תלת מימד-ההדפסה שחוצה מגזרים

מניות תלת המימד מתעוררות בנסדק, ונראה שיש שינוי כיוון אמיתי. אלכס קולפקוב עושה סדר בתחום ובפיתוחים, ומפרט על שתי החברות המובילות. (23-8-2021)

אלכס קולפקוב

לפני כעשור,עולם הדפסת תלת המימד פרץ לחיינו בסערה.

זה נראה "הדבר הגדול הבא",היה נראה שאנו בדרך להדפיס כל דבר,בתים ואפילו איברים.

אבל משהו קרה, משהו נתקע- ומניות החברות שעלו בצורה מטאורית- צללו למעמקים.

מה הסיפור של תלת המימד? מה גורם לסקטור להתעורר בזמן האחרון ולהציג דוחות משופרים?

ואיפה עומדות שתי החברות המובילות בתעשייה- -3D Systems, ו Stratasys Ltd-.

הדפסת תלת מימד-אחרי 20 שנה...

3D Printing (3DP) – יוצר מוצרים פיסיים מקובץ עיצוב דיגיטלי באמצעות שילוב או יצירת input substrate materials תוך שימוש בגישת הדפסה של שכבה מעל שכבה.

כיום, בהדפסת תלת מימד נעשה שימוש בשבע טכנולוגיות הדפסה. לכל אחת מהן יש דרך שונה לעיבוד חומרי הקלט למוצר סופי.

בשילוב עם סריקה מתקדמת, טכנולוגיות DP3 מאפשרות למוצרים פיסיים להפוך לקבצים של עיצוב דיגיטלי ולהפך.

ל- DP3 יש את הכוח להפוך את הממשק הפיסי-דיגיטלי לעיצוב מוצר, פיתוח וייצור.

מדפסת התלת מימד הראשונה פותחה ב 1980 אבל המחיר הגבוה והטווח המוגבל של היישומים שלה מנעו שימוש נרחב במדפסת.

לקח לתעשיית הדפסת התלת מימד יותר מ – 20 שנה להגיע ל 1 מיליארד דולר בשנת 2009.

היקף הושק בשנת 2014 הגיע כבר ל 4.5 מיליארד דולר, בעוד שבשלוש השנים הקרובות השוק צפוי להתרחב בקצב שנתי ממוצע של 17%, ולהגיע ל 37 מיליארד דולר ב 2026.

 

מגמות מרכזיות בתעשיית DP3- על פי צרכי הלקוח

התפתחות התחום שינתה את הדרך שבה חברות רבות מעצבות, מייצרות ואפילו מספקות את המוצרים שלהן ומאפשרת הזדמנות לשנות באופן קיצוני מגוון של מודלים עסקיים לייצור.

*         יש דחיפה גדולה בכלכלה המודרנית להתאמה אישית של מוצרים שנתפרים על פי צרכי הלקוח. היצרנים הגיבו על ידי אימוץ הדפסת תלת מימד על מנת שתאפשר להם להדפיס חלקים קרוב ככל האפשר למועד האספקה.

*         הדפסת תלת מימד מקלה על יחידים או על צוותים לעצב או לייצר מוצרי קצה ולהפחית מחסומים לחדשנות. ליצרני מוצרים, אשר עשויים להיעצר בסביבה ביורוקרטית מסורתית עם דרישות לתהליכים וזמני המתנה לוגיסטיים ארוכים, תהיה כעת אפשרות להכין מוצרים באופן מהיר יותר.

סקטורים: הדפסת התלת מימד משפיעה על טווח גדול של עסקים.

מאווירונאוטיקה ליהלומים ומאספקה רפואית לבנייה.

זו טכנולוגיה שחוצה סקטורים. היתרונות הפונקציונאליים המגוונים שלה מספקים ערך מוסף למגזרים שונים. ככל שטכנולוגיות הדפסת תלת מימד משתפרות, יכנסו הרבה יישומים חדשים. הדפסת התלת מימד יצרה מהפכה בהרבה עסקים גלובליים ע"י נתינה של שיטה חדשה לחלוטין לייצור שמאפשר לפיתוחים פונקציונאליים חדשים להתממש במחיר נמוך יותר עם פונקציונאליות משופרת, פרודוקטיביות וקיימות רבה יותר.

מה היתרונות שמביאה תעשיית ה DP3?

הדפסה בתלת מימד מבטלת את מגבלות הייצור הוותיקות והמוכרות בכך שהיא מכשירה את הקרקע לגל של חידושים בתחומים שונים.

הערך המוסף של הדפסת תלת מימד לעומת השיטות המסורתיות מתבטא ביתרונות רבים שאמנה כאן את המרכזיים:

1.מורכבות ייצור בעלות זניחה -  בייצור המסורתי, ככל שצורת הפריט מורכבת יותר הייצור שלו יקר יותר. במדפסת תלת-מימד יש למורכבות ולפשטות אותו מחיר. ייצור של פריט מסובך ועתיר פיתוחים לא דורש יותר זמן, יותר מיומנות או יותר כסף מייצור של פריט פשוט. מורכבות שאינה עולה כסף תנפץ את דגמי התמחור המסורתיים ותשנה את האופן שבו מחשבים עלויות ייצור.

2.מגוון חופשי - מדפסת תלת מימד יחידה יכולה להכין צורות רבות. כמו האומן האנושי, גם מדפסת תלת-מימד יכולה לייצר צורה שונה בכל פעם. מכונות הייצור המסורתיות הן הרבה פחות גמישות ומגוון הצורות שהן יכולות ליצור מוגבל. הדפסה בתלת מימד מבטלת את עלויות התקורה הכרוכות בהכשרה של מפעילי מכונות אנושיים או באבזור של מכונות בבתי חרושת עבור כל משימה חדשה. מדפסת תלת מימד צריכה עבור כל פריט חדש, שרטוט דיגיטלי חדש ואספקה טרייה של חומרי גלם.

3.אין צורך בהרכבה  -מדפסות תלת מימד יוצרות חלקים המחוברים אלה לאלה. הייצור ההמוני מתבסס על עמוד שדרה אחד – פס הייצור. בבתי חרושת מודרניים מכונות יכולות לייצר פריטים זהים שאותם מרכיבים בהמשך רובוטים או פועלים אנושיים, הנמצאים לפעמים ביבשת אחרת לגמרי. ככל שיש במוצר חלקים רבים יותר כך נדרש זמן רב יותר להרכיב אותו ויקר יותר לייצר אותו. ייצור פריטים בשכבות מאפשר למדפסת תלת-מימד להדפיס ביחד, למשל, גם את הדלת וגם את הצירים המחוברים אליה, ללא צורך בהרכבה. צמצום עבודת ההרכבה יקצר את שרשרת האספקה משום שייחסכו העלויות הכרוכות בכוח עבודה ובשינוע. קיצור שרשרת האספקה יביא להפחתה בזיהום האוויר.

4.מרחב עיצוב אינסופי - רפרטואר הצורות שאפשר לייצר בטכנולוגיות ייצור מסורתיות ובעבודה אנושית הוא סופי ומוגבל בהתאם לכלי הייצור. כך, למשל, מחרטת עץ מסורתית יכולה לייצר רק פריטים עגולים. מכונת כרסום יכולה לייצר רק חלקים שאפשר לטפל בהם עם כלי כרסום. מכונת יציקה יכולה לייצר רק צורות שאפשר לשפוך לתוך תבנית ואחר כך להוציא אותן בלי לשבור את התבנית. מדפסת תלת-מימד מבטלת את המחסומים האלה ופותחת לפנינו מרחבי עיצוב חדשים ועצומים. מדפסת תלת מימד יכולה לייצר צורות שעד עתה היו אפשריות רק בטבע.

5.זמן הכנה מינימלי - מדפסת תלת מימד יכולה להדפיס על פי דרישה, כשיש ביקוש לפריט מסוים. היכולת לייצור נקודתי מצמצמת את המלאי הפיזי שחברות צריכות לאגור. סוגים חדשים של שירותים עסקיים צצים ועולים משום שמדפסות תלת מימד מאפשרות לעסק לייצר פריטים ייחודיים – או בהתאמה אישית – על פי דרישה ובהזמנת הלקוח. ייצור בזמן הכנה מינימלי, יכול למזער את עלות השינוע למרחקים גדולים כשהסחורות מודפסות בזמן שבו הן נדרשות ובסמוך למקום שבו הן נדרשות. צמצום אחסון מלאי חלקים.

6.ייצור קומפקטי ונייד - קיבולת הייצור הממוצעת של מדפסות תלת מימד לכל מטר מרובע של חלל ייצור היא גדולה יותר מזו של מכונות ייצור מסורתיות. למשל, מכונת יציקה בהזרקה יכולה להכין רק פריטים קטנים במידה ניכרת מהגודל שלה עצמה. לעומתה, מדפסת תלת מימד יכולה לייצר פריטים בגודל מצע ההדפסה שלה. בזכות קיבולת הייצור הגבוהה למטר מרובע, מדפסות תלת-מימד הן אידאליות לשימוש ביתי או משרדי משום נוכחותן הפיזית הקטנה.

7.גיוון אינסופי של חומרים - שילוב בין חומרי גלם שונים במהלך הייצור של פריט אחד הוא כמעט בלתי אפשרי במכונות הייצור של היום. מכונות הייצור המסורתיות מעניקות לחפצים את צורתם באמצעות גילוף, חיתוך, כרסום, קידוח, הברזה או יציקה, ולכן לא קל לערב בתהליכי הייצור חומרי גלם שונים. עם ההתפתחות של הדפסת תלת מימד מרובת חומרים, תהיה לנו יכולת לערבב ולמזג חומרי גלם שונים בייצור של פריט אחד. שימוש בתערובות של חומרי גלם שעד היום לא עמדו לרשותנו פותח בפנינו קשת גדולה בהרבה של חומרים שרובם טרם נחקרו – חומרים בעלי תכונות חדשניות.

פחות אבי טיפוס, יותר ייצור תעשייתי

תקופת הקורונה פגעה קשות בתעשיות רבות ולא פסחה על תעשיית מדפסות התלת מימד.

במהלך תקופה זו, היו ירידות משמעותיות בהכנסות החברות ברמה רוחבית בתעשייה, קיצוצי שכר ופיטורים. חברות ניסו לחפש אפיקי צמיחה חדשים, ובשילוב עם הבשלת הטכנולוגיה המתאימה, החברות שינו את מיקודן העסקי ליותר ייצור תעשייתי ופחות אבות טיפוס.

בהתאם חברת סטרטסיס (SSYS), חברה ישראלית-אמריקאית הנסחרת בנסדק, בהובלתו של המנכ``ל יואב זייף שנכנס לתפקידו בשנת 2020, ביצעה שתי רכישות מאז 2020 ומתכוונת לעשות שינוי כיוון טכנולוגי (מלבד העסקי שהזכרתי).

בשנת 2020, המנכ``ל ציין שכחלק המיקוד האסטרטגי של החברה, החברה משקיעה משאבים בפיתוח שתי טכנולוגיות מרכזיות המותאמות יותר לייצור: טכנולוגיית PBM – Powder Bed Fusion שבה ממצקים פולימר בצורת אבקה באמצעות מקור חום כמו לייזר או ראש תרמי, וטכנולוגיית VAT Photo Polymer שבה ממצקים תמיסה של חומר פולימרי רגיש לאור באמצעות חשיפתו לקרינה אולטרה-סגולה.

בדצמבר 2020, דווח כי חברת החברה חתמה על הסכם לרכישת Origin מסן פרנסיסקו תמורת 100 מיליון דולר.

העיסקה נועדה להרחיב את פעילותה של סטרטסיס בתחום המתפתח של ייצור מיידי (3D Printing) בכמויות תעשייתיות גדולות.

חברת אוריג`ין פיתחה את טכנולוגיית ייצור בשם פולימריזציה מיתכנתת (Programmable PhotoPolymerization  – P3)  של חומרים מבוססי שרף (resin),  המבוססת על תהליך שבו ממצקים את החומר באמצעות קרינת אור, ועל-ידי כך ניתן לייצר מבנים מורכבים במתכונת של שכבה על-גבי שכבה. המערכת שולטת על פרמטרים רבים, כמו התאורה והחום, ומקבלת משוב רציף באמצעות תוכנה המאפשרים לייצר חלקים ברמת גימור ודיוק גבוהים.

חומרי הייצור של החברה מיוצרים במיוחד עבורה על-ידי מספר ספקים בגרמניה. בין לקוחותיה: יצרנית נעלי הנוחות ECCO. להערכת סטרטסיס, הטכנולוגיה הזו צפויה להגדיל את מכירותיה בכ-200 מיליון דולר בשנה בתוך חמש שנים, בעיקר בשווקים דוגמת ייצור שיניים, מכשור רפואי, כלי-עבודה ובתעשייה הבטחונית.

בפברואר 2021, יצרנית מדפסות התלת-מימד מרחובות סטרטסיס (Stratasys) ביצעה רכישה נוספת של יצרנית המדפסות התעשייתיות הבריטית RP Support. RPS מתמחה במדפסות בטכנולוגיית SLA  (סטריאוליתוגרפיה).

בשיטה זו, שביסודה היא הוותיקה בתחום, ממצקים נוזל או תמיסה פוטו-פולימריים באמצעות קרן לייזר שמתווה את צורת האובייקט שתוכנן במחשב. החברה הבריטית, שנוסדה לפני כעשור, פיתחה קו מדפסות תעשייתיות בשם Neo, שעושות שימוש במגוון רחב של תמיסות ונוזלים שמקנים שליטה רחבה בתכונות החומר.

החומרים הללו מפותחים עבור RPS על ידי שתי חברות אחרות שהיא משתפת עימן פעולה, DSM Somos ו-.Materlise המדפסות מסוגלות לייצר חלקים גדולים יחסית בגודל של 800 על 800 על 600 מילימטר.

המדפסות גם מותאמות לעולם התעשייה החכמה ומצוידות במצלמה, קישוריות, תוכנת דיאגנוסטיקה ומסוגלות לדווח באופן אוטומטי דרך המייל על התקדמות העבודה. בסטרטסיס מתכוונים להטמיע במדפסות הבאות של RPS את פלטפורמת התכנון של החברה,.GrabCad 

שווי החברה כ 1.38 מיליארד דולר.

החברה כרגע אינה רווחית .

מכפיל רווח עתידי 202.5.

מכפיל על ההון של 1.37.

מכפיל מכירות של 2.51.

Quick Ratio של 4.2.

כמות המזומנים בקופת החברה היא 522.7 מיליון דולר, ללא חוב .

הנתונים האחרונים שניתן למצוא על החברה, הם דוחות לרבעון הראשון לשנת 2020 ,שפורסמו באוגוסט. ע``פ דוחות אלו :

סך כל ההכנסות עלה ב 25% ל 147 מיליון דולר, לעומת הרבעון המקביל ב 2020 שהיה 117.6 מיליון דולר.

הפסד למנייה היה 0.02 דולר למנייה, לעומת 0.13 ברבעון המקביל אשתקד.

סך ההפסד בתקופה הסתכם ב 1.6 מיליון דולר.

ה-EBITDA המתואם היה חיובי בסך של 3.5 מיליון דולר מול נתון שלילי של 1.6 מיליון דולר בתקופה המקבילה. לעומת שריפת מזומנים עבור הפעילות השוטפת בסך 9.7 מיליון דולר ברבעון המקביל, עתה דיווחה סטרטסיס על תזרים מזומנים מפעילות של 5.6 מיליון דולר.

 בדומה לחברת סטרטסיס, חברת 3D Systems ביצעה שינוי עסקי גם כן אך ברמה קיצונית יותר, רה-ארגון.

החברה מכרה נכסים וחטיבות אשר פחות קשורים לעסקי הליבה שלה, ובכסף הזה הגדילה לעצמה את קופת המזומנים, שלהערכת תגיע בסוף מכירת הנכסים לחצי מיליארד דולר וללא חוב, שאיתם החברה מתכוונת לבצע רכישות על מנת לקדם את עצמה טכנולוגית ולהעניק לה יתרון על פני המתחרות.

לאחר שהכנסותיה של החברה נפגעו בעקבות הקורונה, החברה החליטה לשים דגש מיוחד על חטיבת ה Healthcare שלה.

חטיבה זו, הציגה צמיחה יוצאת מן הכלל של 42% מרבעון לרבעון, בעיקר בזכות יישומים רפואיים ודנטליים.

כמו כן, חטיבת המחקר והפיתוח של החברה הציגה פריצת דרך טכנולוגית בתחום הרפואה הרגנרטיבית (תחום מחקר רפואי המתמקד בריפוי מומים מולדים או נרכשים בגוף החי באמצעות יצירת איברים/רקמות חדשות או התערבות באמצעות תרפיה תאית או תרופות על מנת להתחיל תהליך רגנרציה באזור הפגיעה) העולה.

מעבר לכך, במבט עמוק יותר, צמיחה זו גם מבטאת הצלחה רחבה של החברה, במיוחד בתחום היישום המתכתי, עם ביקוש גובר מתחום החלל, הרכב והסקטור הצרכני.

תחום שבו החברה מנסה להתבלט על פני המתחרות שלה ולייצר לעצמה יתרון יחסי בתחום האיברים הלא מוצקים ויצירת רקמות, אף לאחרונה החברה הציגה התקדמות מדהימה בהדפסת פיגומים מוצקים לריאות.

החברה עובדת בשיתוף פעולה עם חברת United Therapeutics Corporation (UTHR) לתרופה רגנרטיבית ועם חברת הבת שלה Lung Biotechnology PBC, חברת הבת המייצרת איברים. בעזרת השת``פ, הפריצת דרך בתחום ה ביו-הדפסה להשתלת ריאות התאפשר ב2020, מדובר פה בהדפסה ברמת מיקרון, עם דיוק בלתי נתפס. לכן, החברה החליטה להגדיל משמעותית את השקעותיה בתחום הרפואה הרגנרטיבית.

 

שווי החברה כ 3.89 מיליארד דולר.

החברה כרגע אינה רווחית .

מכפיל רווח עתידי 75.

מכפיל על ההון של 7.36 .

מכפיל מכירות של 6.28.

Quick Ratio של 2.30.

כמות המזומנים בקופת החברה היא 131.8 מיליון דולר, ללא חוב .

הנתונים האחרונים שניתן למצוא על החברה, הם דוחות לרבעון הראשון לשנת 2020 ,

שפורסמו באוגוסט. ע``פ דוחות אלו :

סך כל ההכנסות עלה ב 44% ל 162.6 מיליון דולר, לעומת הרבעון המקביל ב 2020 שהיה 1128 מיליון דולר.

סך הרווח בתקופה היה 14.2 מיליון דולר בהשוואה להפסד של 15.1 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

רווח של 0.12 דולר למנייה, מול הפסד 13 סנט למנייה בזמנו.

הרווח התפעולי המתואם עמד על 13.8 מיליון דולר מול הפסד תפעולי של 10.8 מיליון דולר אז.

תזרים המזומנים מהפעילות עמד על 13.5 מיליון דולר.

לסיכום, נראה כי הסקטור מתעורר עם הבשלת הטכנולוגיה וכי אני צפויים לראות דברים גדולי מתעשייה זו.

כדאי לעקוב אחר שתי חברות אלו, ואחר ההתפתחויות שהן יציגו בעתיד הקרוב.

חשוב לציין כי עם הוודאות של הקורונה פוגע בחברות אלו בייחוד העלייה במחירי הלוגיסטיקה בעולם ומחירי הסחורות והחומרים הנחוצים להדפסות, דבר שעלול להשפיע על הוצאות החברות בטווח הקרוב.

תעשייה זו ללא ספק היא העתיד ונראה שהפעם היא זה שונה מ 2014-2015.

מובהר ומודגש כי הכותב [מחזיק בניירות ערך שהונפקו על ידי החברה נשוא המאמר] או [מספק שירותי ייעוץ לחברה בתחום שוק ההון ומקבל תמורה עבור כך]  ("החברה"), ועל כן קיים לו עניין אישי בחברה ובניירות הערך שלה. אין לראות במידע המובא במאמר כהצעה או שידול לקנות, למכור או לבצע עסקה כלשהיא בנייר ערך או מכשיר פיננסי אחר שהונפק על ידי בחברה, ואין באמור משום המלצה או הבעת כדאיות לגבי השקעה בחברה. המידע שמסופק במאמר הינו לצורך אינפורמטיבי בלבד, ואינו מהווה ייעוץ השקעות ו/או תחליף לייעוץ השקעות המתחשב בצרכיו ונתוניו האישיים של כל אדם.


מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך: