסכמה עם מדיניות זו, ומתמקדים במצב החברות האמריקאיות וכיצד ניתן להתמודד איתן\לפרק אותן. למרות זאת, קשה לדעת מה תיהיה השפעת המצב העולמי על כלכלת סין אך ללא ספק פינדודו הולכת לדהור קדימה במלחמה שלה באליבאבא.

קרדיט תמונה ל- https://www.pexels.com/@olly

 

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: