מניית צים-הכוכבת הבאה של הנסדק?

למרות הנפילות בנסדק מניית צים כובשת שיא חדש. מה עושה את החברה הזו לאחר המעניינות ביותר שנראו בשנים האחרונות בנסדק? (30-1-2022)

עינב כהן

זו לא סקירה על חלומות גדולים. זו לא סקירה על חברת שמפסידה עם תוכניות גדולות לצמוח.

זו סקירה על מפלצת.שאולי יש כאלה שחושבים שהיא עדיין כלבלב קטן-אבל פה כולם טועים ובענק.

למה הם טועים? בסקירה הזו אני אסביר, ותבינו למה חברת "צים" היא חברת השנה מבחינתי.

מה עולה לכם בראש כשאתם שומעים את המילה צים?

לי זה אמר עד לא מזמן,חברת תפעול כבדה, מתכתית, של פעם כזו, שמזהמת את הים, ומעבירה סחורות מצד לצד, לא מעניינת,לא חדשנית ובעיקר מפוצצת חובות על הצוואר.

אז זהו שלא. בואו נשנה תקליט ונבין לאט לאט את הסיפור של צים.

מניית צים הונפקה בינואר 21 תחת הסמבול ZIM.

היא ירדה ביומה הראשון ב21%, אבל עד היום היא נחשבת ,כהנפקה הישראלית הטובה ביותר בנסד"ק עם תשואה של 362% בשנה.

במקביל הפכה צים, שרק לפני שנים ספורות נקלעה לקשיים ונדרשה להסדר חוב ענקי וכיסתה את כל חובותיה, לחברה הרווחית בישראל - לאחר שהציגה רווח של 1.46 מיליארד דולר ברבעון השלישי ("כמו טסלה", הדגיש המנכל גליקמן), כשמתחילת השנה הרווח התקרב ל-3 מיליארד דולר. לכך הוביל בעיקר השוק בו החברה פועלת: ביקושים עצומים ושיבושים בשרשרת האספקה בעקבות משבר הקורונה הקפיצו את מחירי התובלה הימית.

מה בעצם קרה שככה הקפיץ את מחירי התובלה?

אני יכול לציין את הדברים כפי שאני רואה אותם.

א.כשכל העולם מתכנס בתוך עצמו, סין מראה אצבע משולשת לכולם ופועלת בצמיחה עצומה. היא מייבת כל כך הרבה דברים ,שגורמים לפקק ענק בתובלה ובכך גורמת לעליית מחירים.

אם תשאלו אותי (ואתם לא שואלים,אבל בכל זאת..), סין גרמה בצורה אקטיבית למגפת הקורונה על מנת לשלוט על העולם בצורה שקטה בלי לירות כדור אחד.

ב.אנשים רבים נמצאים בסגר ומזמינים דברים מהשיעמום. מה שגם מעלה ביקוש חזק.

ג.דברים שאפשר היה לשלח בתובלת תעופה אזרחית, הצטמצם בשל הקורונה, ועבר לתובלה ימית ובכך גרם לעלייה מחירים בשל ביקוש רב.

לאן זה הולך בשנת 2022?

אז כן, יש את אלה שחושבים שמחר הקורונה תיגמר ומחירי התובלה ירדו.

אז אני זורם עם הנאיביים שכך יהיה,ואני אומר משהו אחר לגמרי-מחירי התובלה רק יעלו עוד יותר בשנה שנתיים הראשונות לאחר יציאה ממשבר הקורונה.

הסיבה-כל העולם ינסה לרוץ לצמיחה אגרסיבית על מנת "לשפר" עמדות לאחר הקורונה. והמחירים יטפסו עוד יותר.

נכון לכגע, הקורונה כאן ובענק. אז מה יש לדבר בכלל.

 

התוצאות העסקיות

צים הציגה ברבעון השלישי של 2021 רווח אסטרונומי של 1.46 מיליארד דולר, בהשוואה לרווח של 144 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל.

מתחילת השנה (ינואר-ספטמבר) עומד הרווח על של צים על כמעט 3 מיליארד דולר - תקופה שבה הציגה החברה צמיחה של 176% בהכנסותיה לרמה של 7.26 מיליארד דולר.

ה-EBITDA הגיע ל-4.23 מיליארד דולר, כמעט פי 8.5 מהתקופה המקבילה, והיווה 58% מהמחזור, לעומת 19% בלבד בתקופה המקבילה.

איך צים מחשבת מכירות

צים כמו חברת תעופה. יש לה כמה עשרות קווים ימיים,כאשר היא מאד חזקה באסיה.הקו הכי גדול שלה הנו לוס אנג`לס-שנגחי.

היבואנים והיצואנים משתמשים באותם קווים כל הזמן,סביב 50-60 אחוז מהקווים קבועים.

לדוגמא אלקטרה יודעת כמה היא מעבירה בשנה ויודעת כמה היא משלמת.

החוזים עובדים ככה-

50% מהעסקאות נחתמות בחוזים מראש לשנה,כי היבואנים יודעים בערך כמה מקום בשנה יצטרכו, בד"כ עושים חוזים על פחות מהספוט .

50% מחוזים של צים הנם בהתאם לתמחור "הספוט", שהוא המחיר המשתנה בהתאם לקו הספציפי, שזה מתאים בדרך כלל ליבואנים שלא עובדים קבוע עם צים.

נכון ל2021, צים העבירה בשנה 4 מיליון קונטיינרים.

לאן החברה הולכת?

בשנת 2021, החצי שמכרה צים בספוט היה 5000 דולר. כלומר מחיר ממוצע כ3100 דולר לקונטיינר לכל צורות המכירה.

מחירי הספוט כרגע בשיא. שנגחאי-לוס אנג`לס עומד על 10,200 דולר לקונטיינר!!

החוזים הקבועים בהערכה שמרנית עומדים נכון לעכשיו על כ-3000 דולר.

כל החישוב על בסיס 4 מיליון קונטיינרים בשנה.

הדיבידנד מול הרווח של החברה

החברה מחלקת דיבידנדים, והודיעה ברבעון הקודם שתחלק בין 30-50 אחוז מהרווח השנתי שלה, כאשר תהיה חלוקת דיבידנד רבעונית.

בואו נדבר על הפוזיציה הפיננסית,בהנחה שאת 2021 תסיים צים עם כ- 2.7 מיליארד דולר בקופה ללא חוב (הליסינג שלה אינו חוב) ורבעון רביעי,שיוודע בפברואר עשוי להכניס להכניס קאש 2 מיליארד דולר לקופה על פי המספרים שציינתי.

תוסיפו לזה עוד ברבעון ראשון, כ- 1.5-2 מיליארד דולר,

כלומר, בסוף רבעון ראשון היא עשויה להיות עם 6 מיליארד דולר בקופה.כלומר- מזומן כמעט בגובה כל השווי הנוכחי של החברה.

 

עוד כמה דברים שחשוב לדעת

א.ענף הספנות עבר בשנים האחרונות קונסולידציה,כך ששולטות היום 10 חברות בכל התעשייה והן בעצם מכוונות את מחירי ההובלה ובעצם יוצרות קרטל משותף שקט. ככה שלמחירים טרום קורונה אולי יהיה קשה לרדת.

ב.מרבית האוניות של צים מוחכרות ואינם בבעלותה. כך שהיא יודעת לחשב טוב יותר יחס רווח-הפסד ולכן צים מרוויחה יותר פר מכולה מהרבה חברות בענף.

ג.צים נסחרת היום במכפיל 2 על הרווח בעיקר כי השוק לא מעריך שהמחירים יישארו ככה. כלומר, גם אחרי כל העלייה שלה היא במכפיל נמוך מאד יחסית.

ד. צים הכריזה לאחרונה, על הסכם אסטרטגי חדש עם חברת Seaspan ,לחכירה לטווח ארוך של 10 אוניות "ירוקות", המונעות בגז טבעי, בעלות כושר הובלה של 7,000 מכולות, עם אופציה לחכירת חמש אוניות נוספות.

ה.צים הפכה השנה להיות אחת מ־3 החברות הרווחיות ביותר בעולם כיום, לפי שולי ה־EBITDA שהיא מציגה.

זה קרה בזכות:

1. פתיחת קווים לפני השוק, כמו לדוגמא,הקו בין אסיה לארה"ב.

2.החברה זיהתה בזמן הקורונה, שהשוק עומד בפני שינוי, והגדילו בצורה משמעותית מ־54 אוניות ל־120 אוניות. וכל זאת בשוק שאין בן אוניות פנויות לחכירה.

3.החברה נערכה בזמן וקנתה מכולות ב־700 מיליון דולר במזומן. שבתחילת השנה החלו עם 600 אלף מכולות וכיום הם עם מעל 930 אלף מכולות.

ו. חברת הספנות הגדולה בעולם, מארסק, נסחרת במכפיל 4.49 על רווחי השנה האחרונה,לעומת מכפיל 2 של צים.

החדשנות של צים

כדאי לשים לב, גם לאן צים מכוונת קדימה מלבד העסק הרגיל.

לפני חודשיים, צים הודיעה על הקמת חברת שילוח דיגיטלית.

החברה שנקראת Ship4wd מציעה פלטפורמת שילוח מקוונת, אמינה וקלה לתפעול, המהווה פתרון לוגיסטי דיגיטלי בשירות עצמי מקצה לקצה.

עסקי "שיפ פורוורד" יתמקדו בחברות מצפון אמריקה, שמייבאות סחורות מסין, וייטנאם וישראל.

בצים הסבירו כי בכוונתם להפנות את המשתמשים גם לחברות ספנות נוספות.

הפלטפורמה, תציע לכל לקוח את הפיתרון האופטימלי מבחינת מחיר ומהירות, תוך התבססות על הובלה ימית או אווירית ליעד הסופי, כולל הובלה יבשתית במשאית או רכבת, וכן שירותים לוגיסטיים נלווים, באמצעות ספקים שונים.

בקיצר הבנתם את הראש- ה"הובר" של ההובלה הימית.

אני די מנחש, שכאשר זה יתפוס תאוצה, זו חברה שהם ירצו להנפיק בנפרד, וכנראה לשם זה רשמו אותה על חברת בת.

בואו נדבר על הסיכונים

1.בסיטואציה מסויימת, יכול להיות שהקורונה תירגע השנה, והפסיכולוגיה של כולם תהיה להוריד דרסטית את מחירי התובלה הימית ותכניס את המנייה לסחרור שלילי (רשמתי למעלה מה אני חושב על זה, אבל מחובתי לתת גם את הצד השני כי הכל יכול להיות בעולם הזה).

2.אין גידול עקבי בצים נכון לכרגע. זה עקומה של עליות וירידות חדות. לא דבר שאולי משקיעי ערך כל כך אוהבים.

המנייה שעוקבת אחרי צים בארץ...

מי שרוצה להחשף למניית צים דרך השוק הישראלי, יכול לעשות זאת דרך מניית "קנון" שמחזיקה ב32% ממניות צים, עם עוד אחזקות נוספות של לה, וכן מחלקת דיבידנד של 12% שנתי.

לסיכום,

יש פה חברה אחרי התייעלות, דיבידנד עצום ורווח מטורף, שגם נכנסת לתחומי חדשנות.

מי שמשקיע בחברה כזו, צריך להאמין שחברות השילוח ימשיכו לקחת מחירים גבוהים לתוך 2022, כי אם ככה זה יהיה-הדיבידנד יכול להחזיר את ההשקעה כולה בתוך שנה וחצי-שנתיים.

ג.נ כותב המאמר מחזיק בנייר.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: