רגע לפני דוחות הרבעון הרביעי של רשתות השיווק הקטנות: מה באמת קורה שם?

מה קורה בתחום רשתות המזון עם התפתחותם המהירה של הרשתות הקטנות? מעיין אמסלם צוות השקעות תמיר פישמן סוקר את התחום ונותן מספר מניות מעניינות. (21-3-2011)
תחום קמעונאות המזון נחשב לאחד התחומים התחרותיים ביותר בישראל. בישראל כשוק קטן, מאפיינים אלו מתחדדים אף יותר. הרקע לזה נובע, בין היתר, מהתפתחותה המהירה של ה"רשת הרביעית" בראשה עומדים רמי לוי וצים שיווק (מחסני כמעט חינם), אשר מצליחות, בשנים האחרונות, לזנב בגדולות, (שופרסל ורבוע כחול) ולגרוף מהן נתח שוק. תחרותיות גוברת בשילוב עם פתיחת שטחי מסחר נוספים, כניסת שחקנים נוספים בעתיד (כדוגמת המשביר לצרכן) ומלחמה על נתח שוק, אחת על חשבון השנייה הביאו למספר מגמות נראות לעין, אשר צפויות ללוות אותנו בעתיד.
המגמה העיקרית היא תנועת מספריים המתאפיינת, מצד אחד, ברצון לחסכון בכסף ומכאן להמשך התפתחות פורמט ה-Heavy discount, ומנגד הצורך בקניות ממוקדות יותר החוסכות זמן בחנויות הפרימיום הקרובות לבית.

 

רשת רמי לוי היא רשת קטנה יחסית המונה 20 סניפים אך צומחת בקצב מהיר, ומציגה תוצאות מצוינות לאורך זמן. הרשת מציגה צמיחה דו ספרתית בשורה העליונה לצד גידול במכירות מחנויות זהות בטווח הארוך. לחברה עלויות פרסום זניחות ונהנית מפרסום מפה לאוזן ומבאזז כאשר נכנסת לעיר שבה היא לא פעילה או פותחת סניף נוסף בשכונה המקומית ולכן לא סובלת מקניבליזציה.

רמי לוי צפויה לפרסם השבוע ולהציג מכירות של 463 מיליון ₪ המשקפים צמיחה של 27.6% מרבעון מקביל ושיעור רווחיות תפעולית של 7%. שטחי המכירה צפויים לגדול בשיעור של כ35% באופן שצפוי להכפלת המכירות בשלוש שנים הקרובות. גידול זה מצריך הגדלת הוצאות המטה, אם כי לא באופן מהותי ולהערכתנו תצליח לשמור על שיעור רווחיות דומים. פיילוט המכירות באינטרנט פועל יפה, ע"פ הנהלת החברה וצפוי בעתיד לפנות לקהל לקוחות חדש שכיום לא נוהג לפקוד את הסניפים, אך מעוניין ליהנות מהסל הזול שמציעה הרשת. פעילויות נוספות כמו ביטוח מוזל וMVNO לייט בשת"פ עם פלאפון לא ילוו בהוצאות מהותיות אך גם לא צפויות להוסיף ערך משמעותי נוסף.

 

באותו פורמט פועלת צים שיווק, עם וותק של 11 שנה אך צעירה בשוק ההון. החברה הונפקה בספטמבר 2010 בקושי רב ומגלמת בתוכה פוטנציאל רב להערכתנו. הרשת מפעילה 27 סניפים ופרוסה באופן רחב. לחברה פעילויות נוספות כגון הקמת מרכזים מסחריים ("צים סנטרס") ולאחרונה השלימה את רכישת תנובת הדרום דבר המאפשר לחברה שליטה מלאה בשרשרת האספקה של הפירות והירקות אותן היא מספקת לסניפיה. צים שיווק מציגה את הצמיחה הגבוהה ביותר בקרב רשתות השיווק בישראל ולה תוכנית התרחבות מואצת. מספר החנויות שתפעיל החברה צפוי לגדול בכ-50% תוך שנתיים. חוזקתה של החברה היא בכוח המיקוח שלה מול הספקים, אותו ניתן לראות בשולי הרווח הגולמי וזאת על אף היותה רשת HD. החברה מתכננת המשך פיתוח תווי הקניה ושאיפה להנפיק כרטיס אשראי למועדון הלקוחות שצומח בקצב מהיר ועומד על 60 אלף איש. בנוסף כניסה להסכמי זכיינות שירכשו את הסחורה על בסיס עלות בתוספת 5%, הרחבת הפעילות במגזר החרדי, הקמת מרכז לוגיסטי והרחבת מגוון המוצרים ברשת לרבות מוצרי המותג הפרטי. הנהלת החברה צופה שהעלאת שכר המינימום ב5% תגדיל את הוצאותיה ב-1.5 מ` והיקף הפגיעה נאמד בכ2.5 המהווים כ0.2% מהרווח התפעולי. לאור האתגרים שהחברה צופה בענף, ההנהלה החליטה לאחרונה על קיצוץ שכר הבכירים.

צים סיכמה שנה מוצלחת עם מחזור מכירות של מעל מיליארד ₪ (1,053,397). הצמיחה במכירות עמדה על 36% ונבעה בעקבות גידול במצבת החנויות בחברה וגידול של 3.56% בSSS. הרווח התפעולי עומד על 5% ואנו מעריכים שאלו יהיו השיעורים גם בטווח הארוך מטעמי שמרנות ולאור התחרות העזה בסקטור.
המניה נסחרת במכפיל 14 לרווחי 2010 ו12.5 לרווח החזוי ועדיין מגלמת בתוכה אפסייד.

רשת טיב טעם היא רשת הנמצאת בתהליך הבראה ומספקת סיפור מעניין. הרשת סגרה בשנים האחרונות בהפסדים. החברה נקנתה ע"י חגי שלום וזה החל במהלכי ייעול נמרצים והצליח להעביר את הרשת לרווחיות ברבעון השני והשלישי של 2010. תהליך ההבראה כלל צמצום שטחי מסחר, סגירת סניפים לא רווחיים וסגירת רוב המסעדות שהפעילה הרשת בסניפים וזאת על מנת להתמקד בפעילות הליבה. בנוסף לזאת, צומצמו הוצאות ההנהלה והרשת רכשה את השליטה במפעל "מעדני מזרע" ואת הבעלות על רשת כלי הבית דומו. אסטרטגית החברה, ע"פ ההנהלה, היא פתיחת חנויות חדשות, עם דגש על סניפים בינוניים וקטנים בערים בגודל של 2,500-500 מ"ר, איחוד מפעל הבשר לתוך מפעל מזרע ופתיחת מערך הייבוא של טיב טעם באמצעות חברת ישרקו והשאיפה להפוך אותה ליחידת רווח עצמאית שתמכור גם מחוץ לרשת. טיב טעם פרוסה באזור גוש דן בפורמט טיב טעם IN THE CITY ומחוץ לערים עם סניפים גדולים בדגש על חווית קנייה ונוחות. בתוך הערים, התחרות היא על המיקום ופחות על מחיר. טיב טעם פרוסה בפריים לוקיישן ומכאן חוזקתה ורווחיותה. אנו סבורים כי יחס הסיכון-סיכוי הוא גבוה ולכן אם בוחרים להיחשף אליה, ראשית, יש לעשות זאת במינונים נמוכים ושנית, להיאזר באורך רוח. 
הרשת צפויה לדווח על מכירות של מעל 300 מ` ₪ ותסכם שנה של מכירות מעל מילארד ₪.

 

לסיכום, אנו ממשיכים למצוא את רמי לוי וצים שיווק כאטרקטיביות בפורמט ה- Heavy discount ומנגד, עוקבים אחר טיב טעם כרשת פרימיום בשלבי הבראה.

להוציא את רמי לוי הנסחרת במדד ת"א 100, צים שיווק וטיב טעם הן חברות קטנות שלא נמצאות בפוקוס המשקיעים וסחירותן נמוכה יחסית. להערכתנו, חברות אלו נסחרות בדיסקאונט מול שוויין ההוגן. מצב זה עשוי להימשך זמן רב, אך במניות הללו, אנו מאמינים שהדוחות הכספיים ידברו בעד עצמן, התוצאות יתחזקו וכפועל יוצא מכך המודעות תחל לחלחל. משקיעים אשר זיהו את המגמה מוקדם יותר ומחזיקים במניות, יהנו מזרימת ביקושים נוספים לנייר ולצבירת רוחי הון.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: