איזה מניות הולכות לנצח בשנים הבאות?

בשוק של מכפילים לא זולים,כולם שואלים את עצמם את אותה שאלה- איזה מניות עומדות לתת תשואה עודפת בשנים הבאות. עינב כהן מנסה לתת נקודת מבט קצת אחרת. (18-2-2020)

עינב כהן

בשרם של וותיקי שוק ההון, עדיין חרוך מאותם ימים, של התפוצצות בועת הדוט קום, שהתרחשה בין השנים 1999-2001.

בשנים אלה,נפלו מניות הטכנולוגיה, ובעיקר מניות האינטרנט, בעשרות אחוזים. רבות מהן ב80-90 אחוז ורבות נמחקו כליל בשל הפיכתן לחדלות פרעון.

מניות האינטרנט, זכו עד אז לביקושים אדירים. חברות רבות הצטרפו להייפ,גיוסים מפוארים היו כמעט מידי חודש, רבות מהחברות אמנם הערימו הפסד על הפסד, אבל המניות טסו לשמיים.

ואז הכל התהפך,הכל נפל. זה לא משנה מי טובה ומי רעה, מי מבטיחה ומי סתמית,מי רווחית ומי מפסידה-הכל התרסק. לא נשאר כלום. מניות ירדו מ100 דולר ל1 דולר (מניות של חברות מצויינות), כל מטאטא שירה הפך להיות מטאטא של מכשפה מהגיהנום.

בשנת 2001,השוק חזר להתאושש, כאשר המניות של החברות הטובות גמעו בחלקן עד היום עלייה של עשרות אלפי אחוזים.

רבותיי ההיסטוריה חוזרת

שנת 2019, מניות הקנאביס בטירוף. הבטחה גדולה, גיוסים מכל עבר,אח"מים מצטרפים לחברות, הציבור נוהר למניות.

מניות כמו אורורה וקאנופי עולות במאות אחוזים,מניית טלריי עולה ב1000% בתוך חודש אחד מיום ההנפקה. כן כן זו אינה טעות. בחודש אחד.

ההמשך ? עגום. החל מאמצע שנת 2019, המניות מתפרקות לרסיסים. טילריי יורדת ב95% מהשיא למחיר נמוך מיום ההנפקה, חברות מתקשות לגייס כסף.

ההמשך? כנראה יהיה דומה למה שקרה בהתפוצצות בועת הדוט קום. התייצבות ואז התאוששות של החברות הטובות והמוצלחות באמת שיחזיקו ראש מעל המים בתקופה זו.

אלה שתי הדוגמאות הקלאסיות, אבל בתווך, בין השנים האלו, היו עוד סקטורים נוספים שעשו מסלול דומה.

כלכלה חדשה- צפו לתנודתיות!

כל אלה נקראות כלכלה חדשה.כלומר- כלכלות שאין לנו אפילו שמץ של מושג איך הם יראו בעוד עשור. גם ברמת הפרט וגם ברמת הכלל.

תהיה עוד רגולציה, פיתוחים,עולמות חדשים, חברות יעלמו מהמפה, מיזוגים, רכישות והתפתחויות רבות שאפילו אין יכולת לנבא.

זו הסיבה מדוע המוסדיים לא ממהרים להשקיע בחברות האלה. שהם באים לעשות אנליזה, הם מתקשים מאד לתת הערכה קדימה בכמה שנים ,והיות והם לא משקיעי טווח קצר- יש כאן בעיה רצינית.

ברגע שהעסק מתייצב ומקבל צורה ברורה והם יכולים לחשב רווח למנייה קדימה- הם יכולים להשקיע בצורה שקטה יותר.

לעומת זאת יש את הכלכלות הישנות.

הכלכלות הישנות הן אלה ,שקל מאד לדעת לחשב איפה הם יהיו בעוד עשור.

ניקח את קוקה קולה למשל,זה לא צריך להיות מאד מסובך לצפות איפה היא תהיה בעוד עשור, על פי תוצאות קודמות.

נכון, יכול להיות שבעוד 5 שנים פתאום כל העולם ירצו רק מים עם 3 טעמים ביחד ולא קולה, אבל יש לחברה הזו את היכולות הכספיות השיווקיות והטכנולוגיות להתאים את עצמה לדרישת הלקוח במהירות כה רבה כך שהסיכוי שמישהו יוכל להתחרות איתה שואף לאפס.

כלכלות שמשלבות בין ישן לחדש

יש חברות מסויימות שמשלבות גם כלכלות ישנות וגם חדשות, אני חושב שאפל ועליבאבא לדוגמא עוסקות בשתי הכלכלות האלה יחד.

השילוב בין כלכלה ישנה וחדשה זה דבר שהמשקיעים בארה"ב  מאד אוהבים בשנים האחרונות והחברות האלה מכות את השוק בצורה משמעותית.

בדרך כלל, הכלכלה הישנה איננה צומחת כמו הכלכלה החדשה אלא יותר במתינות ולכן משקיעים אוהבים יותר כלכלות חדשות. הן יותר בכותרות, יותר סקסיות, צומחות בעשרות אחוזים (כשהן צומחות..).

אבל שיש משבר בשווקים הן מתרסקות כמו אבן כבדה שנזרקת לים,כאשר דווקא הכלכלות הישנות יחסית מחזיקות מעמד.

וורן באפט למשל,אוהב להשקיע יותר בכלכלות ישנות,הוא מאד זהיר עם כלכלות חדשות, ואת זה הוא למד מהמורה הנצחי שלו בינג`מין גראהם, שדווקא כן העריך יותר חברות במכפילים נמוכים וצמיחה מתונה ולא אהב את החברות שצומחות חזק מידי ,ונתן להן זמן צמיחה כזה של 5-7 שנים עד שהן יאטו ויתרסקו בגלל המכפיל הגבוה.

 

אין אלטרנטיבה לכסף

סביבת הריבית הנוכחי, משפיעה מאד על הפילוסופיה הזו, שלא מובילה בתשואות בעשור האחרון, כי משקיעים פחות מפחדים ממכפילים גבוהים ומחפשים חברות עם צמיחה חזקה, בהנחה שבסביבת ריבית כזו אין אלטרנטיבה לכסף וכל עוד זה ככה- המטאטא שיורה בצרורות הוא האטרקטיבי מכולם.

האם זה יימשך לנצח? כמובן שלא. לשוק ההון יש מחזוריות ,אבל זה יכול להימשך לעוד זמן רב בשל סביבת הריבית.

בעיניי,כל עוד העולם ימשיך להתנהל בחזית כלכלית סבירה, והשוק האמריקאי יחזיק מעמד- סביבת הריבית הזו לא תשתנה כל כך מהר מהסיבה הפשוטה- אין לאף אחד אינטרס ממשי לשנות אותה.כך שהאלטרנטיבה לכסף תמשיך להיות בעיקר בשוק ההון.

לסיכום, כשאתם באים להשקיע במנייה, תשאלו את עצמכם-האם אתם יודעים איפה החברה תהיה בעוד עשור? אם אתם מתחילים לגמגם,זה לא אומר שההשקעה לא טובה- זה רק אומר שאתם צריכים לצפות לתנודתיות חזקה ולבנות לעצמכם אסטרטגיה ברורה על איך אתם הולכים לעשות מזה כסף.מתי אתם נכנסים ואיפה אתם בורחים.

בגלל זה בעיניי, השקעות לטווח ארוך, עדיף לעשות בחברות של כלכלה ישנה, או בחברות המשלבות בין השתיים.כמה שפחות רגולציות, כמה שפחות הפתעות וכמה שיותר וודאות.

בשנים הבאות, אני מעריך שנראה את החברות שמשלבות את הכלכלות הישנות והחדשות ,מתפתחות יותר מהר הן מבחינת העסקים והן מבחינת התשואה למשקיעי המנייה. שכן החברות גם עומדות על קרקע איתנה יחסית עם יכולת צפי לעתיד הרחוק  וגם נותנות תקווה להמשך. ותקווה זו המילה המובילה בשוק ההון של ימינו.

ללימודי שוק ההון עם עינב כהן לחצו כאן: סילבוס לימודי שוק ההון

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: