אלכס קולפקוב
כולנו מכירים את חברת בלקברי, BlackBerry Limited. סימבול BB, שייצרה את הטלפונים הייחודיים שלה עם המקלדת בתחתית המכשיר, שהיו ידועים ברמת האטבחה הגבוהה שלהם, שאנשי עסקים (בעיקר) אהבו, טרם מהפכת הטלפונים החכמים.
נשיא ארצות הברית לשעבר, ברק אובמה, היה ידוע בחיבתו למכשיר הבלקברי, ואף נלחם בשירות החשאי על כך שיוכל להמשיך להשתמש בו (אז, השימוש באינטרנט, ובטוויטר ע``י נשיא ארצות הברית היה נראה רעיון משוגע לשירות החשאי מבחינה אבטחתית). אולם, מה שנותר מהחברה שאנו זוכרים, זה רק זיכרון רחוק שלא תואם את המציאות.
כיום, החברה נמצאת במקום אחר לגמרי, הן מבחינה עסקית ובמעמד שונה שעליהם ארחיב בסקירה זו.
לאחר שהפסידה את עסקי הטלפונים הניידים שלה לאפל וחברות אחרות ליותר מעשור, בלקברי ביצעה סדרה של טעויות קטלניות, שהרעו את המצב הפיננסי שלה עוד יותר, ופגעה במשקיעים שלה בו זמנית.
כתוצאה מכך, מניית החברה הפגינה ביצועים ברמה נמוכה בהשוואה לשאר השוק בעשר השנים האחרונות, וקבוצת ההנהלה הנוכחית בראשות המנכ``ל John Chen נכשל בהבראת החברה, ושיפור מצבה העסקי לאחר שנכנס לתפקיד בשנת 2013.
בתמונה למטה תוכלו לראות השוואה של ה S&P 500 אל מול בלקברי.
כיום, פעילותה העסקית של בלקברי מתחלקת לשלושה חלקים שונים: הגנת סייבר, IoT, מכירת זיכיונות על פטנטים (לבלקברי יש כ 38,000 פטנטים שעליהם נדבר בהמשך). שוק הגנת הסייבר העולמי צפוי לצמוח ל 345 מיליארד דולר עד שנת 2026, בקצב צמיחה שנתי של 10%.
בנובמבר 2018, בלקברי רכשה את סטארט אפ ההגנה על עמדות קצה סיילנס ( Cylance) תמורת 1.4 מיליארד דולר, על מנת שיזור לצפות תרחישי אבטחת מידע והגנת הסייבר, ולמנוע פגיעה של איומים שאינם ידועים Zero-day על מכשירי הקצה של המשתמשים.
הרכישה הניבה לנו גישה חלוצית לתחום, בשל השימוש של Cylance PROTECT בטכנולוגיית בינה מלאכותית, מדע אלגוריתמי ולימוד מכונה – בקשר לתרחישי הגנת סייבר. הסוכן המתקדם וקל המשקל של סיילנס יושב על נקודת הקצה, פועל באופן עצמאי, ומכיל 100% מהמוח האלגוריתמי, המחליט מה טוב ומה רע עוד לפני שהקובץ הזדוני נפתח, ללא צורך בניתוח התנהגות ואנומליות למיניהן וללא צורך בענן.
כמו כן דורש מינימום זיכרון וכוח עיבוד על מנת לפעול. Cylance מנבא ומגן מפני איומים ידועים ובלתי ידועים, ופרוס ביותר מ-15 מיליון נקודות קצה בעולם. הכלי מסוגל לזהות איומים ולנתח אותם 25 חודשים – בממוצע – לפני שהם מופיעים בשטח.
כך, החברה נותנת "פייט" לחברות ה EDR (מערכות הגנה מכופר על נקודות קצה), והאנטי וירוס המסורתיות. בנוסף לכך, החברה מספקת מעטפת הגנה מאיומי סייבר הכוללת שירותים כמו: מערכת לניהול אירועים חריגים, פלטפורמה מאובטחת ומוצפנת לניידים (המאפשרת לבצע שיחות, וצ`אט בצורה מוצפנת, מאובטחת וקלה) הממוקדת לארגונים גדולים וממשלים; לחברה יש חוזים כל המדינות החברות במועדון ה 7G, ול 18 מדינות מתוך ה 20G, ביניהן ממשלת ארצות הברית, וקנדה. נקודה חשובה מאוד לציון היא ששוק הסייבר הינו תחרותי מאוד ורווי בחברות רבות אשר מצריך השקעה כספית רבה בתחום המחקר והפיתוח. מלבד זאת, ברבעונים האחרונים, חטיבה זו, צומחת בקצב חד ספרתי, לעומת חברות סייבר המראות צמיחה איתנה רוב הזמן כמו CrowdStrike. בדוח האחרון שהחברה פרסמה בסוף ספטמבר, ההכנסות מחטיבת ההגנת סייבר היו 120 מיליון דולר, בדיוק כמו ברבעון המקביל, שיעור הרווח הגולמי היה 59%, הכנסה שנתית צפויה של 364 מיליון דולר.
בשנת 2010, בלקברי רכשה את חברת QNX, פלטפורמה לניהול ובניית מערכות מידע ברכב; המהווה תשתית מאובטחת ליצרניות רכב. על בסיס הארכיטקטורה המודולרית של QNX, חברות Tier 1 (פורד, יגואר-לנד רובר, GM ועוד) בונות את מערכת ניהול הרכב שלהן, המאפשרת להן שליטה בנראות הגרפית, פיצ`רים, אינטרנט, מערכת תשלומים, אפליקציות, קישוריות, GPS, מידע על הרכב וכמובן שכל התקשורת מאובטחת ברמה הגבוהה ביותר. כל זה מתאפשר על גבי החומרה הקיימת של הרכב, ולא נדרשת חומרה יקרה וייחודית לטובת הפעלת המערכת. כיום, המערכת מותקנת על גבי למעלה מ 195 מיליון רכבים, ונמצאים בשימוש על ידי 24/25 יצרני רכבים חשמליים. כמו כן, בלקברי הודיעה כי חברת וולוו משתמשת במערכת ה QNX בכל צי הרכבים והמשאיות שלהם.
בנוסף, פלטפורמת ה QNX מיועדת רק לרכב עצמו. חלק מפלטפורמת QNX, יש מערכת ניהול הנקראת Certicom, שנועדה להתממשק עם הסביבה ולהתחבר/לדבר עם עמדות טעינה, רכבים, ומכשירי IoT אחרים. בדצמבר 2020, בלקברי הכריזה על שיתוף פעולה עם חברת אמזון, על פיתוח פלטפורמת תוכנה לכלי רכב המוכנה IVY שאמורה להקל על יצרניות רכב לשתף פעולה עם מגוו גדול יותר של מפתחים, שתאיץ את הפיתוח של אפליקציות ושירותים. בלקברי ושירותי האינטרנט של אמזון (AWS) הודיעו שפלטפורמת המידע החכם, שמכונה IVY, תקטין את משך הזמן שלוקח ליצור, ליישם ולחולל רווח מאפליקציות רכב ושירותי חיבוריות, שיפעלו בכלי רכב שונים מסוגים ודגמים מגוונים, וכך תקל על יצרניות רכב לשתף פעולה עם מגוון גדול יותר של מפתחים, בצורה שתאיץ את הפיתוח של אפליקציות ושירותים. בדוח האחרון של החברה, הכנסות חטיבת ה IoT צמחו ב 29% משנה לשנה ל 40 מיליון דולר, אולם פחות מהרבעון העוקב, זאת בעקבות בעיית אספקת השבבים העולמית שפגעה אנושות בתעשיית הרכב, והשביתה מפעלים לייצור רכב של חברות רבות כמו פורד. חולשה זאת, עלולה ללוות את החברה גם ברבעונים הקרובים זאת מאחר ולא נראה שמחסור זה ייפתר בזמן הקרוב.
חברת בלקברי מחזיקה למעלה מ 38,000 פטנטים בתחום אבטחת המידע, והמובייל, אשר היא מוכרת זיכיונות לחברות שונות לשימוש, ומקבלת תמלוגים בהתאם.
בדוח האחרון, ההכנסות מהפטנטים ירדו ב86% משנה לשנה לכ 15 מיליון דולר בלבד, לאחר שמנכ``ל החברה התבטא כי הוא מתכוון למכור חלק מפטנטים אלו, וכי מתנהל משא ומתן כבר תקופה, וכי 80% שהעסקה תיסגר כבר ברבעון הקרוב. לא ברור, בכמה פטנטים מדובר, ככל הנראה מדובר בפטנטים בתחום המובייל של החברה.
על פי הערכות, מכירתם לצד שלישי, עשוי להכניס לחברה באזור המיליארד דולר. ברגע שהעסקה תושלם, ניתן להעריך שזה ייתן בוסט זמני למנייה.
אולם, המשקיעים צריכים לקוות שההנהלה תשכיל להשקיע את הכסף מהמכירה בצורה חכמה על מנת להצעיד את עסקי הליבה קדימה, כי ההיסטוריה הראתה לנו שבעניינים מסוג זה, ההנהלה הנוכחית לא מצטיינת.
בתחילת השנה, מניית בלקברי הייתה חלק מקבוצת המניות שהיו תנודתיות בצורה חריגה (עלו וירדו ללא קשר לפעילות העסקית של החברה), ביחד עם AMC וGME. אז, אחוז השורט על המנייה היה גבוה מאוד, והמשקיעים הקמעונאיים מקהילות הרדיט כמו WallStreetBets, ביצעו רכישות מסיביות, מה שהביא לקפיצה אסטרונומית של מניית החברה למכפילים עצומים. כיום, אחוז השורט נמוך מ 10%, כך שאירוע מסוג זה פחות סביר שיקרה, אך בעל היתכנות (עדיין חזקה בפורומים בקרב הצעירים).
שווי החברה כ 6.49 מיליארד דולר
החברה כרגע אינה רווחית .
יחס מהיר של 2.30
מכפיל מכירות של 4.97
מכפיל על ההון 8.36
אחזקת מוסדיים 56.6%
לחברה יש 772 מיליון דולר מזומנים, לעומת חוב של 661 מיליון דולר.
לסיכום, בלקבר הינה חברת עם פוטנציאל, אך ההנהלה הנוכחית לא מצליחה להצעיד אותה קדימה לגדולה.
גם כשיגיע סכום כסף גדול לקופה ממכירת הפטנטים, אני מתקשה להאמין בהנהלה הנוכחית שתעשה בו שימוש נכון.
אולם, ייתכן ואני טועה, והיא תצליח להשקיע אותו או לבצע רכישה שתקדם אותה בתחומה. מה שהופך את החברה למעניינת הוא 38,000 הפטנטים שיש ברשותה, שהם הגורם שיכול להביא מחשבות של רכישת החברה רק בעבור הפטנטים יקרי הערך שהיא מחזיקה. ראינו עסקאות דומות בעבר (גוגל רכשה לפני מספר שנים את מוטורולה רק בעבור אלפי הפטנטים שהחזיקה ואז מכרה אותה בזול יותר לאחר מספר שנים). ברבעון הבא ככל הנראה תתבהר תמונת המצב עם מכירת חלק מהפטנטים, ואז הכיוון של החברה יהיה ברור יותר.
מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך] ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.